تهیه سند راهبردی دانشگاه/ نیمی از درآمد دانشگاه شریف از طریق طرح‌های پژوهشی

تهیه سند راهبردی دانشگاه/ نیمی از درآمد دانشگاه شریف از طریق طرح‌های پژوهشی

خبرگزاری تسنیم: رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه دغدغه من از ابتدا آینده دانشگاه شریف براساس آینده‌پژوهشی و تحولات آینده بود گفت: خدا را شکر به وعده‌هایی که دادم عمل کردم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، رضا روستاآزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در مراسم تودیع‌اش که در سالن جابر بن حیان این دانشگاه برگزار شد، گفت: در زمینه مدیریت ذهنیتی که حاکم است این است که رئیس و مدیر وظیفه دارد برای شرایط حال آن مجموعه برنامه‌ریزی کند و آن را مدیریت کند، اما در دیدگاه من این‌گونه نیست، به طوری که معتقدم برای مسائل امروز، دیروز باید فکر می‌شد و برای مسائل فردا، امروز باید برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه برآیندها را باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که به سمتی که در نهایت مورد نظر ماست فعالیت‌ها هدایت شود، یادآور شد: در نظام علت و معلولی باید علت‌ها را فراهم کرد. علت‌ها زمان می‌برد، بنابراین برای بررسی مسائل امروز دانشگاه و ایجاد زیرساخت‌های آن قبلا باید فکر و برنامه‌ریزی انجام گرفته باشد.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه ممکن است خیلی وقت‌ها مطالباتی از سوی افراد مجموعه صورت گیرد که زیرساخت‌های آن فراهم نباشد، ادامه داد: با مدیریت درست و تحول‌نگر و آینده‌نگر کمبود منابع برطرف می‌شود و مقدمات آن مهیا می‌شود.

روستاآزاد گفت: به عنوان مثال برای بحث امور رفاهی اساتیدی که جذب شده‌اند و تعداد 118 نفر بودند باید از قبل فکر می‌کردیم و برای مسائل آینده مانند پهنای باند، ارتباط با جامعه و ... نیز از امروز باید برنامه‌ریزی کنیم و براساس آینده‌پژوهی برای آن برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داد.

وی با اشاره به سخنان خود در مراسم تودیع دکتر سهراب‌پور و معارفه‌اش، گفت: در آن مراسم گفتم دغدغه جدی من آینده دانشگاه است که این امر براساس آینده‌پژوهی و تحولات آینده برنامه‌ریزی خواهد شد. خدا را شکر می‌کنم به وعده‌ای که داده‌ام خودم و تیم مدیریتی همراهم عمل کرد و یک لحظه از آن غافل نشدیم. همواره به دنبال این بودیم که براساس برنامه پیش برویم و آن را پیاده کنیم.

 رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: همواره معتقد بودم نباید ریاست کرد، بلکه به عنوان یک مدیر برای آینده دانشگاه شریف باید برنامه‌ریزی کرد. مشکلی که سیستم مدیریتی کشور سال‌هاست با آن روبروست، همین مسئله است. اینکه به دنبال مدیریت روزمره مسائل هستیم در حالی که مدیریت‌ها زودگذرند و برای آینده فکری نمی‌شود.

روستاآزاد افزود: رسیدن به این تفکر آینده‌نگر روحیه تحول‌گرا و تحمل در مقابل سختی‌ها را می‌طلبد. با این وجود خدا را شکر می‌کنیم که این تیم یک لحظه تفکری غیر از این نداشت و به دنبال این بودیم که در کنار حل مسائل روزمره برای آینده دانشگاه صنعتی شریف نیز فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه سند راهبردی دانشگاه صنعتی شریف با مشارکت خانواده دانشگاه شریف در ستاد و صف تهیه شد، گفت: پس از اینکه این سند بر روی سایت قرار گرفت با گذشت یک ماه دو هزار نفر آن را دانلود کردند و از مراکز مختلف مانند مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز و نهادها ضمن تماس با بنده از این اقدام تشکر کردند و آن را به عنوان الگویی برای سایر نهادها اعلام کردند.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دانشگاه شریف طی سال‌های گذشته دستاوردهای خوبی را داشته است، گفت: اگر خدا یاری کند با حضور دکتر فتوحی این دستاوردها ادامه خواهد داشت و امیدواریم شاهد رشد و ترقی آنها باشیم.

روستاآزاد به برخی از این دستاوردها اشاره کرد و گفت: هنوز هم صد نفر اول کنکور و المپیادی‌ها دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند که این نشانه کیفیت آموزشی دانشگاه شریف است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این مسئله در حالی تحقق یافت که اتحادیه اروپا ما را تحریم کرد و البته بعد از سه سال تحریم وکیل انگلیسی دانشگاه بر علیه اتحادیه اروپا حکم گرفت. در زمینه مسائل پژوهشی نیمی از درآمد دانشگاه از طریق طرح‌های پژوهشی و صنعتی تهیه می‌شود. مینی پارک فناوری دانشگاه شریف افتتاح شد و طی هفته آینده به بهره برداری می‌رسد. یک میلیارد تومان صرف هزینه‌های آسفالت، نقاشی‌های دیوار و وسایلی از این قبیل در دانشگاه شد که ما هزینه‌ای نکردیم و با تعاملات‌مان با شهرداری آنها این اقدامات را انجام دادند. 

وی افزود: 5 میلیارد تومان در زمینه بخش هوافضای دانشگاه بدهکار هستیم، اما به دلیل برخی از تعاملات مطمئنیم که این مسائل برطرف می‌شود و از مسائل موفقیت دانشگاه همین که در رتبه‌بندی موسسه تایمز رتبه این دانشگاه بین 250 و 500 است، نشان می‌دهد دانشگاه صنعتی شریف مسیر خوبی را طی کرده است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف ضمن قدردانی از همه دوستان و همکارانش در بخش‌های مختلف دانشگاه صنعتی شریف و معاونان این دانشگاه، گفت: دوستان طی چهار سال گذشته زحمت‌های فراوانی کشیدند و گاها تا دیروقت کار می‌کردند. از دکتر فتوحی نیز که سابقه 9 سال ریاست دانشکده برق را دارند نیز به دلیل قبول زحمت تشکر می‌کنم و وی را گزینه خوبی برای ریاست دانشگاه صنعتی شریف می‌دانم و برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

روستاآزاد در پایان گفت: در حد بضاعت اگر ایشان تمایلی به استفاده از راهنمایی‌ها و مشورت‌های بنده نیز داشته باشد در خدمت ایشان و دانشگاه شریف خواهم بود، هر چند فکر می‌کنم خیلی نیازی به این مسئله نباشد، چون از یک طرف دکتر عارف از طرف دیگر دکتر فرزانه و دکتر عباسپور در جمع اساتید دانشگاه شریف حضور دارند و می‌توانند به ایشان کمک کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon