جای خالی "شاعر دو بیتی‌ها" در تقویم رسمی / انجمن‌های ادبی همدان سنگ صبور می‌خواهند!


جای خالی "شاعر دو بیتی‌ها" در تقویم رسمی / انجمن‌های ادبی همدان سنگ صبور می‌خواهند!

خبرگزاری تسنیم: به بهانه روز شعر و ادب فارسی انجمن‌های ادبی استان همدان خواستار حمایت دولت از انجمن‌های ادبی شدند و در این روز بر ثبت روزی به نام شاعر دو بیتی‌ها " باباطاهر همدانی " اصرار ورزیدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان،  شهریور ماه از سال 1381 در تقویم ما ایرانیان به نام روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار ثبت شده است که این شاعر گرانقدر تبریزی در تاریخ 27 شهریور سال 67 در سن 82 سالگی در بـیـمارستان مهـر تهـران دار فانی را وداع گفت و به دیار حق شتافت.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند، قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی تبحر داشت و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد، ضمن اینکه شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادت خاصی داشت.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومه "حیدربابایه سلام" است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود که در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده و این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از 80 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

بر کسی پوشیده نیست که کشور ایران با تمدن دیرینه خود شاعران فرهیخته و فهیمی را در خود جای داده است که شهرت آنها و اشعارشان به گوش جهانیان رسیده است.

در خطه همدان نیز که شهری تاریخی با فرهنگ و تمدن دیرینه شناخته می‌شود و نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران را از آن خود کرده است شاعران بسیاری شناخته شده اند، شاعرانی چون، باباطاهر همدانی شاعر دو بیتی‌ها در جهان، عین القضات همدانی، فخرالدین ابراهیم عراقى، ابو طالب کلیم همدانى، میر زاده عشقى و غیره که نامور هستند.

نبود حمایت مالی مشکل تمام انجمن‌های فرهنگی و هنری استان همدان

رئیس خانه شعر و ادب استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار کرد: 3 سال گذشته طرحی از سوی 3 شاعر جوان همدانی به اداره ارشاد همدان مبنی بر تشکیل خانه شاعران ارائه شد بعد از مدتی از  وزارت ارشاد نامه ای با عنوان تشکیل خانه شعر و ادب اعلام شد که در آن زمان تعداد 8 انجمن در همدان فعالیت می کردند و عده ای از روز اول با خانه شعر و ادب به مخالفت پرداختند.

حسن خلیلی بیان کرد: بعد از یک سال و نیم این خانه برای ثبت درخواست داد و بعد از گذشت دو سال در اسفند ماه سال 92 خانه شعر و ادب استان همدان به ثبت رسید و اکنون این مکان وابسته و در عین حال مستقل است.

خلیلی تصریح کرد: هم اکنون نیز همدان با 12 انجمن که 8 انجمن آن به صورت رسمی ایت فعالیت می کند و مقرر شده تا این خانه رابطی بین انجمن‌ها و شاعران باشد.
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر ارشاد در تاریخ یکم شهریور در روز همدان و نشست وی با هنرمندان همدان گفت: در آن روز از وزیر ارشاد درخواست کردیم تا روزی به نام باباطاهر در تقویم ثبت ملی شود و کنگره ای ملی یا بین المللی به نام این شاعر در همدان برگزار شود.

خلیلی با اشاره به مشکلات مالی و اقتصادی تمامی انجمن‌های ادبی استان همدان تصریح کرد: رشد اقتصاد و فرهنگ دو همزادند که با شکل‌گیری اقتصاد امر فرهنگ نیز حاصل می‌شود و رشد اقتصادی به طور قطع به رشد فرهنگی نمی‌انجامد اما رشد فرهنگی بدون تأمین منابع مالی و اعتباری نیز به خوبی پیش نمی‌رود.

وی بر لزوم هم‌اندیشی و هم فکری انجمن های ادبی با یکدیگر تأکید کرد و گفت: انجمن های ادبی در شهرستان‌ها و استان‌های همجوار نیاز به هم‌اندیشی دارند که متأسفانه به دلیل نبود منابع مالی در طول چند سال گذشته یک سفر هم در این راستا شکل نگرفت.

عدم حمایت دولت از تفکر هنرمند و شاعر آفتی در انجمن‌های ادبی

نماینده انجمن‌های ادبی بهار نیز اظهار کرد: فقر اصلی در انجمن‌های ادبی عدم حمایت دولت و مسئولان از تفکر هنرمندان و شاعران جوان است، چرا که فضایی برای صحبت آزاد آنها و بیان دغدغه ها و افکارشان وجود ندارد.

نوری بیان کرد: زمانی که شاعر نتواند حرفش را به راحتی نزد مسئولان بیان کند سرخورده می شود،هم اکنون می بینیم دنیای مجازی با گروه‌های اجتماعی مختلف تمام فرصت جوان ما را اشغال می کند و یکی از دلایل آن ایجاد فضایی برای گفتمان آزاد است.

وی تصریح کرد: باید فضایی را از انجمن‌ها شکل داد که تعهد هنری در نطفه شکل گیرد و اعتماد هنرمندان جلب شود، ضمن اینکه انجمن ادبی تمام پتانسیل ادبی استان همدان نیست.

نوری همچنین ازدیاد غیر تخصصی انجمن‌های ادبی را آفت این مجموعه دانست و گفت: ارشاد بر روی کیفیت انجمن ها تأکید دارد اما این سوال باقی است که کیفیت از کجا می آید!

وی از نبود تولیدات در ارشاد همدان انتقاد کرد و گفت: جای تولید در ارشاد همدان خالی است، ضمن اینکه نیازمند بازنگری در این حوزه هستیم و به برگزاری کلاس های تئوری همراه با مبانی نظری نیازمندیم.

شاعر، نیازمند زیربنای مستحکم فکری است

نماینده همدان در مجلس با گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی گفت: شاعر، نیازمند زیربنای مستحکم فکری است که در نظر امام علی (ع) این داروی شفابخش، قرآن است که افسون و طلسم پیام شعرهای انحراف کننده را باطل می کند.

ابراهیم کارخانه‌ای افزود: شعر و هنر، زیباترین قالب برای همه پیام‌های نوین و مایه گسترش و نفوذ این پیام ها تا هر سوی خطه وسیع دل ها و جان‌های انسانی است و شاعران و سخن سُرایان آگاه، همیشه توانسته‌اند والاترین معارف انسانی را در کتیبه روزگار با نقشی جاودانه، به نسل های بعد از خود بنمایانند.

کارخانه‌ای تصریح کرد: شعر و نیز همه قالب‌های هنری، موهبت‌های خدایی‌اند که باید در خدمت خلق خدا و حامل آرمان‌های والای خدایی باشند و به فرموده مقام معظم رهبری: شاعران جوان می توانند منعکس کننده همه آرمان‌ها، سیاست‌ها، روش‌ها و واقعیت‌های انقلابشان در آثار شعری خود باشند و امروز ملت‌ها همچون الگویی به انقلاب ما و ملت ما و کشور ما و نظام ما می نگرند.

در ادامه این گزارش به شرح حال مختصری از تعدادی از شعرای همدان می پردازیم:

باباطاهر همدانی

بابا طاهر عریان همدانی یکی از شاعران اواسط قرن 5 هجری قمری است که ولادت او اواخر قرن 4 می باشد، درباره زندگانی این شاعر عارف اطلاعات دقیقی در دست نیست و تنها روایت‌هایی درباره مقام علمی و عرفانی این شاعر موجود است و گفته‌اند که به این دلیل به او عریان می گفتند چون از علایق دنیا دست کشیده بود.

مقبره باباطاهر در شهر همدان قرار دارد و نزدیک بقعه امامزاده حارث بن علی واقع شده است که در همدان به فرزند علی مشهور است در اطراف مقبره پارک باباطاهر احداث شده و مقبره این شاعر گرانقدر هر ساله توجه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند.

میرزاده عشقی

میرزاده عشقی نامش «سید محمدرضا» و در مورخ 20 آذر  1273در شهر همدان متولد شد، دوران کودکی را در مکاتب محلی گذراند و از سن هفت سالگی در آموزشگاه‌های الفت و آلیانس به تحصیل فارسی و فرانسه اشتغال داشت، روزنامه نامه عشقی را در سال 1293 در همدان انتشار داد.

وی شاعر دوران مشروطیّت، روزنامه‌نگار و نویسنده جسور ایرانی و مدیر نشریه قرن بیستم بود، که در تاریخ 12 تیر 1303 خورشیدی در تهران - در دوره نخست وزیری رضاخان - ترور شد.

اکنون یکی از خیابان‌های همدان همراه با سردیسی از وی به نام این شاعر وجود دارد.

عین القضات همدانی

عین القضات همدانی با نام کامل عبدالله بن محمد بن علی میانجی همدانی (همدان 525-492 هجری قمری) حکیم، نویسنده، شاعر، مفسر قرآن، محدث و فقیه بود، او به زبان‌های فارسی، عربی و پهلوی میانه آشنایی داشت و در عین حال در عرفان و تصوف در بالاترین جایگاه قرار داشت، در شهر همدان در یک خانوادهٔ شافعی مذهب متولد شد پس از گذراندن دوره‌های مختلف، در کلام و حکمت و عرفان و ادب پارسی و عربی به درجات عالی رسید.

انقلاب روحی عین القضات تا حدودی شبیه به انقلاب روحی امام محمد غزالی است، هر دو در علوم ظاهری تبحر پیدا کرده بودند و هر دو به تصوف روی آوردند.

آثار [ویرایش] تألیفات عین‌القضات همدانی شامل، رساله لوایح، تمهیدات به فارسی، زبدة الحقایق به عربی است که برگردان فارسی آن توسط دکتر مهدی تدین صورت گرفته است، شکوی الغریب عن الاوطان الی علماء البلدان به زبان عربی، رساله جمالی، مکاتیب، رساله یزدان شناخت است، به جز آثار وی به زبان فارسی و عربی، اشعاری از وی به زبان فهلوی (فرس کهن) نیز  وجود دارد.

غبار همدانی

سیدحسین رضوی معروف به غبار همدانی (زاده 1270 یا 1265 قمری در همدان - درگذشته 1322 قمری) شاعر همدانی متخلص به غبار است که در همدان درگذشت و پیکر او را به شهر قم منتقل کرده در صحن حرم فاطمه معصومه (س) به خاک سپردند.

وی از خانواده‌ای روحانی بود و خود نیز تحصیلات دینی قابل توجهی داشت، طبق تنها اثر باز مانده از وی، دیوان اشعار، غبار عارفی رنج کشیده و سوخته در عشق است که آیت‌الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی (وفات: 1339 شمسی)درباره وی گفته‌است: جذبه عشق الهی به غبار رسید و او سوخت.

گزارش از مریم رحیمیان‌انور

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon