۵ سال است کار موسیقی فیلم انجام نداده‌ام/«هارمونی جامع کاربردی» منتشر می‌شود

5 سال است کار موسیقی فیلم انجام نداده‌ام/«هارمونی جامع کاربردی» منتشر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: کامبیز روشن روان آهنگساز سینمای ایران گفت: برای امسال من کار سینمایی ندارم حالا از سال‌های بعد سعی می‌کنم کمی فعال‌تر در این زمینه کار کنم چون من در این مدت واقعا درگیر نگارش کتاب «هارمونی جامع کاربردی - از ابتدا تا موسیقی آتونال» بود

کامبیز روشن روان یکی از آهنگسازان به نام سینمای کشورمان است که هم اکنون بالغ بر 5 سال است که فعالیتی در سینمای ایران نداشته است.

وی در این باره به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: برای امسال هم من کار سینمایی ندارم حالا از سال‌های بعد سعی می‌کنم کمی فعال‌تر در این زمینه کار کنم چون من در این مدت واقعا درگیر نگارش کتابم بودم و ذهنم را نمی‌توانم در جاهای مختلف تقسیم کنم بنابرین ترجیح دادم کار نگارش این کتاب تمام شود و خیالم راحت شود تا آرامشی پیدا کنم و از سال‌های بعد حتما وارد فعالیت‌های سینمایی هم می‌شوم.

روشن روان در رابطه با کتاب جدید خود گفت: شنبه هفته پیش رو (29 شهریورماه) در موزه موسیقی، کتاب جدیدی که از من منتشر شده است به نام «هارمونی جامع کاربردی - از ابتدا تا موسیقی آتونال» با حضور اساتید موسیقی رونمایی می‌شود. یک کتاب تخصصی موسیقی است برای کسانی که می‌خواهند آهنگسازی بخوانند؛ کامل‌ترین کتاب هارمونی است که تا به حال در ایران نوشته شده و همچنین اولین کتاب تالیفی هارمونی در ایران محسوب می‌شود.

آهنگساز «گل‌های داوودی» در ادامه افزود: این کتاب از ابتدای پیدایش هارمونی در موسیقی، یعنی علم هماهنگی اصوات شروع می‌کند و تمام تحولاتش را با مثال‌های خیلی زیاد بررسی کرده تا زمانی که موسیقی تنال در دهه 1930 به پایان می‌رسد در آنجایی که وارد موسیقی آتونال یا غیر موسیقی تنالیته دارد را پوشش داده و این کتابی است که در هیچ کجا نمی‌توانید پیدا کنید که اینقدر کامل این مجموعه را پوشش داده باشد و مثال‌های بسیار زیاد داشته باشد. در واقع این یک کتاب مرجعی است برای تمام دانشجویان موسیقی از دوران هنرستان تا مقطع دکترا؛ کامل‌ترین کتابی است که در930 صفحه به زبان خیلی ساده نوشته شده است. برخلاف کتاب‌های هارمونی ترجمه شده که پیچیدگی‌های زیادی دارد و سخت می‌شود فهمیداین کتاب زبان روانی دارد. به طوری که حتی به اعتقاد بعضی‌ها به عنوان خودآموز هم می‌توان از آن استفاده کرد و این خیلی مهم است.

روشن روان ادامه داد: اولین بار است که در این کتاب مثال‌هایی که آورده شده، از کارهای آهنگسازان ایرانی هم در آن است و این خیلی کار بدیعی است که انجام شده است و اهداف زیادی دنبال این کتاب بوده تا علاقمندان به موسیقی را از‌‌ همان ابتدا مستقیما هدایت کند به سمت آهنگسازی و از همه مهم‌تر اینکه خلاقیت را در آن‌ها رشد دهد. دیگر از آن فرمول‌های خشک هارمونی که حتی خودمان در زمان تحصیل با آن مواجه بودیم خبری نیست و وارد عمل موسیقی می‌شود که این ویژگی خاصی است و اصلا سیستم آموزشی متفاوتی دارد و ترکیب فصل‌هایی که چیده شده به نوعی است که در هیچ کتابی به این شکل نیست چرا که نگاهش، نگاهی کاربردی به آهنگسازی است.

آهنگساز «دست‌های خالی» در پایان گفت: از موقعی که شروع به نوشتن این کتاب کرده تا الان، نزدیک به ده سال طول کشیده که این، نتیجه 45 سال تدریس این رشته از موسیقی است. من در دانشگاه و هنرستان موسیقی و به طور آزاد، هارمونی تدریس می‌کنم و همینطور محصول مطالعه تمام کتاب‌هایی است که به انگلیسی نوشته و به فارسی ترجمه شده است و تمام تجربیاتی که خود من داشتم، همه جمع شدند داخل این کتابی که توسط نشر معین به بازار عرضه شده است.

در کارنامه آهنگسازی سینمایی روشن روان، ساخت موسیقی بیش از 80 فیلم ثبت شده که گل‌های داووری، افسانه آه، شب دهم، مردی از جنس بلور، دست‌های خالی و به کبودی یاس، تنها چند مورد از فعالیت‌های وی می‌باشد.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران