از تأکید آلمان بر حمایت از ثبات در لیبی تا واکنش قطر به اتهام مداخله در امور طرابلس

از تأکید آلمان بر حمایت از ثبات در لیبی تا واکنش قطر به اتهام مداخله در امور طرابلس

خبرگزاری تسنیم: سفر رئیس مجلس لیبی به آمریکا، تأکید برلین بر حمایت از ثبات در لیبی، حمله هوایی نیروهای خلیفه حفتر به مواضع شبه نظامیان در نزدیکی طرابلس، واکنش قطر به اظهارات نخست‌وزیر لیبی درباره این کشور از جمله تحولات جدید لیبی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، چند خبر کوتاه از جدیدترین تحولات لیبی به شرح زیر است:

رئیس مجلس لیبی به آمریکا می‌رود

«علی التکبالی» نماینده مجلس لیبی به خبرگزاری الشرق الأوسط گفت: «عقیله صالح» رئیس این مجلس امروز سه شنبه (25 شهریور) برای شرکت در شصت و نهمین دوره نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اوضاع لیبی نیز در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به نیویورک می‌رود.

وی درباره زمان ارائه اسامی نهایی وزرا از سوی عبد الله الثنی نخست‌وزیر جدید لیبی به مجلس گفت: انتظار می‌رود که وی فهرست نهایی اعضای کابینه خویش را امروز سه شنبه (25 شهریور) به مجلس تقدیم کند.

«تکبالی» تأکید کرد که دولت لیبی شامل هجده وزیر است.

تأکید برلین بر حمایت از ثبات در لیبی

«فون گوتسه» فرستاده دولت آلمان به لیبی عصر روز گذشته (24 شهریور)‌ با اعضای شورای شهر مصراته و برخی از اعضای سازمان‌های جامعه مدنی در این شهر نشستی برگزار کرد.

«ابوبکر الهریش» یکی از اعضای شورای شهر مصراته به خبرگزاری لیبی گفت: فرستاده آلمان به این کشور طی این نشست، اعضای شورا را در جریان دیدارش با رئیس و نمایندگان مجلس لیبی که در طبرق حضور دارند، قرار داد.

«گوتسه» در این دیدار بر اصرار و علاقه دولت آلمان بر حمایت از ثبات در لیبی و پایبندی آن به روند دموکراتیک تأکید کرد.

وی همچنین ضمن رد شدید دخالت خارجی در لیبی، خواستار گفتگو بین همه گروه‌های لیبی به گونه ای که مورد  رضایت همه را در پی داشته باشد، شد.

نماینده ویژه لیبی در وزارت خارجه آلمان، سفیر آلمان در لیبی و هیأت همراه وی عصر روز یکشنبه (23 شهریور) به منظور بررسی آخرین تحولات و اوضاع کنونی لیبی و انتقال نقطه نظرات دولت آلمان درباره حوادث لیبی،  وارد طبرق شده بودند.

نیروهای حفتر مسؤولیت حمله هوایی به شبه نظامیان غرب لیبی را به عهده گرفتند

نیروهای هوادر «خلیفه حفتر» فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی که از چندی پیش عملیاتی با نام "الکرامة" را علیه شبه نظامیان وابسته به گروه‌های اسلام‌گرا آغاز کرده است، اعلام کردند که یک جنگنده متعلق به این نیروها روز دوشنبه (24 شهریور) یک پایگاه نظامی را که شبه نظامیان مخالف با دولت لیبی در غرب این کشور بر آن سیطره داشتند، بمباران کردند.

خبرگزاری رسمی لیبی اعلام کرد که این حمله هوایی، یک مخزن سوخت را که تحت کنترل  یک گروه مسلح در منطقه الغریان در 120 کیلومتری جنوب غرب لیبی بود، هدف قرار داد که در اثر این حمله 15 تن دچار جراحات سطحی شدند.

قطر اتهام مداخله در امور لیبی را رد کرد
«محمد بن عبدالله الرمیحی» معاون وزیر خارجه قطر در واکنش به اتهام لیبی مبنی بر دخالت این کشور در امور داخلی لیبی گفت: «این ادعاهای گمراه کننده بی‌اساس و عاری از صحت است. سیاست قطر اصول ثابتی دارد که شامل احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها می‌شود.»

«عبدالله الثنی» نخست‌وزیر لیبی، روز یکشنبه در اظهاراتی قطر را به مداخله در امور داخلی لیبی متهم و تأکید کرد در صورت ادامه دخالت‌های قطر، روابط بین دو کشور به صورت کلی قطع خواهد شد.»

الرمیحی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی قطر تأکید کرد: «ادعاها در این زمینه خطرناک است و بهتر بود الثنی پیش از بیان چنین اظهاراتی دقت می‌کرد به‌ویژه آن که او کلمه‌ای درخصوص حملات هوایی اخیر به کشور و ملت لیبی سخنی نگفته است.»

معاون وزیر خارجه قطر خواستار «عدم وارد کردن قطر در اختلافات داخلی در لیبی شد» و بر «اصرار قطر بر امنیت ملت لیبی و ثبات آن تأکید کرد» و به «حمایت‌های مستمر دوحه از ملت لیبی از زمان انقلاب شکوهمند این کشور تاکنون» اشاره کرد.

وی از همه طرف‌های لیبیایی خواست «عقل و خرد را بر زور و سلاح ترجیح دهند و گفت‌وگوی ملی فراگیر را برای تحقق مطالبات ملت لیبی آغاز و امنیت، صلح و یکپارچگی در کشورشان را حفظ کنند.»

وزارت خارجه سودان کاردار لیبی را احضار کرد

وزارت خارجه سودان در اعتراض به اظهارات «عبدالله الثنی» نخست‌وزیر لیبی علیه این کشور، کاردار لیبی را احضار کرد.

نخست‌وزیر لیبی روز یکشنبه (23 شهریور) اعلام کرده بود که دولت سودان برای گروه‌های مسلح سلاح فرستاده است.

این در حالی است که دولت لیبی هفته گذشته طی هشداری از  دولت سودان خواسته بود تا دست از دخالت در تحولات لیبی بردارد. دولت لیبی بلافاصله پس از این هشدار وابسته نظامی سودان در طرابلس را فردی "نامناسب و غیر مطلوب" توصیف کرد و خواستار اخراج وی شد.

«على کرتى» وزیر امور خارجه سودان  در دیدار با « ناصر القدوه» فرستاده اتحادیه عرب به لیبی گفت: خارطوم از تلاش های انجام شده برای برقراری صلح در لیبی حمایت می کند و بر لزوم آغاز فوری گفت و گوها با هدف دستیابی به راه حل برای بحران لیبی تاکید دارد.

کرتی افزود: سودان آماده است که برای نزدیک کردن نقطه نظرات میان همه طرف های لیبیایی با هدف پایان دادن به بحران در این کشور ایفای نقش کند.

تنش میان لیبی و سودان پس از آن بالا گرفت که اخیرا 18 شهروند سودانی در یک حادثه ناشی از سقوط یک فروند موشک سرگردان بر مکان سکونت آنان در حومه طرابلس لیبی جان خود را از دست داده اند.

نماینده سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره لیبی: بدون جمع آوری سلاح هیچ ثباتی در لیبی امکان پذیر نیست

نماینده سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره لیبی گفت: بدون جمع آوری سلاح هیچ ثباتی در لیبی امکانپذیر نیست.

وی افزود: یک بازار بزرگ سیاه سلاح در لیبی وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم کسانی را که به  گروه‌های مسلح کمک می‌کنند، تحت پیگرد قرار دهیم.

مجلس لیبی امضای پیمان نظامی با مصر را تکذیب کرد

«فرج بوهاشم» سخنگوی رسمی مجلس لیبی اخبار منتشر شده در رسانه ها درباره اقدام این مجلس مبنی بر امضای پیمان نظامی با مصر به گونه ای که به دو کشور اجازه می‌دهد که حریم هوایی خود را برای اهداف نظامی در اختیار یکدیگر قرار دهند، تکذیب کرد.

وی افزود: مجلس چنین قراردادهایی را امضا نکرده است.

رسانه‌های خبری پیش از این از توافق همکاری نظامی استراتژیک مشترک بین مصر و لیبی خبر داده بودند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت