آذربایجان غربی سال تحصیلی را با کمبود ۳ هزار معلم آغاز می‌کند

آذربایجان غربی سال تحصیلی را با کمبود 3 هزار معلم آغاز می‌کند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۳ هزار و ۴۰ نفر کمبود معلم در آذربایجان غربی وجود دارد که سبب می شود کیفیت تحصیل پایین آمده و امکانات و تعداد کلاس‌هایی که در اختیار شاگردان قرار گیرد کمتر شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، 54 سال پیش فریدون سیدمصطفوی در مرکز استان آذربایجان غربی به دنیا آمد که به گفته خود، نسل اندر نسل اهل شهرستان ارومیه هستند.

وی از همان ابتدای امر، در سمت های مرتبط با کودکان و نوجوانان به فعالیت مشغول بوده است تا جایی که با استخدام در سازمان آموزش و پرورش، به مدت دو سال به عنوان مربی امور تربیتی فعالیت کرده و سپس در حوزه پرورشی در بخش های مختلف حضور یافته که از جمله آنها مسئولیت در امور تربیتی و مشاوره، 8 سال به عنوان معاون آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه و نیز 2 سال به عنوان معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان بوده است.

وی 13 سال به عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول بوده و در حال حاضر نیز 7 ماهی است که به سمت مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی منصوب شده و در زمره مدیران نادری است که در چند سال اخیر از بستر مسائل سیاسی راه به این سمت نیافته بلکه به سبب تجربه حرفه ای در مسائل آموزشی و تربیتی به این مسئولیت گمارده شده است.

سیدمصطفوی مدرک فوق لیسانس رشته اداری و مالی دارد و در کنار فعالیت اجرایی دست در کارهای هنری نیز دارد، او گه گاه به معرق کاری پرداخته و در رشته خوشنویسی هم مدعی به شمار می آید گرچه با موسیقی و ساز سه تار نیز الفت دارد.

به همین سبب با هنرمندان شهر نیز مرتبط بوده و معتقد است که امروز در آموزش و پرورش می توان با یک نگرش تربیتی و هنری بیشترین تاثیر را بر پروسه تربیت نسل جدید گذاشت.

خبرگزاری تسنیم با این مدیر باسابقه گفت و گویی تفصیلی انجام داده که حاصل آن در پی می آید.

تسنیم: با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید، هم اکنون چند مدرسه و کلاس درس در سطح استان موجود است؟

سیدمصطفوی: هم اکنون 13 هزار و 128 باب کلاس درس در 3 هزار و 742 مدرسه موجود است.

تسنیم: تاکنون چند کلاس اولی در مدارس ثبت نام کرده اند؟

سیدمصطفوی: با توجه به اینکه ثبت نام مدارس تکمیل نشده و تا اواخر هفته نخست مهرماه به ویژه در مناطق روستایی استان ادامه دارد، تا امروز 3 هزار و 111 نفر دانش آموز ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته 791 نفر افزایش داشته، اما پیش بینی ما این است که به 318 هزار نفر دانش آموز افزایش یابد یعنی امسال 8 هزار نفر دانش آموز نسبت به سال گذشته افزایش می یابد.

تسنیم: از نظر درجه بندی، مدارس آذربایجان غربی در سطح کشور در چه حدی هستند؟

سیدمصطفوی: سازمان آموزش و پرورش از چند نوع مدرسه شامل مدارس عادی، نمونه، هیئت امنایی، شاهد و تیزهوشان برخوردار است که اگر بخواهیم آنها را درجه بندی کنیم باید به دو شاخصه شامل فضاهای آموزشی و نیروی انسانی توجه کنیم.

متاسفانه در زمینه فضای آموزشی وضعیت مطلوبی وجود دارد و تراکم دانش آموزان در برخی مدارس بیشتر از 24 و نیم درصد است یعنی تعداد بسیاری از مدارس استان در روستاها زیر 10 نفر دانش آموز دارد که اگر میانگین آن را حساب کنیم در برخی مدارس شهری، تعداد دانش آموزان یک کلاس، 40 تا 50 نفر است و این خود وضعیت رتبه های استان را دچار اشکال می کند.

33 درصد مدارس آذربایجان غربی تخریبی هستند

از نظر وضعیت فیزیکی نیز، 33 درصد عمر مدارس استان به پیش از انقلاب اسلامی بازمی گردد یعنی اگر به طوری جدی به این مسئله ورود کنیم باید به این مدارس حکم تخریبی زنیم، چون حتی در اثر زلزله با ریشتر پایین نیز دچار آسیب می شوند.

3 هزار و 40 نفر کمبود معلم در آذربایجان غربی

دومین مشکل آموزش و پرورش در این زمینه معلم بوده که مهمترین شاخص توسعه آموزشی به شمار می رود یعنی نقش معلم بسیار حائز اهمیت است و در این رابطه 3 هزار و 40 نفر کمبود معلم در آذربایجان غربی وجود دارد که سبب می شود امکانات و تعداد کلاس هایی که در اختیار شاگردان قرار می گیرد کمتر شود.

تسنیم:علت کمبود معلم چیست؟ با توجه به اینکه سالیانه تعداد بسیاری از دانشجویان رشته علوم تربیتی و تربیت معلم از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند؟

سیدمصطفوی: آموزش و پرورش از زمان پس از انقلاب اسلامی همواره دچار این چالش در کمبود معلم بوده است بنابراین باید توسعه همه جانبه باشد چون این نها مهم و اثرگزار جامعه به عنوان زیر ساخت مملکت به شمار می رود که باید توجه ویژه ای به آن شود یعنی دولت باید به صورت تمام وقت زمانی به آموزش و پرورش اختصاص دهد.

با توجه به اینکه در زمان هشت سال دفاع مقدس دچار مشکلات مربوط به جنگ شده و یا در مقاطع بسیاری دچار تحریم های اقتصادی و شدید دشمن شده ایم، در نتیجه آنطور که در شان آموزش و پرورش بوده پرداخته نشده است.

در حال حاضر بیش از 99 درصد بودجه آموزش و پرورش از بند"واو" بوده و صرف حقوق کارکنان می شود و در نتیجه پولی برای سایر فصول باقی نمی ماند که به سایر وظیفه هایی که بر عهده این سازمان گذارده شده توجه شود و در این رابطه از جمله مسائلی که در استان و در مباحث آموزشی بدان گرفتار بوده و استاندار آذربایجان غربی نیز به آن پرداخت کرده است مسئله بی سوادی است.

یعنی آذربایجان غربی در شاخص باسوادی رتبه 29 کشور را دارد یعنی با وجود اینکه رنگین کمان ادیان و اقوام و فرهنگ است اما به لحاظ سواد آموزی مشکل دارند.

168 هزار نفر بی سواد در سطح آذربایجان غربی شناسایی شده است

هم اکنون حدود 168 هزار نفر بی سواد در استان شناسایی شده و در این رابطه پیش بینی است که هر سال 50 هزار نفر تحت پوشش سواد آموزی قرار گیرد یعنی باید 3 سال به طور بی وقفه برای ریشه کنی آن تلاش کنیم.

بنابراین اگر امروز نتوانیم به کلاس های روستاهایی استان معلم بفرستیم، از یک سو 50 هزار نفر را پوشش می دهیم و از آن سوی، نرخ بی سوادی رشد می کند پس، از مهمترین ماموریت های آموزش و پرورش توجه به مسئله سوادآموزی است.

در حال حاضر 64 روستا با 188 نفر دانش آموز در سطح استان وجود دارد در حالی که به معلم نیاز داشته و در صورت فرستان معلم به این روستاها، انرژی معلم به خاطر پراکندگی روستاها به حدر می رود.

علاوه بر آن 698کلاس درس چندپایه زیر 10 نفر دانش آموز نیز در سطح استان وجود داشته اما آموزش و پرورش به انحای مختلف درصدد رفع بی سوادی در 3 هزار و 264 روستای استان است.

تسنیم: امسال و با آغاز سال تحصیلی جدید، کدام مسئول کشوری به آذربایجان غربی سفر می کند؟

سیدمصطفوی: آقای علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به ارومیه سفر می کند.

تسنیم: برنامه های هفته اول مهر را بفرمایید.

سیدمصطفوی: نخستین روز از سال تحصیلی جدید به نام "روز شکوفه ها، غنچه ها و جوانه ها" نامگذاری شده و به همین خاطر در روز دوشنبه 31 شهریور ماه مراسمی شاد در تمامی مدارس ابتدایی و اول متوسطه برگزار می شود.

سه شنبه اول مهر ماه و دومین روز از سال تحصیلی، زنگ مهر در دبیرستان نورالزهرا(س) با سخنرانی و حضور استاندار آذربایجان غربی و مهندس زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش به صدا در می آید و در این رابطه از خانواده ایثارگران و شهدا، خیرین مدرسه ساز، فرماندهان نظامی و انتظامی و برگزیدگان کنکور سراسری دعوت کرده به آنها هدایایی اهدا می شود

روز سوم که به نام"مدرسه و اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری شده است، مراسم ویژه ای در هر شهرستان در موضوع " مدرسه و اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" و با حضور صاحب نظران و اساتید جهت تبیین اهمیت این موضوع و نقش آموزش و پرورش در آن و نیز برپایی مراسم پدافند غیرعامل در سطح استان برگزار می شود.

پنجشنبه سوم مهر ماه که به نام" مدرسه و میثاق با شهیدان" نامگذاری شده است، مراسم تجدید میثاق با شهدا و غبارروبی مزار آنها در سراسر آذربایجان غربی برگزار شده و از خانواده شهدا و جانبازان برای سخنرانی در مدارس دعوت به عمل می آید.

در پنجمین روز از آغاز سال تحصیلی جدید که به نام" مدرسه و تجدید بیعت با ولایت" نامگذاری شده است شاهد حضور یکپارچه فرهنگیان در نماز جمعه و سخنرانی و ارائه گزارش مدیرکل آموزش و پرورش استان انجام می گیرد.

افتتاح مدرسه شش کلاسه خیرساز در ریحان آباد از برنامه های ششمین روز از آغاز سال تحصیلی بوده که به نام" مدرسه و خیرین مدرسه ساز" نامگذاری شده است.

در آخرین روز هفته بازگشایی مدارس نیز که به نام"مدرسه و توسعه مشارکت های مردمی" نامگذاری شده است، تحقق اهداف سند تحول بنیادین و سیاست وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تقویت مشارکت عمومی، واگذاری بخشی از امور مورد تصدی آموزش و پرورش و توسعه و گسترش مدارس غیر دولتی و ایجاد تنوع در آن، از عناوین برنامه پیشنهادی امسال آموزش و پرورش است.

گفت وگو از نصیبه نیکزاد

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon