هیاهو برای هیچ؛ اهداف پشت پرده ماجراجویی جدید آمریکا

هیاهو برای هیچ؛ اهداف پشت پرده ماجراجویی جدید آمریکا

خبرگزاری تسنیم: هر چند کنفرانس نمایشی آمریکا و متحدانش در پاریس درباره مبارزه با تروریسم با اعلام تعهد برای حمایت از عراق به پایان رسید، اما نگرانی‌ها از اهداف پشت پرده این کنفرانس‌ها و ائتلاف ادعایی علیه تروریسم ادامه دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شرکت کنندگان در کنفرانس پاریس که با عنوان امنیت و ثبات عراق برگزار شد، تعهد دادند از عراق در جنگ با گروه تروریستی داعش با تمام وسایل ضروری از جمله نظامی حمایت کنند.

در بیانیه پایانی کنفرانس پاریس با بیان اینکه داعش تهدیدی برای عراق و جامعه بین المللی است، اعلام شد حمایت از دولت جدید عراق برای مهار داعش با در نظر گرفتن احترام به قانون بین المللی و امنیت ساکنان غیر نظامی انجام خواهد شد.

هر چند لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه از مشارکت 30 کشور در کنفرانس پاریس خبر داده که به گفته وی قدرتمندترین کشورهای جهان هستند، اما تردیدها درباره کارآیی ائتلاف غربی عربی برای مبارزه با داعش به سبب حضور نداشتن کشورهایی همچون روسیه و  خودداری برخی کشورهای غربی و منطقه ای متحد آمریکا از جمله ترکیه و آلمان از همراهی با آن افزایش یافته است.

آمریکا از هشتم آگوست گذشته، حملات محدود هوایی خود به مواضع داعش را به سبب تجاوز این گروه تروریستی مزدورش از خطوط قرمز و نزدیک شدن به مناطقی که برای کاخ سفید اهمیت راهبردی دارند، آغاز کرد.

نکته دیگر درباره کنفرانس پاریس، اینکه فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به صراحت خواستار تقویت گروه های تروریستی مخالف گروهک تروریستی داعش در سوریه شده است تا بار دیگر بر دوگانگی معیارهای مدعیان مبارزه با تروریسم و اینکه تروریسم از نظر آنها به تروریسم خوب و تروریسم بد با توجه به منافعشان تقسیم می شود، مهر تایید بزند.

نکته ای که نگرانی ها درباره پشت پرده کنفرانس پاریس و ائتلاف ادعایی آمریکا و متحدانش علیه داعش را بیشتر می کند، موضع گیری ها و اظهارات مقامات غربی و در راس آنها آمریکایی ها علیه دولت سوریه و تهدید صریح آنها به نقض حاکمیت این کشور و حتی حمله به سامانه دفاعی هوایی سوریه است.

آمریکا و متحدانش در حالی از هماهنگی با دولت عراق در حمله به مواضع داعش سخن می گویند که به صراحت گفته اند در حمله به مواضع داعش در سوریه هرگزی با دولت این کشور هماهنگی وهمکاری نخواهند داشت و حتی شخص باراک اوباما تهدید به نابودی سامانه دفاعی هوایی سوریه کرده است.

دولت سوریه هشدار داده است هر گونه تجاوز به حریم هوایی خود را به شدت پاسخ خواهد داد.

بثینه شعبان مشاور بشار اسد هشدار داده بود که کشورش جنگنده های آمریکایی را در صورت تجاوز به حریم هوایی خود سرنگون خواهد کرد.

اوباما در اظهارات جنگ طلبانه که نشان دهنده بی اعتنایی آشکار وی به قوانین بین المللی که بر لزوم احترام به حاکمیت و استقلال کشورهای جهان تاکید می کند، به تهدید دولت سوریه پرداخت و گفت اگر اسد دستور حمله به جنگنده های آمریکایی را که وارد حریم هوایی سوریه می شوند، صادر کند، ما سامانه هوایی سوریه را نابود خواهیم کرد و این کار برای ما از حمله به مواضع داعش آسانتر است.

این اظهارات نشان می دهد هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف علیه داعش، فراتر از اقدام این گروه مزدور وابسته به خود است.

نکته دیگر حضور کشورهای حامی تروریسم در کنفرانسی با عنوان مبارزه با تروریسم، پوچ بودن ادعای آنها در خصوص مقابله با داعش را اثبات می کند.

مشارکت کشورهای حامی تروریسم در کنفرانس هایی با عنوان مبارزه با آن، شگفت آور است، عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه، مشارکت حامیان تروریست ها همچون قطر و عربستان در کنفرانس پاریس را سئوال برانگیز خوانده است.

مشارکت این کشورها در کنفرانس به اصطلاح مبارزه با تروریسم پاریس در حالی است که همچنان به عنوان مهمترین حامیان تروریست ها در سوریه و عراق به شمار می روند و این سئوال مطرح می شود که چگونه ممکن است که حامی تروریسم بخواهد با آن مبارزه کند یا دزد مدعی مبارزه با فساد شود یا قاتل دشمن جنایت باشد؟

یکی از مهمترین اهداف پشت پرده کنفرانس پاریس و ادعای آمریکا برای تشکیل ائتلاف علیه داعش را عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه برملا کرده است. به گفته وی، براندازی نظام سوریه ونابودی این کشور همچنان یکی از اهداف برخی کشورهاست و برای آن تلاش می کنند، در حالی که تحقق این هدف به دلایل زیادی از جمله ایستادگی و مقاومت ملت، دولت و ارتش سوریه دشوار است.

نکته دیگر اینکه، گزینشی عمل کردن آمریکا و دیگر مدعیان مبارزه با تروریسم در خصوص قطعنامه 2170 و ادعای آنها مبنی بر وجود گروه های مسلح میانه رو و تاکید بر حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی از آنها در سوریه است .

مبارزه با تروریسم مستلزم فراهم شدن شرایط واقعی و منطقی، سیاسی و نظامی برای آن است و اعلام تشکیل ائتلاف بین المللی از سوی آمریکا به سبب در نظر نگرفتن این واقعیت ها، نادیده گرفتن نقش دولت سوریه به عنوان مهمترین قربانی حملات تروریست ها، فشار وارد نکردن بر ترکیه، قطر و سوریه برای توقف حمایت های خود از تروریسم و سیاست های دوگانه و گزینشی بزرگترین مدعی مبارزه با تروریسم، تردیدها درباره کارآیی ائتلاف اعلام شده از سوی کاخ سفید را بیشتر می کند.

آنچه آمریکا را وادار به اعلام ائتلاف برای مبارزه با داعش کرده است، حسن نیت این کشور در برابر ملت های منطقه نیست، چرا که این گروهک تکفیری تروریستی مورد حمایت بسیاری از کشورهایی عربی و غربی از مسیر تعیین شده و چارچوب های مد نظر آمریکا عبور کرده به طوری که منافع واشنگتن را در حیات خلوت آن تهدید می کند، نکته ای که مقامات سوری هم بر آن تاکید کرده اند.

تهدید آشکار اوباما مبنی بر حمله به سامانه دفاعی سوریه در صورتی که به جنگنده های متجاوز آمریکایی شلیک کند، پیامدهای ویرانگری برای آمریکا در صورت عملی کردن این تهدید خواهد داشت.

بزرگترین علامت سئوال درباره کنفرانس اخیر پاریس و ائتلاف ادعایی آمریکا درباره مبارزه با تروریسم، حضور عربستان در آن است، کشوری که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و مراکز تحقیقاتی در غرب به صراحت آن را از مهمترین حامیان گروه های تروریستی در منطقه به ویژه در عراق و سوریه دانسته اند، خبر رسانه ها مبنی بر آموزش هزاران تروریست از سوی عربستان که آنها را میانه رو از نظر خود خوانده، نشان می دهد حاکمان عربستان هر چند در بوق و کرنا می کنند که مصمم به مبارزه با تروریسم هستند و حتی نشست فریبکارانه ای را با همین محور در جده برگزار کردند و رسانه های پرتعدادشان به تبلیغ گسترده این دروغ مشغول هستند، اما در عمل حمایت های سعودی ها از تروریست ها به ویژه در سوریه افزایش یافته است.

فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه می گوید آنچه باعث شگفتی است، اینکه کشورهایی در صف اول کنفرانس های مبارزه با تروریسم شرکت می کنند که خود مسئول حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریسم هستند و به جای دعوت از این کشورها به چنین کنفرانس هایی، باید آنها را به سبب نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت بازخواست کرد.

نکته دیگر اینکه جمهوری اسلامی ایران به گواه مقامات عراقی و سوری بزرگترین حامی این کشورها در جنگ با تروریسم است.
فواد معصوم رئیس جمهور عراق پیشتر، شکسته شدن محاصره آمرلی و نجات هزاران انسان بیگناه از شر تروریست های خون آشام را مرهون کمک های صادقانه جمهوری اسلامی ایران دانسته بود.

رئیس جمهوری عراق به صراحت خواستار مشارکت ایران در کنفرانس بین المللی پاریس درباره عراق شده بود که آمریکای مدعی با خواسته معصوم مخالفت کرد.

فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرده است ایران همانند سوریه در حال جنگ بی امان با تروریسم است، اما برخی کشورها مانع مشارکت ایران در کنفرانس هایی می شوند که مدعی هستند با هدف مبارزه با تروریسم برگزار می شود.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که برخی کشورها و در راس آنها، آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیستند و طرح ها و اهداف مختلفی را که هیچ ارتباطی به مبارزه با تروریسم  ندارد، در پوشش این مساله دنبال می کنند و همین گزینشی و دوگانه عمل کردن این کشورها، سبب شده است تا ایران از شرکت در چنین کنفرانس های بی نتیجه ای خودداری کند.

دلیل دیگری که دروغ بودن ادعای آمریکا و متحدانش مبنی بر مبارزه با تروریسم را ثابت می کند، خودداری ترکیه از پیوستن به ائتلاف آمریکا علیه داعش است، در حالی که ترکیه به گواه سازمان های اطلاعاتی غربی مهمترین دروازه ورود تروریست ها به عراق و سوریه به شمار می رود و تروریست ها نفت مناطق تحت سیطره خود را برای تامین هزینه های خود از طریق ترکیه به صورت قاچاق می فروشند، بنابراین حضور نداشتن ترکیه در ائتلاف مبارزه با تروریسم اعلام شده از سوی آمریکا ابهامات درباره اهداف واقعی این کشور را بیشتر می کند.

نکته دیگر اینکه آمریکا در حالی مدعی پایبندی به قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است که مواضع و سیاست های اخیرش خلاف آن را نشان می دهد، در حالی که قطعنامه 2170 شورای امنیت بر ضرورت مبارزه با گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره و مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه تاکید کرده است، آمریکا و دیگر مدعیان مبارزه با تروریسم از جمله فرانسه تنها از مبارزه با داعش در عراق سخن می گویند و جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی موجود در سوریه را نه تنها نادیده گرفته اند که با ادعای میانه رو بودن برخی گروه های تروریستی به صراحت از برنامه گسترده خود برای تقویت آنها سخن گفته اند، بررسی طرح افزایش حمایت ها از این گروه ها در کنگره آمریکا بر دوگانه بودن معیارهای آمریکا درخصوص مبارزه با تروریسم و پوشالی بودن ائتلاف علیه داعش مهر تایید می زند.

در تحلیل تحولات اخیر و بررسی موضع گیری ها و اظهارات مقامات غربی به ویژه آمریکایی می توان نتیجه گرفت که یکی از اهداف خطرناک این کشورها از اعلام ائتلاف علیه داعش، تلاش برای براندازی نظام سوریه و نابودی تاسیسات زیربنایی باقی مانده در این کشور در پوشش حمله به مواضع داعش است که این هدف در اظهارات صریح باراک اوباما و تهدید وی به نابودی سامانه دفاعی سوریه و همچنین درخواست برخی سناتورهای جنگ طلب از جمله جان مک کین نمایان است، با این حال نمایش جدید آمریکا در خصوص تروریسم هم قطعا شکست دیگری در کارنامه ماجراجویان کاخ سفید ثبت خواهد کرد که همچنان به مشارکت در ریخته شدن خون مردم بیگناه در عراق و سوریه به سبب حمایت های گسترده از تروریست های خون آشام ادامه می دهند، و ادعای تشکیل ائتلاف علیه داعش صرفا تلاشی برای فریب افکارعمومی به شمار می رود که اعتماد خود را به مدعیان مبارزه با تروریسم از دست داده است، زیرا آنها می دانند که غرب و همپیمانانش از عوامل اصلی شکل گیری گروه هایی همچون داعش و جبهه النصره و کشتار مردم بیگناه در سوریه و عراق هستند.

تحلیل جامع و سخنان افشاگرانه رهبر معظم انقلاب درباره تحولات اخیر و اهداف پشت پرده آمریکا

سخنان مهم مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درباره طرح آمریکا برای مبارزه با داعش، پرده از اهداف واقعی مدعیان مبارزه با تروریسم و دروغ بودن ادعای آمریکایی برداشته است، سخنانی که به مثابه تحلیل واقعی و جامع در خصوص تحولات منطقه و اهداف پشت پرده کاخ سفید از اعلام ائتلاف علیه داعش به شمار می رود و باید مورد توجه قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی، اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران با درخواست آمریکا برای همکاری در خصوص مبارزه با داعش فرمودند: اکنون آنها به‌دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود.

ساعاتی پس از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر درخواست صریح آمریکا از ایران برای همکاری در مبارزه با داعش نگذشته بود که مقامات آمریکا با تایید این سخنان، به بی اساس بودن سخنان جای کری وزیر خارجه آمریکا اعتراف کردند که مدعی بود ما از ایران برای مبارزه با تروریسم دعوت نمی کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین‌گونه خواهد بود.

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها قصد اقدام جدی بر ضد داعش ندارند، افزودند: خود آمریکایی‌ها و حتی خود داعشی‌ها به‌خوبی می‌دانند حرکتی که در عراق کمر داعش را شکست، اقدام آمریکا نبود، بلکه اقدام نیروهای مردمی و ارتش عراق بود که مبارزه با داعش را به‌خوبی فرا گرفته بودند و ضربات جدی به آن وارد کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ضربات نیروهای مردمی و ارتش عراق به داعش ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کردند: واقعیت آن است که آمریکایی‌ها به‌دنبال بهانه‌ای هستند تا همان کاری را که در پاکستان انجام می‌دهند و با وجود دولت مستقر و ارتش قوی، بدون اجازه وارد خاک این کشور می‌شوند و نقاط مختلف را بمباران می‌کنند در عراق و سوریه انجام دهند.

نکته پایانی اینکه همانگونه که ماجراجویی جدید آمریکا، علاوه بر اینکه به افزایش کشتار مردم بیگناه از سوی گروه های تروریستی و گسترش ناامنی و بی ثباتی در عراق و سوریه و حتی مناطق دیگر منجر خواهد شد، برای آمریکا و متحدانش نیز دردسرساز خواهد شد و مقام معظم رهبری در این زمینه هشدار داده اند آمریکایی‌ها بدانند که اگر چنین کاری را انجام دهند، همان مشکلاتی که در ده سال گذشته بر سر راهشان در عراق به وجود آمد، بار دیگر به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت