عباسپور: آسیب زدن به خود، می‌تواند از عوارض داروهای خاص جانبازان اعصاب و روان باشد

عباسپور: آسیب زدن به خود، می‌تواند از عوارض داروهای خاص جانبازان اعصاب و روان باشد

خبرگزاری تسنیم: معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تعداد زیادی از جانبازان دارای مشکلات اعصاب و روان بوده و دارو‎های خاص این بیماری‎‎ها را مصرف می‎کنند که مسلما ًاز عوارض آن‌ها می‎تواند اقدام به آسیب زدن به خود باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفته‌نامه پنجره مدتی پیش با عبدالرضا عباسپور معاون بخش درمان و بهداشت بنیاد شهید گفت وگوی مکتوبی داشته است. متن این گفت‌وگو به دلیل اهمیت آن بار دیگر در تسنیم منتشر می‌شود.

هفته‌نامه پنجره: بعد از دو سه روز جابه جا شدن قرار مصاحبه، نهایتا قرار شد سوالات را مکتوب برای ایشان ارسال کنیم. پاسخ‌های زیر جواب‌های مکتوب ارسالی از جانب ایشان است که طبعا جای هیچ اما و اگری را برای ما باقی نگذاشته است.

شما در دوران دفاع مقدس کجا به خدمت مشغول بودید، آیا خودتان سابقه جانبازی دارید؟

اینجانب در دوران دفاع مقدس بنا بر تکلیف در جبهه حق علیه باطل شرکت داشتم که توفیق شهادت یا جانبازی نصیبم نشد.

آیا آمار دقیقی از تعداد جانباز‎ان سراسر کشور وجود دارد و چه تعداد از این عزیزان جانباز شیمیایی هستند؟

در حال حاضر حدود 550 هزار جانباز در کشور داریم که از این تعداد حدود 75 هزار نفر جانباز شیمیایی‌اند.

آن‎طور که مطلعیم، جانبازی که مثلا چندین سال پیش 15 درصد جانبازی داشته، الان به‎خاطر شرایط درصدش بالاتر رفته است. آیا این تقسیم‎بندی بر مبنای همان کمیسیون‎‎های دهه 70 است یا کمیسیون‎‎های جدیدی برای بررسی آخرین وضعیت و درصد جانبازان تشکیل شده و این تقسیم‎بندی‎ها بعد از آن انجام گرفته است؟

عوارضی که گاز‎های شیمیایی بر جانبازان گذاشته در سه قسمت عمده است که شامل چشم، ریه و پوست می‎شود. بر اساس میزان شدت درگیری اعضای مذکور درصد تعلق می‎گیرد. ولی ارائه خدمات درمانی و تجهیزات و لوازم پزشکی مورد نیاز این عزیزان براساس بیماری ایشان بوده و مبتنی بر درصد نیست. معیار‎های کمیسیون هم به روز شده و براساس معیار‎های مشخصی تعیین درصد صورت می‎گیرد.

فرایند درصد‎دهی به‎ جانبازان از ابتدا چگونه بوده است و آیا بازبینی درصد‎ها انجام می‎شود؟ اگر انجام می‎شود فرآیندش چگونه است؟

درصدی که به‎ جانبازان تعلق می‎گیرد براساس معیار از کارافتادگی و آیین نامه‎ای است و بیش از 4000 آیتم دارد که با هماهنگی ستاد کل نیرو‎های مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران تدوین و توسط دولت ابلاغ شده و می‎توان گفت یکی از قوی‌ترین و به‎روز‎ترین معیار‎های اندازه‎گیری ناتوانی‎ها و بیماری‎ها در سطح جهان است و هر چهار پنج سال، بررسی مجدد می‎شود تا در صورت لزوم دوباره به‎روز شود. ضمنا کمیسیون‎‎های پزشکی تفکیک شده‌اند و کمیسیون بدوی، تجدید نظر و کمیسیون عالی داریم تا در صورتی که جانبازان به تعیین درصد اعتراض داشته باشند، در کمیسیون‎‎های مختلف با پزشکان متفاوتی، بررسی شوند. هم‎چنین در طرحی که طی سه سال اخیر در کشور در حال اجراست، پزشکان مشاور جانباز قبل از دعوت ایشان به جلسات کمیسیون پزشکی، پرونده درمانی این عزیزان را بررسی کرده و با مشورت خود ایثارگر، نسبت به دعوت به جلسه کمیسیون پزشکی اقدام می‎کنند تا با تکمیل مدارک مورد نیاز کمترین حقی از ایشان ضایع نشود.

با توجه به آمار تفکیکی جانباز‎ها بر مبنای استان محل سکونت، چرا تنها بیمارستان تخصصی ساسان قابلیت و امکانات پذیرش جانباز‎ها را دارد؟ به‎عنوان مثال استان خراسان رضوی که بعد از تهران بیشترین جانباز را دارد هنوز مرکز تخصصی برای جانباز‎‎های شیمیایی ندارد و همه باید برای مداوا به ساسان بیایند؟

اولا کلیه جانبازان شیمیایی بیمه تکمیلی طلایی دارند و می‎توانند به کلیه بیمارستان‎‎های تراز اول کشور مراجعه کنند. لذا فقط بیمارستان ساسان نیست که خدمات تخصصی ارائه می‎کند، بلکه کلیه بیمارستان‎‎های فوق‎تخصصی خصوصی کشور این خدمات را ارائه می‎کنند، ولی به جهت اینکه جانبازان از قدیم‎الایام به این بیمارستان مراجعه می‎کردند و با پزشکان و کادر درمانی آشنا هستند و از طرفی احترام به این عزیزان در بیمارستان ساسان به‎نحو احسن رعایت می‎شود، لذا ایثارگران مشتاق هستند، به این بیمارستان مراجعه کنند. در خصوص سردشت هم باید بگویم سال‎هاست که در آنجا کلینیکی دائر است، لکن با مذاکراتی که با دانشگاه شاهد صورت پذیرفته این کلینیک در آینده فعال‎تر خواهد شد. هم‎چنین با برنامه‎‎های آموزشی در حال اجرا، نسبت به آموزش تخصصی پزشکان معالج جانبازان شیمیایی در استان‎‎ها، از طریق سایت تخصصی، کتاب، اعزام پزشکان متخصص و فوق‎تخصص به استان‎‎های کم‎برخوردار، اقدام می‎شود.

جانباز‎هایی که برای درمان به تهران می‎آیند و طبعا خانواده‎شان هم همراهشان هستند، آیا مورد حمایت بنیاد هستند؟

طبق آیین‎نامه‎ای که برای اسکان و ایاب و ذهاب ایثارگران به استان‎‎ها ابلاغ شده، این خدمات به‎ جامعه ایثارگری ارائه می‎شود. در این‎خصوص بنیاد استان‎‎ها با هتل‎‎ها و مراکز اسکان تهران قرارداد منعقد کرده و با صدور معرفی‎نامه، جانباز را به این مرکز معرفی می‎کنند تا بدون پرداخت هزینه‎، خدمات اسکان و پذیرایی دریافت کنند. اگرچه ذکر این نکته مهم است که برای این موارد طی 3‎ـ‎2 سال اخیر کمی با کمبود بودجه روبه رو بودیم که امیدواریم با همت همه مسئولان این کمبود بودجه مرتفع شود.

بیشترین مشکلی که جانباز‎ها در برخورد اول از آن می‎گویند، بحث دارو و داروخانه‎‎های طرف قرارداد است. چه اصراری است که دارو‎های داخلی یا دارو‎های غیرمرغوب خارجی به ‎جانباز‎ها تعلق گیرد؟ چرا بنیاد واسطه‎گری داروخانه‎‎ها که منجر به برخورد‎هایی نه‎چندان جالب با جانباز‎ها می‎شود را با راه اندازی یک داروخانه تخصصی جانبازان حل نمی‎کند؟

اولا تعیین لیست دارویی کشور یا اصطلاحا فارماکوپه به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و همه کشور باید از ضوابط آن تبعیت کنند. بنیاد هزینه کلیه دارو‎های موجود در لیست فارموکوپه کشور، که بیش از چندهزار مورد است از طریق بیمه‎‎ها پرداخت می‎کند. در ضمن دارو‎های خارجی مورد نیاز مخصوص برای جانبازان که نیاز آن توسط متخصصین مجرب تایید می‎شود، در لیست مذکور وارد شده و هزینه آن پرداخت می‎گردد؛ مثل اسپری‎‎های خارجی برای جانبازان شیمیایی. در خصوص راه‎اندازی داروخانه، باید گفت با توجه به گستردگی جامعه ایثارگری، یک داروخانه مشکل را حل نمی‎کند. لذا باید از طریق سیستم‎‎های بیمه‎ای این مهم انجام شود که این کار انجام شده و به‎عنوان مثال در تهران بیش از 90 داروخانه به‎صورت رایگان خدمات دارویی را به‎ جامعه ایثارگری ارائه می‎کنند. لازم به ذکر است کمیته دارویی معاونت بهداشت و درمان با کمک پزشکان متخصص و مجرب و داروسازان مشاور، دارو‎های جدید خارجی که وارد کشور می‎شوند یا محصولات دارویی جدیدی را که در داخل کشور تولید می‎شوند، مورد بررسی قرار داده و در صورت ارجحیت این داروها، بدون توجه به هزینه آن‎ها، به فهرست دارویی مصوب بنیاد اضافه می‎کنند. هم‎چنین در صورت نیاز به دارو‎های فوق‎تخصصی یا موارد خاصی که دارویی در کشور نباشد و نیاز به ورود آن باشد، از مجاری قانونی نسبت به ورود و تحویل آن به ‎جانباز اقدام می‎شود.

نوع بیمه جانباز‎ها و درصد جانباز‎های تحت پوشش بیمه چه شرایطی دارند؟

همه جانبازان با هر درصدی به‎همراه افراد تحت تکفل، تحت پوشش بیمه تکمیلی کامل هستند و بدون پرداخت هیچگونه وجهی، می‎توانند از خدمات سرپایی و بستری استفاده کنند.

بر مبنای خبر‎های مستندی که در گفت‎وگو‎های اخیرمان با جانباز‎ها و خانواده‎هایشان به‎دست آوردیم، آیا خبر‎هایی که حکایت از خودکشی چندین جانباز در طی سال‎‎های گذشته می‎کنند، صحت دارند؟ در این صورت چرا بنیاد به‎جای حل مشکلات سعی در سانسور اخبار دارد؟

خودکشی در هر جامعه‎ای ممکن است به دلایل مختلف وجود داشته باشد ولی میزان آن در ایثارگران به علت اعتقادات مذهبی قوی‌ای که دارند، کمتر از سایر گروه‎‎هاست. در ضمن تعداد زیادی از جانبازان دارای مشکلات اعصاب و روان بوده و دارو‎های خاص این بیماری‎‎ها را مصرف می‎کنند که مسلما از عوارض این بیماری‎‎ها می‎تواند اقدام به آسیب زدن به خود باشد که به همین منظور و با توجه به کمبود‎های سیستم درمانی کشور در حوزه بهداشت روانی، بنیاد اقدام به تاسیس 10 بیمارستان روانپزشکی و ده‎‎ها مرکز مشاوره کرده است که علاوه بر مراکز دولتی و خصوصی، نسبت به ارائه خدمات درمانی و مشاوره‎ای به ‎جانباز و خانواده وی اقدام شود.

هر سال چه تعداد جانباز به شهادت می‎رسند و آیا خانواده این شهدا بلافاصله در لیست پیگیری بنیاد قرار می‎گیرند؟ در این صورت چه خدماتی به آن‎‎ها ارائه می‎شود؟

جانبازانی که در نتیجه عارضه مستقیم پزشکی ناشی از مجروحیت فوت می‎شوند، در صورت تایید توسط کمیسیون ماده 15، شهید محسوب می‎شوند و قطعا پس از احراز شهادت، در لیست شهدا قرار می‎گیرند و همانند سایر خدماتی که به خانواده شهدا ارائه می‎شود، به این عزیزان نیز رسیدگی می‎شود. میزان فوت و شهادت جانبازان سالانه متفاوت است و بین 1600 تا 2000 نفر (به‎طور متوسط 1800 نفر) متغیر است.

چرا جانباز با وجود مشکلات و درد‎های بسیار، باید برای دارو، بیمه، درصد و... دنبال بنیاد باشد؟ چرا بنیاد ترتیبی نمی‎دهد که خود پیگیر امور شود و مشکلات را حل کند؟

همان‎طور که قبلا عرض کردم، همه جانبازان با هر درصدی، بیمه طلایی هستند و می‎توانند از خدمات آن استفاده کنند. علاوه بر آن، از سال 84 با راه‎اندازی ویزیت در منزل جانبازان و بیماران صعب‎العلاج و والدین شهید، این عزیزان شناسایی و به بیمارستان‎‎های تخصصی هدایت می‎شوند. هم‎چنین مرکز کمیسیون پزشکی در تمام ایام سال فعال بوده و جلسات تعیین درصد بار اول و تجدید نظر بدون وقفه برگزار می‎شود و در صورت اعتراض جانباز به درصد اعطایی نیز مطابق قوانین کمیسیون، امکان شکایت و بررسی مجدد وجود دارد.

اینکه بنیاد دارای مشکلاتی در خدمت‎رسانی و انجام وظیفه خود می‌باشد، غیرقابل کتمان است. بنیاد چه برنامه‎‎هایی برای اصلاح این ساختار‎ها و ترمیم چرخه‎‎های خدمت‎رسانی به ‎جانباز  دارد؟

سعی شده با همکاری مجلس و تصویب قوانین جدید خدمات را توسعه دهیم که در این زمینه تامین بودجه لازم با توجه به افزایش تعرفه‎‎های اعلامشده بخش درمانی و افزایش سالانه قیمت‎‎های دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم درمانی، ارتز و پروتز و خدمات دندان‎پزشکی و... ، از نیاز‎های اولیه برای ارائه خدمات بهینه به ایثارگران است. ضمن اینکه بهکارگیری نیرو‎های متخصص و استفاده از توان علمی دانشگاه‎‎ها و مراکز علمی کشور و خارج از کشور، در ارائه خدمات تخصصی مد نظر است.

پس از مصوبه مجلس درباره پیگیری حقوق جانبازان در محاکم بین‎المللی، تا‎کنون بنیاد چه اقداماتی انجام داده است؟

این مهم از طریق معاونت محترم حقوقی ریاست‎جمهوری پیگیری می‎شود و بنیاد به‎عنوان نهاد همکار، تمام اطلاعات علمی و پژوهشی لازم را در زمینه بهداشت، درمان و بانک اطلاعات جانبازان شیمیایی در اختیار آنان قرار می‎دهد.

منبع: هفته نامه پنجره

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران