نخستین نهالستان پسته در شهرستان مرودشت ایجاد شد


نخستین نهالستان پسته در شهرستان مرودشت ایجاد شد

خبرگزاری تسنیم: مجری آبیاری تحت فشار شهرستان مرودشت گفت: برای ایجاد نخستین نهالستان پسته در شهرستان مرودشت تحقیقات لازم انجام شده و این نهالستان در راستای تغییر الگوی کشت در شهرستان مرودشت ایجاد شده است.

میثم زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شیراز، اظهار کرد: با حمایت‌های دولتی در راستای ارتقای آبیاری در استان فارس بسیاری از کشاورزان از روش‌های نوین آبیاری استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار به دو دسته تقسیم می‌شود، افزود: آبیاری تحت فشار به دو روش قطره‌ای و  بارانی یا نواری انجام شده و از آبیاری قطره‌ای بیشتر برای آبیاری باغات استفاده می‌شود.

مجری آبیاری تحت فشار شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه شهرستان مرودشت باغ‌های کمی دارد و استفاده از آبیاری قطره‌ای برای باغ ها در این شهرستان چشمگیر نیست، خاطرنشان کرد: در زمینه آبیاری زمین‌های زراعتی در شهرستان مرودشت آبیاری بارانی در این شهرستان از سال 1386 آغاز شده و اوج این فعالیت مربوط به سال‌های 91 و 92 است.

زارع با بیان اینکه دولت در سال‌های 91 و 92 بیشترین اعتبارات را به آبیاری اختصاص داده است، تصریح کرد: در این سال‌ها دولت 85 درصد هزینه مربوط به تغییر روش آبیاری را تأمین کرده و کشاورزان نیز 15 درصد آن را پرداخت می‌کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه‌های مربوط به ایجاد آبیاری تحت فشار به دلیل تورم اقتصادی و افزایش قیمت لوله و اتصالات پلی‌اتیلن افزایش یافته است، گفت: متأسفانه با وجود افزایش قیمت‌ها دولت مبلغ پرداختی خود را کم کرده و سهم آورده کشاورزان زیاد شده و با وجود اینکه بسیاری از کشاورزان به تغییر شیوه آبیاری مزارع خود تمایل دارند اما توان مالی آن را ندارند.

مجری آبیاری تحت فشار شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه دولت برای سهم آورده خود سقف مشخصی تعیین کرده است، بیان کرد: این سهم آورده از 85 درصد پیروی نمی‌کند زیرا با وجود اینکه هزینه تغییر آبیاری برای هر هکتار زمین زراعی حدود 11 میلیون تومان است اما دولت فقط 4 میلیون آن را پرداخت می‌کند.

زارع با بیان اینکه تعداد محدودی از کشاورزان توان پرداخت هزینه‌های مربوط به تغییر آبیاری را دارند، اظهار کرد: در اجرای آبیاری طرح‌ نواری دولت برای هر هکتار مبلغ 5 میلیون و 600 هزار تومان کمک هزینه پرداخت می‌کند اما چون در این طرح باید هر سال نوارهای آبیاری جدید استفاده شود کشاورزان از این روش نیز استقبال نمی‌کنند.

وی با اشاره به عدم تناسب سهم آورده کشاورزان و هزینه‌های مربوط به تغییر روش آبیاری، افزود: از نظر اجرایی شهرستان مرودشت ظرفیت بسیاری در تغییر روش‌های آبیاری دارد.

مجری آبیاری تحت فشار شهرستان مرودشت با بیان اینکه استفاده از روش‌های جدید آبیاری تنها راه کم کردن مصرف آب نیست، خاطرنشان کرد: باید در کنار تغییر روش‌های آبیاری تغییر الگوی کشت نیز در دستور کار قرار گیرد اما متأسفانه تاکنون در این زمینه هیچ برنامه‌ای اجرا نشده است.

زارع از ایجاد نخستین نهالستان پسته در شهرستان مرودشت خبرداد و گفت: در این زمینه تحقیقات لازم انجام شده و باید در استان فارس محصولاتی که مصرف آب کمی دارند مانند زعفران و پسته بیشتر کشت شوند و این موضوعات نیاز به عزم ملی مدیران حوزه کشاورزی و کشاورزان دارد.

وی تأکید کرد: باید تغییر الگوی کشت در سطح کلان اتخاذ شود و قبل از کشاورزان باید برای مدیران اهمیت این موضوع توضیح داده شود و لازم به یادآوری است که در سال‌های 91 و 92 برای ایجاد آبیاربی تحت فشار در شهرستان مرودشت حدود 70 میلیارد تومان هزینه شده اما امسال برای این مقوله حدود 30 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون حدود نیمی از آن هزینه شده است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon