شرمن: ایران از آخرین فرصت دستیابی به توافق هسته‌ای استفاده کند

شرمن: ایران از آخرین فرصت دستیابی به توافق هسته‌ای استفاده کند

خبرگزاری تسنیم: مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا در نشستی با سفرای خارجی مستقر در این کشور گفته است به ایران این پیام را برسانید که از شرایط به وجود آمده که احتمالا آخرین فرصت برای دستیابی به توافق هسته ای است استفاده کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المانیتور، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در نشستی با حضور سفرای کشورهای خارجی مستقر در آمریکا که هفته گذشته برگزار شده، گفته است به دولتهای خود بگویید که دو پیام مهم را به ایران اطلاع دهند: در صورتی که توان غنی‌سازی ایران به میزان چشم‌گیری کاهش پیدا نکند، امکان دستیابی به توافق وجود ندارد و ایران از آنچه که آخرین فرصت برای رسیدن به توافق هسته ای است استفاده کند.

یک مقام آمریکایی که از محتوای این جلسه اطلاع داشت به المانیتور گفته است: اظهارات شرمن بر اهمیت غنیمت شمردن این فرصت برای حل و فصل نگرانی بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران متمرکز بود، و نیز این امر که توافق و تعدیل تحریمها تنها در صورتی ممکن است گه ایران با کاهش چشمگیر و قابل راستی آزمایی حجم فعالیت های غنی سازی خود موافقت کند.

به نظر می رسد رسانه‌های آمریکایی با هدف فضاسازی قبل از مذاکرات هسته ای نیویورک اقدام به انتشار اظهارات هفته گذشته نماینده آمریکا کرده اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صدر تیم مذاکره کننده هسته ای برای ادامه مذاکرات جامع تهران با گروه 1+5 و شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بامداد امروز ( سه شنبه) عازم نیویورک شد.

المانیتور همچنین به نقل از یک مقام یکی از کشورهای 1+5 که خواسته نامش فاش نشود می نویسد: ما خوشبین نیستیم، چرا که اختلافات زیادی باقی مانده است. اصولا اکنون بحث اعداد مطرح است. گروه 5+1 معتقدند باید تعداد محدودی سانتریفیوژ باشد و ایرانی ها از تعداد بسیار بالاتری صحبت می کنند. مطابقت این اعداد سخت است.

به گفته وی زمانی که ادامه مذاکرات را تمدید می کردیم امیدوار بودیم اتفاقی بیافتد و ایران گامی به جلو بردارد، احتمالا آنها نیز همین تصور را از ما داشتند. اختلاف زیاد است اما همچنان امیدواریم که در نیویورک اتفاقی بیافتد و گشایشی کسب شود.

رابرت آینهورن از مذاکره کنندگان سابق هسته ای آمریکا به المانیتور می گوید: فکر می کنم بن بست اصلی باقی مانده است. ایرانی ها صادقانه خواستار توافق هستند اما آنها اعتقاد دارند بدون توافق نیز می توانند ادامه دهند. با این حال برخی در ایران مشکلات پیش رو در صورت عدم دستیابی به توافق را درک کرده اند.  اما تفسیر موضع سخت فعلی ایران درباره ظرفیت غنی سازی سخت است که آیا یک تاکتیک چانه زنی است و یا واقعا خط قرمز آنهاست.

شرمن در این نشست با تایید برخی پیشرفت ها در مذاکرات گفته است: گفتگو ها جدی بود و پاسخ های بالقوه برای سوالات کلیدی شناسایی شد، با این حال در برخی مسائل محوری اختلافات باقی ماند. وضعیت فعلی قابل قبول نیست. جهان تنها در صورتی با تعلیق و سپس لغو تحریم ها موافقت می‌کند که ایران بخواهد گام‌های قابل راستی آزمایی بردارد که برنامه هسته‌ای‌اش منحصرا صلح آمیز است و صلح آمیز باقی می‌ماند. شرمن افزوده: پیشنهادات ارائه شده از سوی 1+5 به ایران این ویژگی را دارند و منصفانه و  منعطف هستند و تمایل دانشمندان ایران برای یک برنامه هسته ای صلح آمیز درک شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت