پتروشیمی گلستان در ایستگاه آخر/عملی شدن تسهیلات ارزی پتروشیمی گلستان


پتروشیمی گلستان در ایستگاه آخر/عملی شدن تسهیلات ارزی پتروشیمی گلستان

خبرگزاری تسنیم: عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی گلستان با بیش از ۹۴ هزار سهامدار پس از هشت سال وقفه، با عملی شدن تسهیلات ارزی سرعت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گلستان، اواخر سال 84 بود که با تصویب هیئت دولت در سفر استانی دولت نهم به استان گلستان مقرر شد مجتمع پتروشیمی در گلستان با حمایت دولت و سهامداری مردم احداث شود.

طرحی که قرار بود در مدت 36 ماه آماده بهره برداری شود تا درد جانکاه بیکاری در گلستان را بهبود ببخشد و برای نزدیک به 7 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.

فراخوان هیئت موسس شرکت صنایع پتروشیمی گلستان برای پذیره نویسی سهام این شرکت با استقبال مردم استان گلستان مواجه شد، به نوعی که 94 هزار نفر از شهروندان گلستانی با خرید سهام امیدوارانه گام در راه توسعه صنعتی استان گلستان گذاشتند.

با وجود اینکه مشارکت مردم در این پروژه اقتصادی بسیار امیدوارکننده و اطمینان بخش بود اما خلف وعده مسئولان در اجرای وعده های دولت سبب شد که این طرح بزرگ نزدیک به هشت سال گرفتار روزمرگی و ایستایی شود.

زمان برای دولت نهم و دهم به سرعت گذشت اما این پروژه که مهم ترین مصوبه سفرهای استانی به گلستان بود به جایی نرسید اما هم اکنون طرح پتروشیمی گلستان به عنوان مهم ترین اولویت صنعتی استان گلستان معرفی شده است.

با تلاش اعضای هیئت مدیره و برخی از سهامدران بزرگ و فعالان بخش خصوصی، تاکنون این طرح پیشرفت فیزیکی تا 18 درصد داشته است.

در یک سال گذشته با تاکید وزیر نفت، آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و نماینده مردم گلستان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نیز برنامه جدی دولت برای توسعه صنعت پتروشیمی در قالب اقتصاد مقاومتی، تلاش‌ها برای تصویب وام ارزی این مجتمع از صندوق توسعه ملی آغاز شد و در آبان ماه سال گذشته این مصوبه اخذ و اعلام شد.

در این مدت تاکنون تلاش‌ها برای اجرای مقدمات لازم برای دریافت تسهیلات ارزی مانند تشکیل سندیکای بانکی و نیز وثیقه گذاری انجام شده و بانک‌های ملی و ملت با سهم هرکدام 50 درصد سندیکای بانکی را تشکیل دادند.

در هفته‌ای که گذشت نیز مدیرعامل بانک ملت برای بازدید از سایت پتروشیمی به گلستان سفر کرد که در این بازدید آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در گلستان و عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

مدیرعامل بانک ملت ایران در بازدید از مجتمع پتروشیمی گلستان گفت: مسیر برای پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی ساخت مجتمع هموار شده است.

محمدرضا ساروخانی افزود: خوشبختانه مدیریت صندوق توسعه ملی در بودجه 93 تامین مالی پروژه را منظور کرده که این مسئله پیشرفت مهمی در این زمینه است.

به گفته وی، توافقات نهایی یک ماه پیش با صندوق توسعه ملی انجام شده و قرارداد عاملیت و مشارکت برای بانک ملت و ملی نهایی شده که در هفته آینده امضاء می‌شود.

مدیرعامل بانک ملت ایران تصریح کرد: با گشایش اعتبار توسط مجری کار تخصیص از سوی صندوق توسعه ملی آغاز می‌شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان نیز در این بازدید، پتروشیمی گلستان را از خواسته های به حق مردم گلستان دانست و گفت: پتروشیمی از کارهای اساسی در استان بوده که قرار بود 36 ماهه به نتیجه برسد ولی به تاخیر افتاده است.

آیت‌الله نورمفیدی افزود: امیدواریم این مهم به‌زودی انجام شود و در آینده نزدیک شاهد بازگشایی آن باشیم.

به گفته وی پتروشیمی از طرح هایی است که می تواند گلستان را متحول سازد و تا حدودی مشکل بیکاری را کم کند.

آیت الله نورمفیدی افزود: همه باید کمک کنند که هر چه زودتر پتروشیمی به نتیجه برسد و مردم خوشحال شوند.

نماینده ولی فقیه در گلستان اظهار کرد: مسئولان اعلام کرده اند که این طرح در مدت 30 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد اما با تلاش و همکاری همه مسئولان می توان به مراحل اجرای طرح سرعت داد و زودتر طرح را اجرایی کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: امروز موانع عاملیت بانک‌ها در این طرح صنعتی و عمرانی مرتفع شده و تسهیلات ارزی برای خریداری ماشین آلات مورد نیاز مهیا شده است.

عیسی امامی افزود: نیازمند این بودیم که قراداد عاملیت بانک ها با صندوق توسعه ملی با همکاری رئیس مجلس و وزارت اقتصاد مشکلات آن برطرف شود که خوشبختانه این موانع رفع شد و پتروشیمی گلستان نیز از پروژه‌هایی است که برای آن کارگشایی شد.

وی افزود: امیدوارم با پیگیری برنامه ها در یک ماه آینده شاهد آغاز مرحله خرید و نصب ماشین آلات باشیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی گلستان نیز با تقدیر از تلاش های دولت در رفع مشکلات پتروشیمی گلستان, اظهار کرد: با برطرف شدن مشکل تسهیلات ارزی پروژه می توان گفت در سه سال آینده شاهد بهره برداری از این پروژه هستیم.

التفات کامیاب اظهار امیدواری کرد که با تخصیص وام در یک ماه آینده مرحله خرید ماشین آلات و سپس نصب آن آغاز شود.

وی افزود: عمده ترین تجهیزات کارخانه و تجهیزاتی که ساخت و حمل آنها طولانی است مانند برج ها و کمپرسورها با شرکت زیمنس قرارداد بسته و پیش پرداخت داده شده است.

شرکت صنایع پتروشیمی استان گلستان با هدف تولید سالانه 677هزار تن آمونیاک و 1073 تن کود اوره با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت خود را آغاز کرد.

منابع مالی دریافت شده از مردم 28 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که بر اساس پیش بینی بودجه مورد نیاز این طرح در سال 86 ، آورده مردم تنها 6 درصد از کل بودجه لازم بود.

احداث، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات صنعتی، محصولات پتروشیمی و تبدیل کلیه مواد پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات آنها و همچنین انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی، بازرگانی و مالی و اعتباری از موضوعات فعالیت این شرکت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon