۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زنجان زیرکشت محصولات دیمی است


800 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زنجان زیرکشت محصولات دیمی است

خبرگزاری تسنیم: معاون برنامه‌ریزی استانداری زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان دارای قابلیت فراوانی در کشت دیم دارد٬ گفت: در حال حاضر۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان زیر کشت دیم رفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، رحیم عصفوری امروز در بیستمین اجلاس برنامه‌ریزی تحقیقات کشاورزی دیم کشور، کاهش بارندگی، افزایش تبخیر و تعرق، تغییر رژیم بارندگی از برف به باران را از عمده دلایل گرم شدن زمین دانست و اظهار کرد: کشت گیاهان مقاوم به کم آبی یکی از بهترین راه حل‌ها برای مقابله با گرم شدن زمین است که باید مورد توجه مسئولان و کشاورزان کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد گندم‌های دیم  قبلی 150 تا 300 کیلوگرم در هکتار بود، تصریح کرد: متوسط عملکرد گندم‌های دیم امروزی، یک هزار گیلوگرم در هکتار است که قابل مقایسه با گندم‌های دیم سابق نیست.

معاون برنامه‌ریزی استاندار زنجان گفت: کارشناسان و متخصصان حوزه تحقیقات کشاورزی باید موانعی نظیر کاهش میزان بارش در کشور را از مسیر راه برداشته و گونه‌های هدف اصلاح شده و مقاوم به کم‌آبی را در اراضی کشاورزی استان زنجان و کشور کشت کنند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه جهاد کشاورزی در نقطه پرش قرار دارد، ابراز کرد: کشت محصولاتی نظیر عدس، نخود، گلرنگ، یونجه و غیره به صورت دیم در استان زنجان مطالعه شود زیرا زنجان یکی از استان‌های نمونه و دارای پتانسیل بالا از نظر کشت دیم است.

عصفوری افزود: هم اکنون کمتر از 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان آبی است.

وی ابراز کرد: امیدواریم نیروهای متخصص بخش تحقیقات کشاورزی با انگیزه‌های بالا و موثری توفیقات مورد نظر خود را در زمینه تولید ارقام جدید اصلاح شده دیم کسب کنند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار زنجان بر حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: کشت محصولات دیم در استان زنجان و کشور عالی است، به شرطی که به منابع طبیعی و طبیعت بکر مناطق آسیبی وارد نکند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon