برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس را شروع کرده‌ایم/ اشتباه شورای شهر را تکرار نمی‌کنیم

برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس را شروع کرده‌ایم/ اشتباه شورای شهر را تکرار نمی‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: "متاسفانه در انتخابات گذشته تمام تمرکزمان ریاست جمهوری بود و به همین دلیل نتوانستیم اکثریت شورا را به دست بیاوریم، اما اصلاح‌طلبان اشتباهات انتخابات شورای شهر را تکرار نخواهند کرد."

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با اشاره به انتخابات مجلس دهم و لیست واحد اصلاح‌طلبان در این انتخابات، گفت: در جریان اصلاح‌طلبی برای رسیدن به وحدت اتفاق‌نظر وجود دارد و به اعتقاد من هر کس به اندازه ظرفیت و پتانسیلی که دارد از جمله گروه‌ها و اشخاص می‌تواند ایفای نقش کند. از قبیل آقای موسوی‌خویینی‌ها، آیت‌ا... ‌هاشمی، محمدرضا خاتمی و حتی ناطق‌نوری. هنوز آقای ناطق با اصولگرایان همکاری‌اش را آغاز نکرده است و به آنها جوابی نداده است. البته امیدواریم وحدت اصولگرایان اتفاق بیفتد و با محوریت شخصیت توانمند و معتدلی چون ناطق‌نوری امکان‌پذیر است. ما البته آرزوی فعال‌شدن جریان اصولگرا را داریم و از انشقاق آنها خوشحال نیستیم.

وی همچنین در واکنش به احتمال رد صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز گفت: اگر رد صلاحیت هم شویم بازهم در انتخابات شرکت می‌کنیم. علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستیم چون علاقه‌مند به کشور و نظام هستیم. بنابراین با گزینه‌های دیگری در انتخابات شرکت می‌کنیم. البته این بدان معنا نیست که تجربه اشتباه گذشته را تکرار می‌کنیم، ما به تجربه و توانمندی افراد حاضر در جریان اصلاحات امید داریم. بنابراین اشتباه انتخابات شورای شهر دیگر تکرار نمی‌شود. ما به دنبال لیستی هستیم که بتواند مصالح مملکت را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن نقش ایفا کند. تجربه انتخابات شورای شهر و فعالیت یک‌ساله برخی افراد آن لیست به ما نشان داد که باید با برنامه‌ریزی در انتخابات شرکت کرد.

مرعشی با اشاره به اتفاقات شورای شهر، با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان اشتباهات انتخابات شورای شهر را تکرار نخواهند کرد، تصریح کرد: متاسفانه ما در انتخابات گذشته تمام تمرکزمان ریاست جمهوری بود که خوب طبعا مهمتر از شورای شهر بود. به همین دلیل نتوانستیم اکثریت شورا را به دست بیاوریم و بیشتر بحث در انتخاب شهردار منحصر شده بود به رای یک یا دو نفر که متاسفانه آن هم خوب مدیریت نشد. اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. شورای هماهنگی اصلاحات برنامه‌ریزی را برای انتخابات آغاز کرده است تا دچار اشتباه گذشته نشویم، انتخابات مجلس برای اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند دولت را حمایت کنند مهم است. بهتر بگویم؛ ما در انتخابات شورای شهر کم تجربه بودیم؛ و دغدغه دیگری داشتیم. برای ما انتخابات ریاست جمهوری مهمتر بود. اما اکنون این وضعیت متفاوت است می‌خواهیم مقتدرانه و با برنامه در انتخابات مجلس نهم شرکت کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، خاطرنشان کرد: بنده احساس نمی‌کنم که روحانی در انجام وعده‌های خود وفادار نیست. من می‌توانم وفاداری روحانی را تایید می‌کنم ولی به نظرم برخی از همکاران روحانی هیچ تناسبی با این افکار ندارند .به نظر من روحانی با تجربه یک‌ساله‌ای که دارد، باید نوعی ترمیم را در کابینه و همکاران خود متناسب با نیازهای روز اعمال کرده و در این خصوص بازنگری کند. دولت باید در تقویت و همراهی رئیس‌جمهور از آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم جدی‌تر باشد.

"افکار آقای روحانی و برخی از همکارانش همراه و همسوی اصلاح‌طلبان است. هر چند روحانی در سابقه سیاسی اصلاح‌طلب نیست اما سعی می‌کند سبد رای خود را نگه دارد. سبد رای روحانی اصلاح‌طلبان، بدنه اجتماعی همراه آنها و برخی از فعالین جامعه مدنی است. ما حتما دغدغه‌های رهبری و نظام را مدنظر قرار می‌دهیم. بنابراین لیست اصلاح‌طلبان لیستی معتدل و مجرب خواهد بود."

مرعشی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال انتشار لیست مشترک با اصولگرایان نیز گفت: این موضوع هیچ ضرورتی ندارد. اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نمی‌توانند با اصولگرایان اتحاد تشکیل دهند. این دو جریان باید در عرصه سیاسی کشور با یکدیگر رقابت داشته باشند، اما اینکه اصولگرایان صحنه را برای گروه‌های تندرویی مثل جبهه پایداری باز گذاشته‌اند قدری خلاف انتظار ماست. به عقیده من و بسیاری از فعالین سیاسی و چهره‌های شناخته شده، اصولگرایان باید یک بار دیگر تشکیلات و سازمان خود را بازسازی کنند و از اشتباه استراتژیک خود فاصله بگیرند. ما از پراکندگی و افتراقی که در جبهه رقیب است، راضی و خوشحال  نیستیم. اصلاح‌طلبان زمانی قدرتمند می‌مانند که رقیب‌شان در صحنه مانده باشد.

"اتفاقی که در جبهه اصولگرا افتاده این است که بدنه متعادل و باتجربه اصولگرایان در حاشیه قرار گرفتند و گروه‌های تندرو مثل جبهه پایداری میدان‌دار شده‌اند و ما این اتفاق را برای کشور مفید نمی‌دانیم. ما فکر می‌کنیم همانطور که اصلاح‌طلبان جبهه نیرومند و واقعی در کشور بوده و حذف آنها به مصلحت کشور نیست، افتراق و اختلاف در جبهه اصولگرا هم به نفع کشور نیست."

وی در پایان تاکید کرد که جلسات شورای هماهنگی اصلاحات برای انتخابات آغاز شده است.

منبع: روزنامه آرمان

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon