دانشگاه آزاد کسری بودجه دارد/ بحث افزایش شهریه‌ها "غلط مصطلح" رایج بین مردم است

دانشگاه آزاد کسری بودجه دارد/ بحث افزایش شهریه‌ها "غلط مصطلح" رایج بین مردم است

خبرگزاری تسنیم: معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد گفت: مباحث مطرح شده در چند روز گذشته در رابطه با افزایش شهریه ثابت و متغیر دانشگاه‌ها به دلیل رایج بودن غلط مصطلح در میان بخش قابل توجهی از قاطبه مردم است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد در تشریح چرایی افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد و تفاوت دو مقوله شهریه‌های ثابت و متغییر در دانشگاه‌ها، گفت: شهریه ثابت موضوعی است که شکل رفتار آن ثابت است ولی رقم و مقدار آن ثابت نیست و در طول زمان تغییر می‌کند، زیرا این شهریه براساس هزینه‌های ثابت واحدهای آموزشی است که بدون در نظر گرفتن تعداد دانشجویان هر ساله براساس تورم موجود در کشور افزایش می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد در توضیح معنی شهریه ثابت و متغیر و لزوم توجه دقیق به معانی و تعاریف این مفاهیم، گفت: مباحث مطرح شده در چند روز گذشته در رابطه با افزایش شهریه ثابت و متغیر دانشگاه‌ها به دلیل رایج بودن غلط مصطلح در میان بخش قابل توجهی از قاطبه مردم است.

استاد تمام رشته حسابداری و معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد افزود: وقتی از شهریه ثابت سخن می‌گوییم باید به مفهوم این واژه توجه کنیم، زیرا از منظر روش‌شناسی در ادبیات مالی و حسابداری شهریه ثابت به معنی ثابت بودن عدد یا یک موضوع مالی مانند شهریه نیست.

وی با بیان اینکه شهریه ثابت به معنی ثابت بودن یک رفتار و پدیده است و نه به معنی ثابت بودن عدد و رقم آن پدیده، گفت: برای مثال تمامی دانشگاه‌ها شهریه خود را بر دو بخش شهریه ثابت و متغیر استوار می‌کنند که شهریه متغیر شهریه‌ای است که براساس تعداد متغیر واحدهای اخذ شده از دانشجویان دریافت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد گفت: در علم حسابداری مفاهیمی شبیه شهریه متغیر، حجم فعالیت یا حجم کار نامیده می‌شود، یعنی به تعداد خدمات آموزشی دریافت شده هزینه از سوی دانشجو پرداخت می‌شود.

وی شهریه ثابت را بحثی پیچیده و متفاوت با شهریه متغیر خواند و گفت: شهریه ثابت یعنی هزینه امکانات ثابتی که دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و این امکانات هیچ ارتباطی به تعداد دانشجویان ندارد. برای مثال هزینه ساختمان خدمات تلفن برق گاز یک کلاس آموزشی یا یک واحد دانشگاه ثابت است، حال اگر این کلاس 20 دانشجو داشته باشد این هزینه همان مقدار است که اگر این کلاس با 5 دانشجو تشکیل شود.

رهنمای رودپشتی ادامه داد: مثال دیگر برای روشن شدن این موضوع تعداد نگهبانان یک مجموعه است. نگهبانان یا ماموران حفاظت یک دانشگاه هزینه‌ای را به سیستم تحمیل می‌کنند. حال این دانشگاه دانشجو داشته باشد و یا نداشته باشد یعنی تعداد دانشجویان این هزینه را تغییر نمی‌دهد و این هزینه‌ها ثابت است.

وی با بیان اینکه متاسفانه قاطبه مردم تصور می‌کنند که شهریه ثبات شهریه‌ای است که از ابتدای ورود به دانشگاه تا آخرین روز دانشگاه ثابت باقی خواهد ماند، گفت: بنابراین شهریه ثابت موضوعی است که شکل رفتار آن ثابت است، ولی رقم و مقدار آن ثابت نیست و در طول زمان تغییر می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: باید توجه داشت وقتی مقدار و عدد هزینه‌های ثابت دانشگاه که شهریه ثابت براساس آن تعیین شده است سال به سال افزایش می‌یابد، چگونه می‌توان انتظار داشت که شهریه ثابت دانشگاه در طول زمان تغییر نکند.

وی در واکنش به انتقاد برخی از رسانه‌ها به افزایش شهریه‌ها در دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی براساس مجوز وزارت علوم به صورت میانگین شهریه‌های خود را 15 درصد افزایش داده است که این افزایش کاملا به صورت میانگین بوده یعنی در برخی از رشته‌ها و واحدها افزایش شهریه بالاتر و در برخی از رشته‌ها و واحد افزایش شهریه‌ها پایین‌تر از 10 درصد بوده که جمع تمامی این افزایش شهریه‌ها بیشتر از 15 درصد نیست.

رهنما گفت: دانشگاه‌های دولتی که کیفیتی به مراتب پایین‌تر از واحدهای دانشگاه آزاد دارند شهریه‌های خود را براساس مجوز وزارت علوم تا 25 درصد افزایش دادند و اگر ملاک کیفیت در دانشگاه‌ها باشد حق تقدم به طور حتم با دانشگاه آزاد است.

وی در واکنش شایعاتی در زمینه افزایش شهریه‌ها و ارتباط توسعه پروژه‌های عمرانی در دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هم‌اکنون به دلیل کسری بودجه بیشتر از 90 درصد پروژه‌های عمرانی خود را از طریق وام و تسهیلات بانکی اجرا می‌کند و این شایعات غیرواقعی است.

معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اظهار داشت: اگرچه دانشگاه آزاد به صورت میانگین 15 درصد شهریه را افزایش داده است ولی این به منظور بی‌توجهی به وضعیت اقتصادی و بعضا مشکلات مالی داوطلبان و دانشجویان نیست و به این دلیل بخش قابل توجهی از شهریه‌ها از سوی صندق رفاه و با همکاری این صندوق و در جهت کمک به دانشجویان پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon