ایلاف: محاصره داعش به هماهنگی با ایران، سوریه و روسیه نیازمند است

ایلاف: محاصره داعش به هماهنگی با ایران، سوریه و روسیه نیازمند است

خبرگزاری تسنیم: پایگاه خبری ایلاف در گزارشی تاکید کرد که برای محاصره گروه تروریستی داعش باید با ایران، سوریه و روسیه هماهنگی بعمل آورد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایلاف، پیروزی در جنگ و تحقق اهداف مورد نظر آن فقط با بمباران هوایی و توپخانه ای امکان پذیر نیست، بلکه فعالیت اطلاتی و جاسوسی در بین دشمن در این خصوص سهم بسزایی دارد.
ناگفته پیداست که این فعالیت جاسوسی است که تا عمق خاک دشمن نفوذ کرده و با جمع آوری اطلاعات مهم، اهداف مورد نظر را به خوبی مشخص می کند تا هدف حملات هوایی و توپخانه ای قرار گیرد.

علاوه بر این پخش اطلاعات نادرست و گمراه کننده، استفاده از مزدوران، سیاست ایجاد رعب و وحشت و ترور رهبران دشمن از دیگر اقداماتی است که در جنگ علیه دشمن بسیار مهم بوده و نقش اساسی ایفا می کند.

سر بریدن دو تبعه آمریکایی

در این میان پس از آنکه کشورهای عربی و نفت خیز حاشیه خلیج فارس و به طور کلی کشورهایی مانند اردن، لبنان، مصر، لیبی و نیز کشورهای غربی در کنار کشورهای منطقه مانند ترکیه و ایران به خطر داعش که در عراق و سوریه رخنه کرده است، پی بردند، آمریکا در تکاپوی تشکیل ائتلاف بین المللی علیه آن برآمد، به ویژه اینکه در پی کشته شدن وحشیانه دو تبعه آمریکایی به دست داعشی ها، واشنگتن بیش از پیش برای مقابله با آنان عزم خود را جزم کرد.

سربریدن دو تبعه آمریکایی و انتشار تصاویر و فیلم های آن در صفحات اینترنتی، افکار عمومی آمریکا و جهان را شوکه کرد، در نتیجه آمریکا در صدد ریشه کن کردن این گروه تروریستی برآمد.

به این ترتیب دولت اسلامی در عراق و شام به دشمنی تبدیل شد که حمله به آن و نابودی کامل آن به یک هدف تبدیل شد، از همین رو اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تشکیل نشست، در صدد تشکیل ائتلاف بین المللی علیه جهادی های تروریستی برآمدند که اکنون در محدوده جغرافیایی مشخصی مستقر شده و به زعم خود خلافت اسلامی تشکیل داده اند.

اما داعشی ها با اشغال همین محدوه جغرافیایی منابع و ثروت های آن را به غارت برده و توانستند دهها هزار داوطلب را از جمله از کشورهای عربی و مسلمان و نیز کشورهای اروپایی جذب کنند.

تفاوت تاکتیک داعش و القاعده

اما ناظران بر این باورند که تشکیل دولت اسلامی در عراق و شام به دست تروریست های داعش، گزینه ای بررسی شده و هدفمند بود و تاکتیک آنان نیز با راهبرد القاعده متفاوت است، زیرا القاعده خود را وارد کشمکش گسترده ای علیه غرب و متحدان آن کرد، در حالی که دایره درگیری های  داعش اکنون محدود است و از محدوده عراق و سوریه فراتر نمی رود.

در واقع دایره عملیات داعش از سوریه آغاز شده و از آنجا گسترش یافت و اعضای این گروه تروریستی برای گسترش بیشتر عملیات خود در انتظار فراهم شدن شرایط مناسب بوده و با سیاست جویدن تدریجی پیش می روند.

امید غرب به سرنگونی نظام اسد به دست تروریست‌ها

نهادها و سرویس های اطلاعاتی غربی از نزدیک فعالیت گروههای تروریستی در سوریه را زیر نظر گرفته و شاهد درگیری های خونین این گروهها از جمله داعش و جبهه النصره علیه نیروهای ارتش سوریه بودند، به این امید که این گروههای تروریستی بتوانند بدون نیاز به دخالت نظامی خارجی نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را سرنگون سازند، زیرا دخالت نظامی خارجی اوضاع را پیچیده تر کرده و با محدودیت های قانون بین المللی و نیز وتوی روسیه و چین  روبه رو می شد.

اما نیروهای ارتش سوریه نیز نتوانستند نیروهای افراطی و مسلح را به طور کامل از بین ببرند همانطور که آنان نیز از سرنگونی نظام بشار اسد ناتوان ماندند.

به هر حال در درگیری خونین تروریست ها با نیروهای ارتش سوریه بیش از سه هزار داعشی به هلاکت رسیدند.

غفلت سرویس‌های اطلاعاتی غرب، از نفوذ داعش به عراق

گرچه نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی غرب از نزدیک تشکیل دولت اسلامی در عراق و شام را زیر نظر داشتند، اما نتوانستند ماهیت فراگیر آن که مرز کشورها را پشت سر گذاشته و در حال پیشروی بود، درک کنند، همانطور که از درک اهمیت موضوع سربازانی را که از خارج از جمله کشورهای غربی به آن ملحق می شدند، ناتوان ماندند.

این وضعیت به این معنی بود که با وجود تسلط کامل تروریست های داعش بر شهر فلوجه عراق و بخش قابل توجهی از استان الانبار و الرمادی و سایر نقاط عراق، نهادهای مزبور از اهمیت و تاثیر این پدیده سیاسی و نظامی غافل شده و یا اهمیت چندانی برای آن قائل نشدند و متوجه نشدند که پیوستن صدها مبارز داوطلب به داعشی ها، زنگ خطر را به صدا در آورده و در آینده تحولات خطرناکی را رقم خواهد زد.

این تحولات خطرناک در فاصله اندکی در اشغال موصل و تهدید مستقیم علیه اقلیم کردستان عراق نمود یافت و البته به اینجا ختم نشد و کشتار و کوچاندن اقلیت های مذهبی از جمله مسیحیان، ایزدی ها، شیعه و سایرین را به دنبال داشت و اینجا بود که خطر داعش به خوبی آشکار شد.

هوداران آموزش دیده و حرفه‌ای صدام، داعش را رهبری می‌کنند

نکته ای که نباید از آن غافل شد، اینکه هواداران صدام به گروههای تروریستی اسلام گرا ملحق شده و آنان هستند که امروز رهبری و هدایت داعش و جبهه النصره و گروههای شبیه آن را در عراق و سوریه در دست دارند.

این افراد اغلب نظامیان حرفه ای هستند که در گارد ویژه صدام آموزش دیده و از فدائیان او و به عبارت بهتر از نیروهای اطلاعاتی و جاسوسی صدام بودند که خوی خشونت طلبی و خونخواری در آنان تقویت شده است.

نیروهای چند ملیتی داعش

اما بر خلاف نیروهای القاعده، سربازگیری داعش از اتباع چند ملیتی، مشکلی به مشکلات سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی غرب اضافه می کند، زیرا حضور نیروهای خارجی به داعش این امکان را می دهد که تقریبا اطلاعات کاملی از کشورهای مختلف دنیا به دست آورد، به عبارت بهتر داعش به وسلیه این مبارزان در مورد کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، آمریکا، هلند، بلژیک و سایر کشورهای اروپایی اطلاعات خوبی در اختیار می گیرد.

شباهت داعش به نیروهای فارک در کلمبیا

به عبارت بهتر گروههایی مانند القاعده از سوی نهادها و سازمان های اطلاعاتی کشورهایی که در آن فعالیت می کنند، پیگیری می شود و اعضای آن تحت تعقیب قرار می گیرند، اما داعش امروز تقریبا شبیه نیروهای مسلح انقلابی کلمیبا موسوم به نیروهای فارک است که در شهرها و مناطق تحت اشغال خود جایگزین دولت رسمی شده و اداره آن را در دست می گیرد.

آمریکا در توان مالی و تسلیحاتی داعش بزرگنمایی می‌کند

در این میان، داعش برای خود منابع مالی فراهم کرده است که بخش قابل ملاحظه ای از آن را درآمد حاصل از فروش نفت غارت شده تشکیل می دهد به اضافه اینکه سلاح های پیشرفته ای را از نیروهای سوریه  و عراق به غنیمت گرفته و یا در بازار سیاه خریداری کرده است، با این حال نباید در این خصوص زیاده روی کرد، زیرا آمریکا پس از آنکه داعش را به دشمن اصلی خود تبدیل کرد، در امکانات تسلیحاتی آن غلو می کند، همانطور که پیش از این نیز در مورد صدام اقدام مشابهی را در پیش گرفت و ارتش آن را چهارمین ارتش جهان برشمرد در حالی که این توصیف با  اوضاع واقعی ارتش عراق در آن زمان فاصله زیادی داشت.

آمریکا همچنین هنگامی که جنگ علیه تروریست بین المللی به رهبری القاعده را اعلام کرد، در امکانات و توان این گروه تروریستی بزرگنمایی کرد.

اکنون نیز تعداد نیروهای داعش از تعدادی که آمریکا اعلام می کند، کمتر است و تعداد واقعی آنان کمی  بیشتر از 12 هزار نفر است و بقیه اعضای آن افرادی هستند که فقط ماموریت های اداری، نظارتی، پیشگیری و سیاهی لشکر در میدان نبرد را برعهده داشته که هدف آنان ایجاد جنگ روانی است نه چیزی دیگر.

خطر واقعی داعش در حمله به منابع انرژی

اما  این مشخصات داعش را به تهدیدی برای جهان تبدیل نمی کند مگر اینکه در صدد حمله به منابع انرژی و نفت در خلیج فارس که غرب به آن وابسته است، برآید.

به هر حال تمام نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی غربی اتفاق نظر دارند که به تنهایی قادر نیستند پشت داعش را به خاک بمالند، بلکه چاره‌ای جز همکاری بین‌المللی در تمام سطوح از جمله اطلاعاتی وجود ندارد هرچند منافع این کشورها با یکدیگر تعارض داشته باشد، زیرا اهداف شوم داعش کاملا برملا شده است و این گروه تروریستی دیر یا زود به قلب کشورهای غربی حمله خواهد کرد، به ویژه اینکه تعدادی از اعضای غربی، عربی و مسلمان آن که در غرب اقامت داشته و یا دارای تابعیت غربی هستند، به کشورهای خود بازگشته اند و چه بسا در صدد انتقام از کشورهایی برآیند که به ائتلاف بین المللی علیه داعش ملحق خواهند شد.

به عبارت بهتر داعش به مبارزه با مخالفان خود در عراق و سوریه اکتفا نخواهد کرد، بلکه تمام کشورهای منطقه را هدف قرارداده و حملات آن از مرزهای منطقه فراتر خواهد رفت که انفجار چندی پیش یک موزه یهودی در بروکسل نمونه ای از آن است.

اما همکاری نهادهای اطلاعاتی اکنون در سطح عالی در جریان است و سرویس های اطلاعاتی کشورهای عربی خلیج فارس به همکاری خوبی دست یافته اند زیرا دشمن به دروازه های آنان رسیده است به ویژه اینکه عراق در همسایگی آنان است.

محاصره داعش به هماهنگی با ایران، سوریه و روسیه نیازمند است

بنابراین نمی توان جنگ علیه داعش را فقط به عراق محدود کرد، بلکه برای محاصره این گروه تروریستی در سوریه، باید با ایران، سوریه و روسیه هماهنگی بعمل آورد و همچنین از مهارت اطلاعاتی اردن بهره برد، زیرا  این کشور با آمریکا و تعدادی از نهادهای اطلاعاتی اروپا به ویژه فرانسه، انگلیس و آلمان همکاری تنگاتنگی دارد.

همچنین با توجه به اینکه ترکیه یکی از اعضای ناتو به شمار می آید، جنگ علیه داعش نیازمند هماهنگی با سرویس اطلاعاتی این کشور است، به این ترتیب که  باید با استفاده از آن حلقه محاصره را علیه داعش را تنگ کرده و رهبران این گروه تروریستی را که در آغاز ناآرامی ها از مرزهای ترکیه وارد عراق و سوریه شدند، شناسایی کرد.

همکاری و هماهنگی با سوریه در جنگ علیه داعش اجتناب ناپذیر است

در این میان هر چند غرب همکاری یا هماهنگی با نظام سوریه را رد کرده است اما باید با واقع بینی بیشتری با آن تعامل داشته باشد، زیرا در غیر این صورت، حمله به محل استقرار داعشی ها و پایگاههای آن در داخل خاک سوریه بدون موافقت نظام رسمی حاکم دمشق به مثابه نقض حاکمیت این کشور و نیز نقض قانون بین المللی و به چالش کشیدن مخالفت روسیه ، چین و ایران و البته سوریه خواهد بود، بنابراین چاره ای جز مجوز شورای امنیت و موافقت اصولی نظام حاکم سوریه برای استفاده از حریم هوایی آن در جنگ آینده علیه داعش وجود ندارد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان