توپولف با آب وهوای ایران سازگاری ندارند


توپولف با آب وهوای ایران سازگاری ندارند

خبرگزاری تسنیم: چرا در حال حاضر که تحریم‌ها برداشته شده است و امکان خرید هواپیماهای بهتری را داریم، هزینه‌ بیشتری صرف نمی‌شود تا هواپیمایی مناسب وضعیت آب و هوایی ایران به ایرلان‌های کشور ارائه شود

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، چند وقتی است که مجددا زمزمه ورود هواپیمای توپولوف 204 به آسمان ایران قوت گرفته است. این زمزمه‌ها بعد از دیدار وزیر انرژی روسیه و وزیر نفت ایران که سه‌شنبه شب (18 شهریور) در تهران انجام شد قوت گرفت و طی این دیدار ‌تفاهم‌‌نامه‌های همکاری مشترک دو طرف در زمینه‌های مختلف اقتصادی به امضا رسید.


در این راستا یکی از رسانه‌های روسی روز چهارشنبه اعلام کرد که طی این تفاهمات و مذاکرات ایران و روسیه، دو کشور درباره ‌‌راه‌اندازی خط تولید هواپیما مذاکره می‌کنند.

وزیر انرژی ر‌وسیه نیز بعد از این مذاکرات به خبرنگاران گفت که توپولف به عنوان مطمئن‌ترین هواپیمای مسافربری در طول 30 سال گذشته در کل قلمرو روسیه فعالیت کرده است، در روسیه مطمئن تر از هواپیمای توپولف، هواپیمای دیگری وجود ندارد.

نواک همچنین در مورد هواپیماهای مسافربری توپولف 204 گفته است: ‌این هواپیماهای جدید مسافربری از نظر ایمنی و کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارند و روسیه آماده صادرات این نسل جدید هواپیماهای مسافربری به ایران است.

این هواپیما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با آب و هوای ایران سازگاری ندارد و علت بیشتر سوانح هوایی در کشور نیز همین موضوع بوده است. سقوط 23 بهمن سال1380 و کشته شدن بیش از 110 نفر، سقوط 10 شهریور 1385 و کشته شدن بیش از 25 نفر و آخرین و دردناکترین حادثه سقوط 24 تیرماه سال1388 و کشته شدن 169 مسافر شرکت کاسپین در حوالی قزوین تنها بخشی از حوادثی است که این پرنده غول پیکر روس برای ایرانی‌ها به بار آورده است.

خسروی: توپولف با آب وهوای ایران سازگاری ندارند

علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهاران نماینده روسیه در یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه به خبرنگار پارسینه گفت: طبیعتا ما با همه کشورها تعامل داشته و مذاکره می‌کنیم اما بعد از بررسی همه گزینه‌ها و پیشنهادها تصمیم می‌گیریم. پیش از این کشور اوکراین نیز برای ارائه خدمات خود به ایران اعلام آمادگی کرده بود.
وی افزود: ما حاضریم بعد از انجام بررسی‌های لازم با این کشورها همکاری کنیم به همین دلیل جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: توپولوف‌ها هواپیماهای خوبی هستند اما متاسفانه بر اساس کارشناسی‌هایی که پیش از این انجام شده بود این هواپیماها با آب وهوای ایران سازگاری ندارند به همین دلیل بعد از بررسی تمام ابعاد و جوانب در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.


رئیس سابق اتحادیه صنایع هوافضا: توپولف204 با بدنه روسی و تجهیزات غربی مناسب ایران است

تمامی این اظهارات در حالی است که ایرج ابراهیمی، رئیس سابق اتحادیه صنایع هوافضا در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور اظهار داشت:‌ توپولف‌های 204 چند مدل دارد که سه نوع موتور از جمله جنرال الکتریک آمریکا و همچنین موتورهای شرقی روی آن نصب می‌شود. در این نوع هواپیما از سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوترهای شرقی و غربی استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که سیستم‌های الکترونیکی غربی این هواپیما فرانسوی و آمریکایی است، تصریح کرد:‌ کارایی این هواپیما به موتور و تجهیزات آن بستگی دارد، بدنه توپولف 204 که روس‌ها آن را می‌سازند بدنه خوبی بوده و قابل اطمینان است. مهم این است که موتور، تجهیزات و سیستم‌ها از کجا (غربی) تامین می‌شود.

کارشناس ارشد حمل‌ونقل هوایی با تأکید بر این‌که در پروسه خرید توپولف204 باید از صاحب‌نظران و کارشناسان این بخش استفاده شود، بیان کرد:‌ نباید این کار مانند قبل باشد و بایستی امتیازدهی و ارزیابی این هواپیما توسط کارشناسان حمل‌ونقل انجام شود.
وی تاکید کرد: می‌توانیم توپولف‌های 204 را با قیمت مناسب‌تر نسبت به هواپیمای بوئینگ و ایرباس و با کیفیت بالا خریداری کنیم.

ابراهیمی با بیان این‌که سیستم‌هایی که در توپولف‌ها به کار می‌رود سیستم‌هایی است که هواپیما را برای تعمیر و نگهداری خیلی زمین‌گیر می‌کند، افزود: اگر سیستم الکترونیکی غربی به کار گرفته شود، ظرف 10 دقیقه حدود 80 درصد هواپیما و ظرف 20 دقیقه نیز بیش از 90 درصد سیستم هواپیما را چک می‌کند، دیگر نیاز نیست که چند ساعت هواپیما برای چک سیستم‌ها زمین‌گیر باشد.

وی ادامه داد: تعمیر و نگهداری هواپیما در سیستم‌های جدید خیلی ساده است، ضمن آن‌که سیستم‌های الکترونیکی مصرف سوخت هواپیما را اقتصادی می‌کند، به‌عبارت دیگر هواپیما خودش را چک می‌کند و اگر ایرادی توسط سیستم دیده شود سریعاً اطلاع می‌دهد که ایراد از کدام قسمت است و برای رفع آن چه باید کرد.

ماهور: ایرلان‌های روسی نیز خریدار توپولوف نیستند

در مقابل این اظهارنظرها پیمان ماهور، کارشناس هوا فضا در گفتگو با خبرنگار پارسینه با اشاره به خصوصیات این نوع از توپولف می‌گوید: هواپیمای 204 توپولف که چند وقتی است بحث خرید آن مطرح شده است هواپیمایی میان‌برد با دو موتور جت است که در سال 1989 طراحی و رونمایی شد.

وی افزود: این ورژن از هواپیما بسیار قدیمی شده است و متاسفانه در خبرها نیز گفته نشده است که توپولف 204 مورد نظر است و یا 204 اس ام.

ماهور در ادامه اظهار داشت: در مدل توپولف 204 اس ام بهینه‌سازی انجام شده است و طراحی آیرودینامیک و بدنه آن حفظ شده است اما از نظر موتور، ابزار اندازه‌گیری و همچنین الکترونیکی به روز شده و توانست به استانداردهای اروپا و ایکائو نزدیک شده و در سال 2010 نیز اولین پرواز خود را انجام داده است.

وی ادامه داد: با تمام این مزیت‌ها باز هم این هواپیماها در اروپا به عنوان هواپیماهای باری استفاده می‌شوند. مشکلات پروازی این هواپیما آنقدر زیاد بود که شرکت توپولف استفاده از این بدنه با تجهیزات الکترونیکی و موتورهای غیرروسی را پیشنهاد داد.

ماهور با اشاره به عدم تمایل برای خرید این هواپیما از سوی ایرلان‌های روسی گفت:شرکت هواپیمایی ردوینگز  روسیه قرار بود اولین قرارداد را برای خرید هواپیمای 204 اس ام ببندد که بعدها با توجه به تاخیراتی که در تست پروازی آن به وجود آمد و همینطور بالا بودن هزینه‌های خرید و پس از فروش این هواپیما در مقایسه با خرید بوئینگ و ایرباس تمایل خود را از دست داد و آن را خریداری نکرد.

این کارشناس هوافضا در ادامه تصریح کرد: سال 2010 در سایت‌های خبری روسیه عنوان شده بود که ایران ایرتور درخواست بزرگی برای خرید این هواپیما مطرح کرده است که البته در آن زمان با توجه به تحریم‌های موجود بر علیه ایران و اینکه موتور این نوع از هواپیما در آمریکا تولید می‌شد این امکان به وجود نیامد. حتی ایران حاضر شده بود این هواپیما را با همان تجهیزات روسی خریداری کند که باز هم مقدور نشد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به کاهش تحریم‌ها و رفع محدودیت‌ها به نظر می‌رسد که این امکان به وجود آمده باشد. البته تاکید می‌کنم که گفته نشده است توپولف 204 مدنظر است و یا 204 اس ام.

ماهور خاطرنشان کرد: این هواپیمای توپولف 204 جایگزین همان نوع معروف توپولف‌ 154 شده است که در ایران نیز با حوادث زیادی همراه بود، الان نیز در کشور وجود دارد اما هیچ پروازی انجام نمی‌دهد.

توپولف 204  هم اکنون در مصر، روسیه ، چین، کوبا، سوریه، کنگو و کره‌ شمالی وجود دارد که اکثر آن‌ها زمینگیر بوده و به دلایل مختلف پرواز نمی‌کنند. در کشورهای دیگر هم یا به عنوان هواپیمای باری استفاده می‌شود و یا همچنین حکمی دارد.

این کارشناس هوافضا با بیان اینکه خود ایرلان‌های روسی خریدار این نوع از هواپیماها نیستند گفت: چرا در حال حاضر که تحریم‌ها برداشته شده است و امکان خرید هواپیماهای بهتری را داریم، هزینه‌ بیشتری صرف نمی‌شود تا هواپیمایی مناسب وضعیت آب و هوایی ایران به ایرلان‌های کشور ارائه شود؟

منبع:پارسینه
انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.


بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon