وحشت اروپا از تاثیر"دومینوی" استقلال اسکاتلند در سراسر اتحادیه


وحشت اروپا از تاثیر"دومینوی" استقلال اسکاتلند در سراسر اتحادیه

خبرگزاری تسنیم: یک هفته نامه آلمانی از وحشت بروکسل درباره تاثیر "دومینویی" همه پرسی استقلال اسکاتلند در سراسر اروپا و فروپاشی این اتحادیه در سایه چنین رویدادی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: اروپا با ترس و نگرانی به برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند می نگرد. جدایی اسکاتلند از انگلیس می تواند در تمام اروپا گروه ها را برای برداشتن گام های مشابهی و به تقلید از اسکاتلند به وسوسه بیاندازد.

اشپیگل در ادامه نوشت: همچنین در بروکسل طرفداران استقلال اسکاتلند وجود دارند. نمایندگان اروپایی فلاندری که مدتهاست برای جدایی این منطقه از بلژیک مبارزه می کنند دفاتر خود را با پرچم های اسکاتلند تزئین کرده اند.

البته در سازمان ها و نهادهای اروپایی به ندرت کسی چنین روندی را مناسب ارزیابی می کند. مقامات اروپایی از دو تبعات احتمالی استقلال اسکاتلند می ترسند که عبارتند از اینکه این مسئله یک سیگنال به جنبش های جدایی طلب مشابه در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد کند و دیگر اینکه پشتگرمی برای مخالفان اروپایی در انگلیس باشد.

یکی از مقامات بلند پایه اروپایی در این راستا اظهار داشته است که چنین حرکتی (استقلال اسکاتلند) می تواند یک تاثیر دومینویی در اتحادیه اروپا به وجود آورد. از آنجایی که بیشتر مناطق از لحاظ اقتصادی مرفه برای جدایی از دولت های مرکزی در اروپا تلاش می کنند از جمله مناطق فلاندر در بلژیک، کاتالونیا در اسپانیا یا ایالت خود مختار تیرول جنوبی در شمال ایتالیا، این مسئله همچنین بازارها را در شرایط هشدار قرار داده است. سرمایه گذاران نگرانند که اعضای اتحادیه اروپا که این مناطق برای جدایی از آن ها تلاش می کنند از جمله اسپانیا، بلژیک یا ایتالیا بدون این مناطق مرفه اقتصادی دیگر نتوانند بدهی های بالای خود را پرداخت کنند.

اشپیگل در ادامه نوشت: در واقع برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند در روز پنج شنبه اثر سیگنالی براروپا خواهد داشت حتی اگر حمایت کنندگان جدایی در آن شکست بخورند. حتی کاتالان ها هم برای برگزاری یک همه پرسی جدایی از اسپانیا در اوایل نوامبر تلاش می کنند.

در مناطق تیرول جنوبی و ونتو در ایتالیا و منطقه باسک اسپانیا نیز درخواست های جدایی طلبان برای برگزاری همه پرسی مشابه اسکاتلند بلند تر می شود. در  منطقه فلاندر بلژیک نیز جدایی طلبان فشار بیشتری برای جدایی وارد خواهند کرد.

به گفته "یانیس امانولیدیس" از مرکز سیاست اروپا در بروکسل اگر جدایی اسکاتلند از انگلیس و پذیرش آن در اتحادیه اروپا اتفاق بیافتد گروه های جدایی طلب در اروپا همواره به این نمونه مثبت اشاره خواهند کرد.

این هفته نامه آلمانی در ادامه نوشت: تاثیرات استقلال اسکاتلند بر انگلیس نیز حامیان یورو را نگران کرده است. برخی از نمایندگان محافظه کار انگلیسی درخواست برکناری دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را درصورت جدایی اسکاتلند کرده اند.

عواقب جدایی اسکاتلند بر نفوذ انگلیس در اروپا قابل توجه خواهد بود. در سایه چنین رویدادی انگلیس حدود یک سوم زمین های خود و دو سوم قلمرو خود در دریای شمال را از دست می دهد و جمعیت آن ناگهان کمتر از ایتالیا می شود.

از طرف دیگر محافظه کاران انگلیسی با این رویداد شانس بهتری برای پیروزی انتخاباتی در سال آینده به دست خواهند آورد چرا که اکثر نمایندگان اسکاتلندی به اپوزیسیون حزب کارگر تعلق دارند. پیروزی محافظه کاران در انتخابات،  در هر صورت در سال 2017 به یک همه پرسی خروج بقایای انگلیس بعد از جدایی اسکاتلند از اتحادیه اروپا منجر خواهد شد و چنین گامی می تواند اقتصاد انگلیس و بازارهای جهانی را بیشتر از رویداد جدایی اسکاتلند متزلزل کند.

به این ترتیب بسیاری مقامات اروپایی یک پادشاهی متحد تحت رهبری کامرون را مدتهاست که به عنوان بهترین خروجی ممکن ارزیابی می کنند.

"یان کلود یونکر" رئیس آینده کمیسیون اروپایی نیز مخالفت سخت انگلیس با عهده داری وی برای این سمت مهم اروپایی را فراموش کرده و به دیوید کامرون پیشنهاد صلح داده است.

قرار است فردا 18 سپتامبر همه پرسی استقلال اسکاتلند در این منطقه برگزار شود. طرفداران استقلال اسکاتلند همچنین خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا، ناتو ، سازمان ملل متحد ، سازمان تجارت جهانی و گروه کشورهای مشترک المنافع هستند و در نظر دارند با ایجاد 70 تا 90 دفتر بین المللی ، سهمی در شبکه سفارتخانه های انگلیس داشته باشند.

در همه پرسی هجدهم سپتامبر( 27 شهریور) ، فقط افراد بالای 16 سال ساکن اسکاتلند (حدود چهار میلیون نفر) حق رای دارند و مردم سایر مناطق شامل انگلیس، ایرلند شمالی و ولز نمی توانند در آن شرکت کنند.
درحال حاضر انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی، ضمن برخورداری از حکومت های محلی، بریتانیا را تشکیل می دهند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان