واشنگتن پست: راهبرد آمریکا برای شکست داعش ضعیف است

واشنگتن پست: راهبرد آمریکا برای شکست داعش ضعیف است

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به تلاش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی با هدف مقابله با داعش نوشت که راهبرد آمریکا برای شکست داعش ضعیف است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه واشنگتن پست نوشت: در راه اندازی دو جنگ قبلی در عراق، آمریکا ائتلاف های توانمندی متشکل از ده‌ها کشور تشکیل داد. عربستان سعودی، مصر، سوریه و عمان از جمله کشورهای عربی بودند که نیروهای زمینی خود را در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 میلادی مستقر کردند.

بر اساس این گزارش گرچه اقدام آمریکا در سال 2003 میلادی برای اشغال عراق از سوی برخی اقدامی یکجانبه ارزیابی می شود ولی اشغال عراق از سوی نیروهای نظامی 39 کشور حمایت شد و 9 کشور بیش از هزار سرباز مستقر کردند.

با آن معیارها و استانداردها نتایج به دست آمده دورتر از تلاش های دولت اوباما برای تشکیل ائتلافی بزرگ با هدف مقابله با داعش بوده است. در نشست پاریس که روز گذشته برگزار شد ده ها دولت متعهد شدند تا برای مقابله با نیروهای افراطی و تندرو از طریق تامین هرگونه ابزار مورد نیاز شامل کمک نظامی مشارکت و همکاری کنند. ولی تنها تعداد معدودی از کشورها -که هنوز انگلیس شامل آنها نمی شود- تاکنون موافقت خود را برای مشارکت در ماموریت های حمله هوایی در عراق اعلام کرده اند و هیچ کشوری هنوز از حملات هوایی آمریکا در سوریه حمایت نکرده است. هیچ کشوری نیز تاکنون نیروی نظامی و جنگی اعزام نکرده است.

پشتیبانی ضعیف کشورها نشانگر سیاست پیچیده مقابله با داعش است که امروز کنترل مناطق وسیعی را در سراسر عراق و سوریه در اختیار دارد و ده ها هزار شبه نظامی را به خدمت گرفته است. کشورهای همسایه مثل ترکیه و اردن تمایلی برای پیوستن به مبارزه علیه داعش ندارند چرا که نگران تبدیل شدن به اهدافی برای تروریست ها هستند.

این محدودیت تا حد زیادی توسط خود اوباما ایجاد شده است. اوباما با توصیه فرماندهان ارشد نظامی خود برای استقرار نیروهای ویژه آمریکایی با هدف کمک به ارتش عراق برای مقابله با شبه نظامیان مخالفت کرده است. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرده است که دولت آمریکا پیشنهادات مربوط به اعزام نیروی زمینی را که از سوی سایر کشورها مطرح شده کنار گذاشته است.

جان کری روز گذشته تصریح کرد که شکست دادن داعش بستگی به بخش طرح های ابتکاری غیر نظامی شامل بی اعتبار کردن ایدئولوژی، متوقف کردن جریان داوطلبان جهادی و حمایت سیاسی و مادی از دولت جدید عراق دارد. این مساله کاملا درست است و تعهد عربستان سعودی برای کمک به آموزش هزاران جنگجو برای ارتش آزاد سوریه نیز مهم است.

ولی هنوز روشن نیست که راهبرد دولت اوباما برای شکست دادن داعش به تنهایی با تکیه نیروها و شبه نظامیان عراقی و سوری کارایی داشته باشد. ارتش عراق به سازماندهی و آموزش مجدد نیاز دارد. البته ارتش عراق در مقایسه با ارتش آزاد سوریه ظاهرا قوی تر است چرا که ارتش آزاد سوریه در خطر از بین رفتن در درگیری با دولت اسد و داعش قرار گرفته است.

اوباما حق دارد که به دنبال توانمندسازی نیروهای عراقی و سوری و تشکیل ائتلاف منطقه ای باشد ولی در نهایت داعش باید در عرصه کارزار و نبرد شکست داده شود. در این رابطه ائتلافی که دولت آمریکا در حال ایجاد و ساخت آن است ضعیف به نظر می رسد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان