قطر اتهام مداخله در امور لیبی را رد کرد/تکذیب خبر بسته شدن شبکه الجزیره مباشر مصر

قطر اتهام مداخله در امور لیبی را رد کرد/تکذیب خبر بسته شدن شبکه الجزیره مباشر مصر

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه قطر ادعاهای نخست‌وزیر لیبی را مبنی بر مداخله قطر در امور داخلی لیبی رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد بن عبدالله الرمیحی» معاون وزیر خارجه قطر در واکنش به اتهام لیبی مبنی بر دخالت این کشور در امور داخلی لیبی گفت: «این ادعاهای گمراه کننده بی‌اساس و عاری از صحت است. سیاست قطر اصول ثابتی دارد که شامل احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها می‌شود.»

«عبدالله الثنی» نخست‌وزیر لیبی، روز یکشنبه در اظهاراتی قطر را به مداخله در امور داخلی لیبی متهم و تأکید کرد در صورت ادامه دخالت‌های قطر، روابط بین دو کشور به صورت کلی قطع خواهد شد.»

الرمیحی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی قطر تأکید کرد «ادعاها در این زمینه خطرناک است و بهتر بود الثنی پیش از بیان چنین اظهاراتی دقت می‌کرد به‌ویژه آن که او کلمه‌ای درخصوص حملات هوایی اخیر به کشور و ملت لیبی سخنی نگفته است.»

معاون وزیر خارجه قطر خواستار «عدم وارد کردن قطر در اختلافات داخلی در لیبی شد» و بر «اصرار قطر بر امنیت ملت لیبی و ثبات آن تأکید کرد» و به «حمایت‌های مستمر قطر از ملت لیبی از زمان انقلاب شکوهمند این کشور تاکنون» اشاره کرد.

وی از همه طرف‌های لیبیایی خواست «عقل و خرد را بر زور و سلاح ترجیح دهند و گفت‌وگوی ملی فراگیر را برای تحقق مطالبات ملت لیبی آغاز و امنیت، صلح و یکپارچگی در کشورشان را حفظ کنند.»

قطر: خواستار خروج رهبران اخوان نشده ایم

وزیر خارجه قطر تاکید کرد که کشورش از رهبران گروه اخوان المسلمین نخواسته است تا خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خالد العطیه در گفت وگو با روزنامه فایننشیال تایمز تصریح کرد: قطر سکوی آرا و نقطه نظرات مختلف باقی خواهد ماند.

وی گفت که کشورش از رهبران اخوان نخواسته است تا دوحه را ترک کنند.

خالد العطیه همچنین هرگونه فشار بر شبکه دولتی الجزیره قطر را رد کرد و گفت: دولت قطر هیچ فشاری به این شبکه وارد نخواهد کرد.

تکذیب خبر بسته شدن شبکه الجزیره مباشر مصر

درهمین حال، سازمان شبکه های اقماری تلویزیونی الجزیره قطر نیز برخی اخبار درخصوص بسته شدن یکی از شبکه خود به نام "الجزیره مباشر مصر" را تکذیب کرد و در بیانیه ای گفت: این شبکه همچنان باقی است.

شبکه الجزیره مباشر مصر به اخبار و تحولات مصر و جامعه این کشور می پردازد.

پیشتر گزارش شده بود که قطر در راستای تن دادن به خواسته های سه کشور حوزه خلیج فارس شامل امارات، عربستان و بحرین و همچنین مصر از تعدادی از رهبران اخوان خواسته است تا خاک قطر را ترک کنند.

ریشه های بحران در مناسبات قطر با کشورهای خلیج فارس

بحران در روابط بین کشورهای یاد شده و قطر بعد از آنجا آغاز شد که مسئولان قطری درپی عزل محمد مرسی رئیس جمهور مصر وابسته به گروه اخوان المسلمین همچنان از این گروه حمایت کرده و مواضع منفی درقبال حکومت جدید روی کار آمده در مصر به رهبری نظامیان گرفتند.

دستگاه نظامی مصر مرسی را عزل و حکومت خود را روی کار آورد و از آن زمان گروه اخوان را تروریستی و ممنوع الفعالیت کرد.

امارات و عربستان و بحرین نیز درمقابل از حکومت جدید مصر به رهبری نظامیان حمایت کردند و همین حمایت قطر از اخوان و مخالفت امارات و بحرین و مصر و عربستان با آن شعله اختلافات را بالابرد.

هرچند شورای همکاری خلیج فارس با میانجیگری کویت اخیرا سعی کرد که به این اختلافات پایان بدهد اما به نظر می رسد که این اختلافات همچنان پابرجاست و دوطرف بر مواضع خود پافشاری می کنند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان