افغانستان باید به سوی خودکفایی اقتصادی حرکت کند؛ آمریکا مسئول آینده این کشور نیست

افغانستان باید به سوی خودکفایی اقتصادی حرکت کند؛ آمریکا مسئول آینده این کشور نیست

خبرگزاری تسنیم: مرکز توسعه آمریکا با ابراز نگرانی از وابستگی دولت افغانستان به کمک‌های جامعه بین‌الملل، اعلام کرد: این کشور باید به سوی خودکفایی اقتصادی حرکت کند و توسعه زیر ساخت‌ها و پیشرفت‌های اقتصادی افغانستان بر عهده خود افغان‌ها است نه آمریکا.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مرکز  توسعه آمریکا با ابراز نگرانی از وابستگی دولت افغانستان به کمک‌های جامعه بین‌الملل، اعلام کرد: این کشور باید به سوی خودکفایی اقتصادی حرکت کند و توسعه زیر ساخت‌ها و پیشرفت‌های اقتصادی افغانستان بر عهده خود افغان‌ها است نه آمریکا.

با توجه به تلاش آمریکا برای گسترش حضور نیروهای نظامی خود در عراق و سوریه، این کشور پس از 13 سال حضور گسترده در افغانستان و صرف حدود 104 میلیارد دلار در جنگ این کشور، قصد دارد حضور نظامیانش را در افغانستان به شدت کاهش دهد.

آمریکا در افغانستان علاوه بر تشکیل تیم‌های «گارد ملی» و «واحد پشتیبانی» از «میدلندز» انگلستان، کمک‌های تخصصی به «مرکز مطالعات افغانستان» در دانشگاه «نبراسکای اوماها» نیز انجام داده‌است.

میزان تلفات نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان در طول این 13 سال حضور در جنگ افغانستان به حدود 2 هزار و 200 رسیده است.

«بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان» گزارش داد: آمریکا در تلاش است نظامیان خود را از افغانستان خارج کند و در فرودگاه قندهار و پایگاه «لیترنک» در استان هلمند، تجهیزات زیادی آمده بازگرداندن به آمریکا هستند.

گزارش افزود: آمریکا در حال خارج کردن دارایی‌های نظامی خود از افغانستان است اما راه زیادی در پیش رو دارد.

اگرچه آمریکا اعلام کرده که تک تک نظامیانش را از افغانستان خارج می‌کند اما اوباما از باقی ماندن حدود 9 هزار و 800 سرباز  در این کشور پس از سال 2014 برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان خبر داده بود.

با توجه به اظهارات اوباما مبنی بر حضور برخی از نظامیان آمریکا درافغانستان پس از خروج خارجی‌ها، موجی از نگرانی در مورد حمایت این کشور از نیروهای امنیتی افغانستان در برابر طالبان را به وجود آورده است.

علاوه براین، کمک‌های آمریکا در حالی ادامه پیدا می‌کند که درآمد دولت افغانستان 2 میلیارد و 800 میلیون دلار است و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های دولت، مخارج سالانه نیروهای امنیتی این کشور حدود 4 میلیارد دلار می‌باشد.

اگرچه کمک‌های بین المللی به افغانستان رو به کاهش است اما با این وجود، این کمک‌ها به برطرف کردن برخی از نیازهای افغانستان کمک خواهد کرد.

«مرکز  توسعه آمریکا»، با ابراز نگرانی از وابستگی دولت افغانستان به کمک‌های جامعه بین‌الملل، اعلام کرد: این کشور باید به سوی خودکفایی اقتصادی حرکت کند در غیر این صورت، هزاران شغل در این کشور از بین خواهد رفت و پروژه‌های توسعه‌ای افغانستان نیز به خطر خواهد افتاد.

این در حالی است که جنگ در افغانستان و حضور بیش از حد کشورهای خارجی با منافع ملی مختلف در این کشور، افغانستان را به یک صحنه رقابتی برای کشورهای بزرگ تبدیل کرده‌است.

این مرکز آمریکایی با اشاره گسترش فساد در افغانستان افزود: توسعه زیر ساخت‌ها و پیشرفت‌های اقتصادی این کشور بر عهده خود افغان‌ها است و برای رسیدن به هدف، کرزی باید هرچه زودتر قدرت را به صورت دموکراتیک به جانشین خود تحویل دهد تا پیمان امنیتی این کشور با آمریکا به امضا برسد.

مرکز  توسعه آمریکا گفت: افغانستان با برقراری ثبات سیاسی و دفع تهدیدهای گروه تروریستی طالبان می‌تواند گامی بلند به سوی پیشرفت و توسعه بردارد زیرا این کشور یک سرزمین غنی از معادن معدنی است.

گفتنی است، آمریکا مبارزه با فساد اداری و توسعه پروژه‌های بازسازی در افغانستان از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های خود در این کشور اعلام می‌کرد.

روابط افغانستان و آمریکا پس از امضا نشدن پیمان امنیتی کابل-واشنگتن توسط حامد کرزی وارد مرحله جدیدی شد و نیروهای خارجی حضور خود در این کشور پس از سال 2014 میلادی را مشروط به امضای این پیمان اعلام کردند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان