انتخاب شهرداران توسط مردم, اختیارات شوراها را کاهش می‌دهد


انتخاب شهرداران توسط مردم, اختیارات شوراها را کاهش می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان‌ها با انتقاد از طرح انتخاب شهرداران توسط مردم، گفت:طرح انتخاب شهرداران توسط مردم، سبب کاهش اختیارات شوراها می‌شود.

کمال جوانمرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با انتقاد از مباحث مطرح شده پیرامون انتخاب شهرداران شهرهای با جمعیت بیش از 200هزار نفر توسط مردم، اظهار کرد: به استناد ماده 71 قانون شوراها، انتخاب شهرداران بر عهده شوراهای اسلامی است و تصویب طرح انتخاب شهرداران توسط مردم، تضعیف و کاهش اختیارات شوراها را در پی دارد.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها، بیان کرد: در حال حاضر به سبب عدم اجرای طرح مدیریت واحد و جامع شهری، شوراها اغلب شورای شهرداری هستند نه شورای شهر.

جوانمرد با تاکید بر اینکه اختیارات شوراها در محدوده شهرداری‌ها خلاصه شده است، افزود: چنانچه جایگاه  شوراهای اسلامی بر اساس اصل هفتم قانون اساسی که ناظر بر مدیریت جامع و واحد شهری است و کلیه تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها و مدیریت شهر را به شوراها تفویض کرده، اجرا گردد، آن زمان می‌توان درباره این لایحه وزارت کشور بحث کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه شوراها برای تسریع در پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، ‌فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی تشکیل شده‌اند، تصریح کرد: انتخاب شهردار موضوعی تخصصی و نیازمند هماهنگی و تصمیم شوراها است.

جوانمرد اظهار کرد: احتمالا با انجام این طرح، هماهنگی‌های بین شوراها و شهرداری‌ها  کاهش یافته و چالش آن قطعا بیشتر خواهد شد.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها، افزود: برگزاری انتخابات شهرداران با رای مردم علاوه بر تحمیل هزینه‌های جدید به دولت، دوگانگی در مدیریت شهری را به همراه خواهد داشت.

وی با انتقاد از تضعیف نقش شوراها، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از شهرداری‌ها و شهرداران آنچنان توجه و هماهنگی با شوراها را ندارند، حال چه رسد به اینکه شهرداری را مردم انتخاب کنند و شورا کمترین نقش را نیز نداشته باشد.

هفته گذشته معاون عمرانی وزیر کشور خبر از ارسال لایحه مدیریت یکپارچه شهری به دولت داد که براساس یکی از بندهای آن انتخاب شهردار در شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر با رای مردم انجام می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon