سند توسعه فرهنگ روستایی خراسان رضوی تدوین می‌شود

سند توسعه فرهنگ روستایی خراسان رضوی تدوین می‌شود

خبرگزاری تسنیم: استاندار خراسان رضوی از تلاش برای تدوین سند توسعه فرهنگ روستایی در شورای فرهنگی عمومی استان خبر داد و گفت: در این سند متناسب با شرایط موجود در استان حمایت از روستاییان در مقوله های فرهنگی و اجتماعی در دستورکار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علیرضا رشیدیان در جلسه نشست بررسی مسائل فرهنگی روستاهای استان که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور صبح امروز در دفتر استاندار برگزار شد، با بیان اینکه نقش روستاییان به عنوان جمعیت مولد کشور در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری حائز اهمیت است، اظهار کرد: در همین راستا با توجه به تغییرات محیطی و تحول سبک و شرایط زندگی باید زمینه ارتقای شاخص‌های زندگی در روستاها فراهم شود.

وی افزود: بدین ترتیب اشتیاق روستاییان برای ادامه زندگی در روستاها افزایش یافته و معضل حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ همچون مشهد به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در همین راستا تقویت نقاط قوت روستاها و مقابله با معضلات و مشکلات موجود را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: در خراسان رضوی برای اجرایی شدن فرآیند توسعه 29 روستا به عنوان نمونه انتخاب و طرح هادی روستایی به عنوان پابلوت در آنها اجرایی می‌شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: در قالب طرح هادی روستایی مقابله با بلایایی طبیعی، خشکسالی، کم آبی و توسعه صنایع تبدیلی برای پیشرفت اقتصاد روستاها در دستور کار قرار دارد.

رشیدیان لزوم مدیریت کانون‌های شکل گیری مهاجرت از روستاها به شهرها ضروری دانست و تصریح کرد: به همین منظور دستگاه های اجرایی استان باید در حوزه های فرهنگی و اجتماعی برای خدمات رسانی و رسیدگی به مشکلات بیش از گذشته تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به دستگاه های اجرایی لزوم اجرای سیاست های حمایتی از روستاها مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: به همین منظور مقابله با مشکلات موجود در روستاها از جمله افزایش سن کشاورزان و بهره گیری از ظرفیت موجود برای افزایش تولیدات داخلی برای مقابله با تحریم ها ضروری است.

استاندار خراسان رضوی از تلاش برای تدوین سند توسعه فرهنگ روستایی در شورای فرهنگی عمومی استان خبر داد و گفت: در این سند متناسب با شرایط موجود در استان حمایت از روستاییان در مقوله های فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

حمایت از هسته‌های فرهنگ جوان روستایی، استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان هسته مرکزی رونق روستاها، ایجاد و تجهیز خانه‌های معلم و عالم در روستاها با کمک بنیاد برکت و بسیج سازندگی، برگزاری کلاس های آموزشی کسب زندگی و جشنواره های مسابقات و ورزش های محلی، توجه به اوقات فراغت جوانان روستایی، ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان روستایی و پیگیری بیمه سلامت روستاییان از دیگر تاکیدات استاندار در این جلسه بود.

رشیدیان با اشاره به اینکه با تقویت روحیه همیاری و تعاون در بین روستاییان زمینه حفظ ارزش‌های سنتی بیش از گذشته فراهم می‌شود، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک در استان روستاهایی قدرتمند و توسعه یافته به عنوان کانون‌های رشد اجتماعی ایجاد شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon