راه‌آهن گنبد - اینچه برون به روسیه و چین متصل می‌شود


راه‌آهن گنبد - اینچه برون به روسیه و چین متصل می‌شود

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی به افتتاح راه‌آهن گنبد - اینچه برون در پاییز امسال اشاره کرد و گفت: این محور به ترکمنستان٬ قزاقستان و در نتیجه روسیه و چین متصل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان٬ عباس آخوندی امروز در نشست با اصناف و دانشگاهیان با اشاره به محدوده قانونی شهر زنجان اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر محدوده زنجان 7 هزارو 600 هکتار بوده در حالی که جمعیت زنجان رشد نکرده است.

وی تصریح کرد: بافت مرکزی شهر‌های کشور فرسوده می‌شود و در نتیجه این امر کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد ایجاد صندوق پروژه برای طرح سبزه میدان را مطرح کرد و افزود: ایجاد این صندوق سبب می‌شود که این پروژه با کسری منابع مواجه نشود.

وی به اولویت راه‌ و شهرسازی اشاره کرد و گفت: اولویت وزارت راه  و شهرسازی در بخش ریلی و جاده‌ای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی است.

آخوندی به افتتاح راه آهن گنبد اینچه برون در پاییز امسال اشاره کرد و گفت: این محور به ترکمنستان٬ قزاقستان و در نتیجه روسیه و چین متصل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان توسعه راه آهن در غرب دریای خزر ابراز کرد: راه آهن تهران به سمت قزوین در دو محور رشد پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: این محور از رشد به انزلی٬ آستارا و آذربایجان و از آذربایجان به اروپا امتداد پیدا می‌کند و از طرف زنجان به میانه - تبریز و ترکیه متصل می‌شود.

آخوندی مطرح کرد: هر دو در راستای ترانزیتی اهمیتی بالایی است و سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی و سنگینی در محیط‌های بین‌المللی را می‌طلبد.

وی به دوخطه و یک خطه کردن مسیر‌ها در راستای افزایش بهره‌وری تاکید کرد و افزود: بخش عمده زیر سازی میانه - تبریز انجام شده و این محور وارد عملیات رو سازی می‌شود.

وزیر راه و شهر سازی اعلام کرد: در سال 92، 33 میلیون تن بار در بخش ریلی جابه‌جا شده که در سال 1404 باید این میزان افزایش یابد.

وی با اشاره به تاریخ و تمدن شهر زنجان گفت: شهر‌ها پیش از آنکه مجموعه‌ای از کالبد باشد یک سازمان اجتماعی با کار کرد ملی است.

آخوندی به 4 حوزه پیش‌ران خروج از رکود اشاره و بیان کرد: این راهکار‌ها از حوزه صنایع حرفه جویی و گرایش به حمل و نقل ریلی هوایی و دریایی٬ حوزه مسکن و حوزه انژی است.

وی عمده‌ترین مشکل در حوزه راه و شهرسازی را تنگنای مالی عنوان کرد و گفت: شرایط ظالمانه تحریم امکان دسترسی به منابع مالی را کاهش داده از طرفی نحوه سخت اقتصاد ایران که عمدتا متکی به بانک است مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی راهکار اصلی برای خروج از رکود را حمایت از بنگاه‌های مهندسی و تامین کننده کالا و خدمات عنوان کرد.

وی تصریح کرد: لازمه این امر پرداخت بدهی دولت از طریق اوراق بهادار و صکوک اجاره بوده که با اجرایی آن چرخش مالی در کشور ایجاد می‌شود.

آخوندی به بدهکاری 500 میلیارد ریالی به پیمانکاران اشاره کرد و گفت: راه حل دوم دریچه خروج از رکود تعادل بین بدهی و مطالبه و انتشار اوراق بدهی برای پرداخت مطالبات بنگاه‌های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه یکی از رابطه‌های اقتصاد مهم رابطه تسهیلات بانکی است٬ ابراز کرد: بانک‌ها می‌توانند در صورت جذب سپرده 12.5 برابر سرمایه خود تسهیلات ارائه دهند.

وزیر راه و شهرسازی به لزوم توسعه ارتباطات برای اتصال به شبکه‌ راه‌های جهانی تاکید کرد و گفت: برای تسهیل و افزایش مبادلات بین‌مللی و خروج از فقر٬ شبک آزاد راه‌ها٬ شبکه ریلی٬ ارتباط هوایی و دریایی گسترش می‌یابد.

انتهای پیام/ ب
 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon