«سفیدی پر کلاغ»، روایت روزهای مبارزه علیه رژیم ستم شاهی در شهر همدان

«سفیدی پر کلاغ»، روایت روزهای مبارزه علیه رژیم ستم شاهی در شهر همدان

خبرگزاری تسنیم: کتاب «سفیدی پر کلاغ» اولین اثر سیدمهرداد موسویان است. موسویان متولد سال ۱۳۶۲ است. این کتاب برای اولین بار در زمستان ۱۳۹۲ توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کلاغ یکی از پرنده‌هایی است که دو مشخصه خاص خودش را دارد، حتی اگر شعر دوره دبستان روباه و زاغ را هم به یاد نداشته باشیم. یکی از این دو مشخصه نحوه صدا کردنش، یعنی قار قار کردن و دومی‌اش پر سیاهش است. این مشخصه معنیش این نیست که بقیه پرندگان الزاما پرهای غیر سیاه دارند. اما بعید می‌دانم که کسی کلاغ پر رنگی دیده باشد. چه برسد به کلاغ پر سفید.

تصور اینکه کلاغی پرش سفید باشد در عین حال که باور کلاغ بودنش را سخت می‌کند، شاید به سمت پیر شدن و سفیدی ناشی از پیری کلاغ هم اشاره کند. کلاغی که پیر شده شاید هم پخته و ساخته شده و رنگ و بوی پیری به خود گرفته است.

«سفیدی پر کلاغ» اثر سید مهرداد موسویان است. طرح جلدی که یک پیکان سفید یا کرم رنگ با کلاغی نشسته رویش با پرهای سفید، تقریبا هیچ چیز از داستان به دست مخاطب نمی‌دهد. کتاب سی و نه فصل دارد و در مقابل دویست صفحه‌ای که در کل حجم دارد، می‌توان تصور کرد که هر فصل در طولانی‌ترین حجم دو یا سه صفحه طول بکشد. داستان به وفور یک فصل در میان راوی‌اش عوض می‌شود. داستانی هم که روایت می‌کند فضایی دور از قصه دارد و مخاطب بعد از فصل‌های دهم متوجه ارتباط این دو روایت و در انتها تلاقی جریان بهم می‌شود.

نویسنده در این داستان از روایت روزهای مبارزه علیه رژیم ستم شاهی در همدان می‌گوید. از مبارزانی که وجه تمایزشان با دیگر مبارزان لهجه شیرینی است که نویسنده به خوبی در گفتگو‌ها رعایت کرده است. لهجه‌ای که به طور کامل همدان و فضایش را برای مخاطب تشریح می‌کند، مقبره‌هایی که در همه جای دنیا منحصر به همدان است، مقبره بابا طاهر و بوعلی سینا که بخشی از داستان در ان روایت می‌شود. تصویر سازی‌های زیبای کتاب در روایت تعمل مسلم و ننه در دوره خاص بسیار خواندنی ست.

در دوره پیش از آشنایی با خسرو و بعد از آن که مسلم به طور کامل تغییر کرده و به نحوی پخته شده است. مسلم راننده ایست با اینکه از مشروب خوردن ابایی ندارد، عقایدی خاصی دارد، برای شعر خواندن و نوشتن تقدس قایل است. همین آدم بعد از مواجه شدن با خسرو، نماز اول وقتش ترک نمی‌شود و شخص دیگری می‌شود. خسرو در ابتدا به عنوان مسافر سوار ماشین مسلم می‌شود و کم کم ارتباط با او برقرار می‌کند و در خانه مسلم ساکن می‌شود.

مسلم از کودکی همسایه سید واعظ بوده و با فرزندانش ارتباط دارد، سیدحسین، سید رضا و... . حضور خسرو در زندگی مسلم یادآور خاطرات دوره کودکی اوست، و اینکه او را وارد جرگه مبارزه‌های انقلابی می‌کند. داستان ادامه می‌یابد و مسلم تبدیل به یک عنصر فعال در مبارزه‌ها می‌شود. در راهپیمایی‌ها و تکثیر اعلامیه‌های امام فعالیت می‌کند و... .

در چند فصل آخر کتاب ماجرای دستگیری سید رضا و سیدحسین پیش می‌‌آید. مسلم هم دستگیر می‌شود و بالاخره در فصل آخر داستان همه ماجرا مشخص می‌شود، ارتباط خسرو و مسلم و چگونگی ارتباطش با سیدحسین و سید رضا و... .

کتاب «سفیدی پر کلاغ» اولین اثر سیدمهرداد موسویان است. موسویان متولد سال 1362 است. این کتاب برای اولین بار در زمستان 1392 توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران