جاه‌طلبی‌های هژمونیک آمریکا در خاورمیانه نقش بر آب شده است

جاه‌طلبی‌های هژمونیک آمریکا در خاورمیانه نقش بر آب شده است

خبرگزاری تسنیم: آمریکا با اشغال برخی کشورهای خاورمیانه نه‌تنها قادر به تحقق شعارهای خود نشده است بلکه این کشورها را با انبوهی از مشکلات رها و زمینه شکل‌گیری جریان‌های تروریستی را نیز فراهم کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مایکل روزف، استاد اقتصاد و مدیریت دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو در تحلیلی به ناتوانی آمریکا در ایجاد قدرت هژمونیک خود در جهان پرداخته است.

به‌اعتقاد وی نئوکان‌ها در زمان جرج بوش تلاش کردند تا پس از فروپاشی شوروی هژمونی آمریکا را در جهان ایجاد و اعمال کنند. با این هدف آمریکا خود را ناجی مردم از دست دیکتاتورها در برخی کشورها خواند و برای خود رسالت گسترش دموکراسی در جهان و نیز مبارزه با تروریسم را  تعریف کرد.

با این حال علاوه بر قدرت نظامی، هژمون بودن نیازمند مقبولیت و پذیرش این امر از سوی جوامع و دیگر کشورهاست. آمریکا با هدف تسلط بر جهان تلاش کرده تا در همه مناطق جهان حضور یابد، که موجب واکنش منفی جوامع و شکست‌های پی‌درپی آمریکا شده است، رسیدن به چنین هدفی غیرممکن است.

در ذهن دولت‌مردان آمریکا ایده رهبری بر جهان حک شده است و علی‌رغم نتایج عکس اقدامات این کشور، تصمیم گیران حاضر به توجه به ایده‌ها و نظرات جایگزین نیستند و همچنان بر سیاست‌های پیشین خود اصرار دارند، این سیاست‌ها موجب واکنش دیگر جوامع و کشورها شده است.

تشدید تنشها در موضوع اوکراین، فروغلتیدن عراق و افغانستان در بحران تروریسم و رقابت‌های داخلی، افزایش تنشها با چین در آسیای جنوب شرقی حاصل اقدامات اشتباه آمریکاست.

شکست‌های جرج بوش در دستیابی به جاه‌طلبی‌های نئوکان خود به‌دلیل عدم شناخت از جوامعی بود که با نیروی نظامی اشغال کرد. به‌علاوه انتظارات ساده‌لوحانه درباره دموکراسی، تکیه افراطی بر نیروی نظامی، درک ساده انگارانه از مشکلات دولت سازی در این کشورها و ناتوانی نیروهای اشغالگر در تعامل با جوامع هدف دیگر دلایل شکست سیاست‌های وی بود. نئوکان‌های آمریکایی تصور می‌کردند قدرت نظامی آنها بالاخره مسائل را حل خواهد کرد. آنها به این موضوع توجه نکردند که گسترش هژمونی نیازمند قدرت نرم و نیز پذیرش دیگر جوامع است. این در حالی است که مردم خاورمیانه اقدامات آمریکا را دخالت و اشغالگری می‌دانند. شعارهای مبارزه با تروریسم و گسترش دموکراسی کفایت نمی‌کند.

اوباما نیز همین تفکر نئوکان را که جزو شخصیت رهبران آمریکایی شده پی گرفته است. 3 رئیس جمهور اخیر آمریکا تلاش کرده‌اند به یک نوع تفوق بر روسیه نائل شوند، آنها آمریکا را به‌سمت سیاست‌های جنگ افروزانه هدایت کرده‌اند.

جاه‌طلبی‌های هژمونیک آمریکا در خاورمیانه نقش بر آب شده است، و در اروپا و آسیای شرقی واکنش دیگر قدرت‌های بزرگ را به‌همراه داشته است. جنگ‌طلبی آمریکا بیش از پیش نشانه ضعف و سرخوردگی آن است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان