اتفاقات اوکراین باعث ترغیب کشورهای جهان به ارتباط جدی با اقتصاد ایران شد

اتفاقات اوکراین باعث ترغیب کشورهای جهان به ارتباط جدی با اقتصاد ایران شد

خبرگزاری تسنیم: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اتفاق اوکراین موجب شده که خیلی‌ها می‌خواهند با اقتصاد ایران ارتباط جدی برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، نشست معاون اول رئیس‌جمهور با شرکت‌های هولدینگ و سرمایه‌گذاری برتر کشور، عصر امروز با حضور رؤسای شرکت‌های هولدینگ و سرمایه‌گذاری و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه ایران در سطح جهانی گفت: ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که به‌عنوان برنامه‌ریزان کشور در مقطع کنونی، آیندگان و فرزندان ما عملکرد ما را تأیید کنند.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز 20ساله توسعه کشور اظهار داشت: سندی که به‌عنوان سند چشم‌انداز 20ساله تصویب شد، همه معتقد بودند در شرایط اقتصاد روبه‌رشد سند چشم‌انداز باید حاکی از آن باشد که مردم بدانند ایران در 20 سال آینده در چنین جایگاه مشخصی قرار خواهد گرفت.

جهانگیری ادامه داد: ما نسبت به اهداف خود بر سند چشم‌انداز عقب هستیم، چنان‌که پیش‌بینی کردیم رشد بیش از 8 درصدی داشته باشیم اما این با وجود برخی موانع محقق نشد.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: تشکیل متوسط رشد سالانه سرمایه ثابت که باید 10 درصد می‌بود، در سال 91 رشد 23درصدی داشته است و این به آن معنی است که باید کشور در ادامه رشد سرمایه‌ ثابت رشد 21درصدی داشته باشد.

وی با اشاره به بیکاری و مقوله تورم اظهار داشت: باید در زمینه بیکاری و رکود و موضوع تورم قدم‌های جدی برداریم. رکود تورمی جدی هم‌اکنون پیش روی دولت است، لذا باید اقدام‌های اساسی انجام دهیم و همچنین در زمینه ایجاد اشتغال نیز همین روند باید پیش گرفته شود.

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: دولت در یک سال اخیر بیشترین فشار را به خود تحمیل کرد تا انضباط مالی داشته باشد و نقدهای مالی را پذیرفت تا نرخ تورم را کاهش دهد.

وی تأکید کرد: ما در خروج از رکود تصمیمات و برنامه‌های خوبی داشتیم، سیاست‌هایی نیز در این زمینه ابلاغ شد که برخی بندهای آن به مجلس رفت و تعدادی از آن نیز از سوی دولت به بخش‌های مختلف ابلاغ شد و این سیاست‌ها در صورت اجرای صحیح ما را به رونق اقتصادی می‌رساند.

جهانگیری با بیان اینکه فعالیت بخش خصوصی اهمیت فراوانی برای دولت یازدهم دارد، تصریح کرد: ما از بخش‌های خصوصی انتظارات جدی داریم، ما حتما باید با در پیش گرفتن روش‌های صحیح به پیشرفت برسیم و بخش خصوصی باید در این عرصه حضور جدی اقتصادی داشته باشد. این دولت نه در مبنای نیاز مقطعی بلکه ضرورتاً بخش خصوصی را میدان‌دار اقتصاد کشور می‌داند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مدیران دولت یازدهم سابقه خوبی را در این مورد دارند، بیان داشت: برخی شرکت‌های هولدینگ و سرمایه‌گذاری ممکن است به‌معنای واقعی بخش خصوصی فعال نباشند اما از لحاظ مقررات کشور غیردولتی محسوب می‌شوند.

وی  گفت: موضوع دوم اهمیت تولید داخلی است و ما تولید داخلی را قربانی نمی‌کنیم. ممکن است بگویند تورم با واردات و پایین آوردن تعرفه قابل کنترل است در حالی که سیاست دولت ایجاب می‌کند تا به‌طور جدی از تولید داخلی حمایت کنند، البته تولید باید رقابتی باشد و از لحاظ کیفیت و قیمت و سایر موارد متناسب عمل کند.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: بخشی از اقتصاد کشور بخش پیشرو است به‌نحوی که اگر به‌سوی رونق اقتصادی برویم، این بخش‌ها در جایی که مزیت اقتصاد ایجاب می‌کند باید فعال شوند تا بقیه قسمت‌ها نیز حرکت خود را آغاز کنند.

وی با اشاره به وجود بخش‌های مختلف در اقتصاد کشور تأکید کرد: صنعت پتروشیمی از مهمترین صنایع ایران است.

جهانگیری افزود: موضوع 12 سنت پیشنهاد این دولت نبود و از سوی دولت قبل تصمیم‌گیری شده بود و تا زمانی که مجلس آن را به‌عنوان قانون مصوب نکرد، ما آن را اجرا نکردیم و حال که تبدیل به قانون شد، دولت یازدهم موظف به اجرای آن است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: صنایع معدنی که متکی بر منابع و معادن است نیز اهمیت زیادی برای دولت دارد، مانند صنایع مس و فولاد و اینها همگی جزو صنایع مورد حمایت دولت است.

وی با بیان اینکه برخی صنایع مانند خودروسازی بعضی اوقات مورد بی‌مهری واقع می‌شوند، تصریح کرد: صنعت خودرو ایراداتی دارد، اما باید توجه داشت که صدها واحد صنعتی حیات خود را مرهون صنعت خودروسازی کشور هستند و همچنین صدها هزار نفر در آن مشغول به کارند، بنابراین باید از بی‌انصافی در برخی زمینه‌ها پرهیز کنیم.

جهانگیری توضیح داد: به‌طور مثال خودروهای بالای 2500 سی‌سی از سال 91 ــ 90 وارداتشان ممنوع بوده و امسال فقط 133 مورد خودروی لوکس وارد شده است، پس ما باید موضع منصفانه اتخاذ کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت سیستم بانکی کشور و اینکه منابع بانک‌ها در اختیار دولت نیست، اظهار داشت: آنچه در خروج از رکود گفته شده، این نیست که بانک‌ها از حمایت بنگاه‌های بزرگ کشور کنار بروند. در واقع جهت‌گیری ما این است که بازار سرمایه بتواند منابع مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی را تأمین کند.

وی یادآور شد: این دولت تردیدی در حمایت از بازار سرمایه ندارد و ما حمایت بازار سرمایه را در اقتصاد لازم می‌دانیم. دولت خوشحال می‌شود که سود شرکت‌ها افزایش یابد و بخش خصوصی شاداب باشد.

جهانگیری با بیان "در سال 93 بر صادرات غیرنفتی نیز تأکید فراوان داریم" خاطرنشان کرد: البته باید بازار کالای ایران را افزایش دهیم و بنگاه‌های ایران باید در بازارهای بزرگ‌تری نقش داشته باشند و موانع کار را هم به ما بگویند چرا که ما می‌خواهیم موانع توسعه صادرات غیرنفتی را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ما علاوه بر توسعه صادرات غیرنفتی سیاست ارتباط فعال با دنیا را دنبال می‌کنیم، به‌گونه‌ای که در منطقه به‌دنبال حل مسائل‌ هستیم، در مذاکره با 1+5 نیز همین شیوه را ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: اتفاق اوکراین موجب شده که خیلی‌ها می‌خواهند با اقتصاد ایران ارتباط جدی برقرار کنند، مثلاً در حال حاضر عراق با 100 میلیارد دلار درآمد بازار و حوزه فعالیت خوبی برای ایران است و فعالان اقتصادی می‌توانند در این کشور در پروژه‌های مهندسی این کشور نقش جدی و اساسی ایفا کنند.

جهانگیری افزود: نخست‌وزیر سابق عراق به من گفت: "چرا سقف 30 میلیارد دلاری برای سرمایه می‌گذارید؟ ما موافقیم که به هر میزان که می‌توانند در کشور ما وارد کار اقتصادی شوند"، همین‌طور در مبادلات تجاری با روسیه نیز کارهای بزرگی کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما از ترکمنستان گاز می‌خریم. رئیس‌جمهور کشورمان به نخست‌وزیر ترکمنستان گفت: ما به شرکت‌های ایرانی می‌گوییم تا در ترکمنستان فعالیت اقتصادی کنند تا ما طلبکار شما شویم.

وی با تأکید بر "کشور ما امروز به کار زیاد و رشد و تولید و سرمایه‌گذاری نیاز دارد" بیان داشت: دولت در این زمینه آنچه در سیاست‌هایش برای پیشرفت کار بخش‌های خصوصی نیاز باشد به آن عمل خواهد کرد و به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کند که روح کلی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خصوصی با آن مخالف باشد و البته سیاست ما تا وقتی موفق است که مورد قبول بخش‌های خصوصی باشد.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های هولدینگ و سرمایه‌گذاران برتر در کشور نقدهای خود را در حوزه‌های اقتصادی با ما بیان کنند و ما از این نقدها استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon