خشکسالی بیش از ۲ و نیم هزار میلیارد تومان به استان فارس خسارت زد


خشکسالی بیش از 2 و نیم هزار میلیارد تومان به استان فارس خسارت زد

خبرگزاری تسنیم: رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفت: خشکسالی امسال حدود ۲ هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان خسارت به استان فارس وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمد مهدی قاسمی صبح امروز در همایش ملی "چهارمین مدرسه تابستانی علوم بین رشته ای" با بیان اینکه 11درصد کل تولیدات کشاورزی کشور مربوط به فارس است، اظهار کرد: استان فارس رتبه نخست تولیدات باغی، گوشت قرمز، مقام دوم زراعی، مقام سوم مراتع کشور را دارد و با دارا بودن دانشکده کشاورزی با قدمتی طولانی و همچنین 1058 تشکل و 156 تعاونی تولید جز استان‌های برتر کشاورزی کشور است.

وی با اشاره به اینکه ارزش کل تولیدات کشاورزی استان حدود 16هزار و 700 میلیارد تومان است تصریح کرد: از این تولیدات 7هزار و 300 میلیارد در زراعت، 6هزار و 900 میلیارد تومان آن در بخش باغ و 2هزار و 400 میلیارد تومان آن نیز مربوط به بخش امور دام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مهمترین عامل فشار بر کشاورزی استان کم‌آبی و خشکسالی است، گفت: قسمتی از این پدیده به دلیل کاهش بارندگی است که از سال 88 تاکنون بارندگی کمتر از میانگین بوده که اثراتی همچون خشک شدن باغات، تلفات زنبور عسل، خشک شدن دریاچه‌ها، نشست زمین، خشک شدن تالاب‌ها و کاهش مهاجرت پرندگان را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به حفرچاه‌های بیشتر در سال‌های اخیر گفت: با حفر چاه‌های بیشتر به خشکسالی کمک کرده‌ایم تا آنجا که در دهه 70 حدود 24هزار حلقه چاه حفر شده و اکنون شاهد این هستیم که در شهری که کشت صیفی داشته اکنون کشت شتوی هم نمی‌توان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: 7و نیم متر افت آب‌های زیر زمینی داشته‌ایم که در بعضی از دشت‌ها این عدد به بیش از 20 متر می‌رسد که از جمله این دشت‌ها می‌توان به دشت ارسنجان، قره بلاغ، جهرم، داراب، کوار و دیگر دشت‌ها اشاره کرد.

وی از دیگر عوارض پیش‌آمده را افزایش شوری دانست و تصریح کرد: از سال 84 به بعد با وجود افزایش تعداد چاه‌ها، استخراج آب کاهش یافته و ما امسال حدود 2هزار و 633 میلیارد تومان بر اثر خشکسالی خسارت دیده‌ایم.

قاسمی با برشمردن چالش‌های استان خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم، بیلان منفی آبی، پایین بودن بهره‌وری آب کشاورزی، برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی و نبود ابزار کنترل، خشک شدن قنوات، کوچک بودن اراضی و چند مشکل دیگر از چالش‌های کشاورزی استان است.

وی برای چالش‌های استان راهکارهایی ارائه کرد و افزود: انجام تحقیقات کاربردی، ترویج و فرنگ سازی، ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، ساماندهی ایجاد الگوی کشت بهینه، اجرای عملیات زیربنایی آب و خاک، اصلاح مدیریت آبیاری در مزارع، آبخیزداری و کشاورزی حفاظتی از جمله راهکارهای مقابله با بحران آب در استان فارس است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه آب کشاورزی بیان کرد: ما انتظار داریم که مسئولان در زمینه کشاورزی به استان فارس بیشتر رسیدگی کنند و ما نیز آمادگی همکاری با آنها را داریم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon