جنگل‌های هیرکانی ۶ استان کشور حفاظت می‌شود


جنگل‌های هیرکانی 6 استان کشور حفاظت می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیر ملی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی با بیان اینکه تفاهم‌نامه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی ۳۰ مهر ماه امسال امضا می‌شود، گفت: جنگل‌های هیرکانی ۶ استان کشور حفاظت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، داریوش بیات عصر امروز در کمیته برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه استفاده بهینه از منابع جنگلی و حفظ منابع طبیعی از تأکیدات مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: اثرات مخرب انسان بر جنگل و خاک سبب از بین رفتن تولید می‌شود.

وی نابودی جنگل‌ها را از دلایل مهاجرت برشمرد و افزود: در حیات وحش گونه‌های نادری داریم که برای حفظ و توسعه این گونه‌ها باید تلاش کنیم.

مدیر ملی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی گفت: هدف از اجرای پروژه جنگل‌های هیرکانی تغییر نوع مدیریت با مشارکت مردم و تمامی دستگاه‌ها است و مردم در این طرح منفعت دارند.

بیات تصریح کرد: براساس نقشه‌های هوایی در سال 1334 جنگل‌های هیرکانی سطحی معادل با 2 میلیون و 50 هزار هکتار را شامل می‌شد که امروزه به 1 میلیون و 939 هزار هکتار تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه در پرورش ماهی باید مسائل زیست محیطی به صورت کامل رعایت شود، گفت: در گیلان اراضی زیادی داریم که مشکل دارند.

مدیرملی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی با تصریح بر اینکه اگر بخواهیم به سطح جنگل موجود در 60 سال پیش برگردیم باید بسیاری از زمین‌هایی را که هم‌اکنون به‌عنوان اراضی کشاورزی محسوب می‌شوند به حالت طبیعی و جنگلی خود باز گردانیم، خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در اجرای طرح مدیریت جنگل‌های هیرکانی است.

بیات با اشاره به ضرورت مدیریت پسماندها، اظهار کرد: پروژه‌ ملی مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی تلاش دارد با احیای این جنگل‌ها که از دوران سوم زمین‌شناسی به جا مانده و دارای ارزش زیست‌محیطی بسیاری است، تمهیداتی را فراهم آورد که با هم‌سوسازی نیازها و همگرایی مردم و طبیعت سطح جنگل‌های هیرکانی را افزایش دهد.

وی افزود: اقتصاد و معیشت مردم و ساکنان مناطق مورد نظر نیز بهبود یافته و منافع ایشان با حفظ منابع طبیعی عجین و آمیخته شود.

مدیر ملی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی خاطرنشان کرد: ایجاد سیستم مشارکتی از اهداف اجرای طرح جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور است.

بیات با بیان اینکه تفاهم‌نامه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی بین استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی و گلستان 30 مهر امسال امضا می‌شود، گفت: جنگل‌های هیرکانی 6 استان کشور حفاظت می شوند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon