محرر: ۱۳هزار و ۹۸۵ تن چای خشک تولید شد/ کاهش ۲۴درصدی برداشت چای از باغات


محرر: 13هزار و 985 تن چای خشک تولید شد/ کاهش 24درصدی برداشت چای از باغات

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه امسال ۱۳هزار و ۹۸۵ تن چای خشک ایرانی تولید شد، گفت: برداشت چای از باغات کشور ۲۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از لاهیجان، علی محرر ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به خشکسالی باغات چای، اظهار کرد: کاهش نزولات آسمانی و شدت گرمای بی‌سابقه به‌حدی بود که منجر به سوختگی برگ‌ها و جوانه‌ها و بوته‌های چای و عدم برداشت برگ سبز چای از باغات شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی باغات چای، افزود: باغات چای با چالش جدی و بی‌سابقه مواجه شده و اکثر بوته‌ها به‌طور یک‌پارچه دچار سوختگی  و معیشت تولیدکنندگان چای به‌سبب  عدم‌نفع و خسارت وارده در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

رئیس سازمان چای کشور گفت: برداشت برگ سبز چای امسال نسبت به سال 92، مجموعاً 24 درصد کاهش و نسبت به سال 91 مجموعاً 32 درصد کاهش داشته و از نظر مقدار نسبت به سال گذشته مجموعاً 17 هزار تن کسر تولید داشته‌ایم.

محرر تصریح کرد: در سال زراعی‌ 93 ــ 92 بیشتر کشاورزان موفق به بیمه باغات خود نشده‌اند به‌طوری که از 55 هزار و 422 نفر چایکار با سطح زیرکشت 25 هزار و 102 هکتار فقط هفت‌هزار و 633 نفر با مساحت چهارهزار و 938 هکتار باغات چای خود را بیمه کرده‌اند یعنی حدود 14 درصد از کل چایکاران را شامل می‌شود که درصد کمی از بهره برداران و سطح زیرکشت را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان چای کشور برای برون‌رفت از مقطع فعلی برای مقابله با خشکسالی پیشنهادات خود را به وزارت جهاد کشاورزی منعکس کرده است، گفت: باید تأمین، تخصیص و ابلاغ اعتبار به‌زراعی برای پرداخت به چایکاران به‌منظور هرس زودهنگام بوته‌های آسیب‌دیده از خشکسالی و جلوگیری از حریق باغات چای اجرایی شود.

رئیس سازمان چای کشور گفت: باید اعتبارات برای عملیات به‌زراعی و تأمین بخشی از خسارت چایکاران از محل حوادث غیرمترقبه و بیمه کشاورزی و ابلاغ به‌موقع خرید تضمینی سال آینده با احتساب رشد قابل قبول براساس هزینه تولید به‌منظور ایجاد انگیزه در کشاورزان برای حفظ و نگهداری و احیای باغات چای تداوم داشته باشد.

محرر با رد هرگونه ادعا که در سال قبل تسهیلات به‌زراعی به چایکاران پرداخت نشده است، افزود: در سال گذشته هیچ‌گونه اعتباری برای به‌زراعی باغات چای نبود تا پرداخت شود و فقط کشاورزان از منابع داخلی بانک‌ها می‌توانستند تسهیلات دریافت کنند که آن هم به‌دلیل بدهی معوقه بسیاری از آنها موفق به دریافت تسهیلات نشدند.

وی تصریح کرد: با پیشنهاد و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و حمایت مجمع نمایندگان گیلان در مجلس و استانداری‌های گیلان و مازندران در لایحه بودجه سال 93 مبلغ 600 میلیارد ریال تسهیلات برای به‌زراعی باغات پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه مدیران سازمان چای کشور با توجه به رسالتی که دارند و از سیاست‌های اولیه و مهم خود می‌دانند که امور زیربنایی زراعت را با تنظیم برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به‌طور جدی دنبال کنند، افزود: یکی از محوری‌ترین امور زیربنایی، عملیات به‌زراعی زمستانه و اقدام اصولی و به‌موقع هرس باغات چای است.

محرر خاطرنشان کرد: از همین رو کارشناسان این سازمان از هم اکنون طرح به‌زراعی باغات چای را تهیه و آماده کرده‌اند تا در زمان پرداخت تسهیلات به‌زراعی که در فصل زمستان است به کشاورزان چایکار پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: در این طرح برای هر هکتار باغ چای مبلغ دو میلیون و 880 هزار تومان برای به‌زراعی باغات شامل 20 درصد کف بر، 20 درصد کمربر و 60 درصد سرهرس و آرایش و تغذیه باغات در نظر گرفته است.

رئیس سازمان چای کشور نتیجه اجرای طرح به‌زراعی باغات چای کشور را جوان‌سازی باغات چای، اصلاح ساختار باغات چای، مقاوم سازی بوته‌های چای درمقابل آفات و بیماری‌ها، گسترش سطح برداشت بوته‌های چای، اعمال مدیریت در جهت عرضه مناسب برگ سبز چای و ارتقای کمیت و کیفیت برگ سبز چای تولیدی ذکر کرد.

محرر پیش‌بینی سازمان چای کشور برای اجرای طرح به‌زراعی باغات چای کشور در امسال را مبلغ 830 میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز تا زمان اجرای طرح تأمین و تخصیص یابد.

وی در خصوص وضعیت آبیاری تحت فشار باغات چای گفت: اجرای آبیاری تحت فشار در گذشته از وظایف اداره کل خدمات پژوهشی چای بود و از اعتبارات طرح ملی اجرا می‌شود که متأسفانه بخش مهمی از طرح‌های اجراشده در سنوات گذشته بلااستفاده و رها شده است.

رئیس سازمان چای تصریح کرد: یکی از دلایل آن به‌دلیل نداشتن آب کافی و فقیرشدن سفره‌های زیرزمینی بوده است و اما این سازمان در نشست مشترک با مسئولان و کارشناسان مرکز تحقیقات چای کشور در حال بررسی و ارائه راهکار برای استفاده بهینه از امکانات موصوف و افزایش سطح زیر کشت باغات چای برای پوشش آبیاری تحت فشار هستند.

محرر از دیگر اقدامات سازمان چای کشور پیگیری تشکیل صندوق توسعه حمایت از بخش چای بوده که مقدمات آن با برگزاری ده‌ها نشست با دست‌اندرکاران و کارشناسان مربوطه فراهم شده و اساسنامه این صندوق با لحاظ عضویت تمام کشاورزان چایکار و تولیدکنندگان چای تهیه شده که پس از تصویب اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: امسال تاکنون مقدار 62 میلیون و 154 هزار و 48 کیلوگرم برگ سبز چای به‌صورت تضمینی به‌ارزش 869 میلیارد و 674 میلیون و 384 هزار ریال از کشاورزان چایکار استان‌های شمالی خریداری شده است.

محرر با بیان اینکه 31هزار و 17 تن برگ سبز چای درجه یک معادل 49 درصد و مقدار 31هزار و 137 تن درجه دو معادل 50 درصد است، گفت: از این میزان برگ سبز خریداری شده مقدار 13هزار و 985 تن چای خشک تولید شده و خرید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته تا به امروز 24 درصد کاهش داشته است.

وی  از ارائه طرح قیمت پیشنهادی خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال زارعی 94 خبر داد که از رشد چشمگیر و قابل توجهی نسبت به امسال برخوردار است که در صورت تصویب قیمت پیشنهادی از سوی دولت اعلام می‌شود.

انتهای پیام/آ*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon