نرخ بهره آمریکا در حد صفر باقی ماند

نرخ بهره آمریکا در حد صفر باقی ماند

خبرگزاری تسنیم:بالاخره انتظار سرمایه گذاران برای انتشار نتایج حاصل از جلسۀ کمیتۀ بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا به سر رسید و مقامات فدرال رزرو باری دیگر به نگهداری نرخ بهره نزدیک به عدد صفر رای دادند و افزایش نرخ بهره را به زمانی مناسب موکول کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اعضای فدرال رزرو،‌ سرعت رشد اقتصادی را متوسط خواندند و از بابت وجود نرخ تورم زیر هدف 2 درصد، ابراز نارضایتی کردند. فدرال رزرو آمریکا، باز هم رشد تمامی ابعاد اقتصادی را برای افزایش نرخ بهره ضروری دانست و تاکید کرد برای تصمیم گیری در این باره باید طیف وسیعی از اطلاعات و آمارهای اقتصادی مورد بررسی قرار گیرند.

ناگفته نماند، در این جلسه، میزان 10 میلیارد دیگر از محرک های پولی کاسته شد و توافقی دوباره برای توقف کامل بازخرید اوراق قرضۀ دولتی آمریکا (15 میلیارد باقی مانده) در ماه اکتبر، به انجام رسید.

خانم یلن،‌ رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست خبری خود گفت: بازار نیروی کار هنوز به طور کامل بهبود نیافته و هنوز افراد زیادی جویای شغل هستند اما نمی توان آنها را به طور کامل جستجو کرد. وی مجدداً ‌تاکید کرد که فرارسیدن زمان مناسب افزایش نرخ بهره، با بهبود و ثبات شرایط اقتصادی رقم خواهد خورد نه با اتکا به جدولی زمان بندی شده! یلن در این جلسه ابراز کرد، افزایش زود هنگام نرخ بهره به شرط رشد چشمگیر و قابل قبول بازار نیروی کار امکان پذیر خواهد بود ولی در غیر اینصورت، نگه داری این نرخ در نزدیکی عدد صفر، به مدت طولانی تری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جان سیلویا، ارشد اقتصاددانان  Wells Fargo Securities LLC، پس از پایان جلسۀ FOMC، گفت: "مقامات بانک مرکزی آمریکا می خواهند اجازه دهند تا (فعالان) بازارها بدانند که آنها برای افزایش زود هنگام نرخ بهره آمادگی ندارند." وی در ادامه اشاره کرد، ایستادگی نرخ تورم زیر سطح مورد انتظار (2%)،‌ باعث شده تا مقامات فدرال رزرو، زمان طولانی تری را برای افزایش نرخ بهره در نظر گیرند.

با تمام این تفاسیر مقامات بانک مرکزی، برآورد خود از نرخ وجوه فدرال در پایان سال 2015 را به طور متوسط از سطح 1.125 به سطح 1.375، افزایش دادند. همچنین فدرال رزرو آمریکا در این جلسه از احتمال رسیدن این نرخ (بلند مدت) به سطح 3.75%‌، در پایان سال 2017 خبر داد و موجبات کاهش قیمت طلا تا کف 1221 دلار را فراهم آورد.

تا کنون اغلب صحبت ها و گمانه زنی ها برای افزایش نرخ بهرۀ بلند مدت تا سطح 3.75%‌ بود و زمان افزایش آن در هاله ای از ابهام وجود داشت. اما مقامات فدرال رزرو در این جلسه، برای اولین بار سال 2017 را برای افزایش نرخ بهرۀ بلند مدت، معرفی کردند و از طرفی پیش بینی خود را برای میزان رشد نرخ بهره در پایان سال 2015 افزایش دادند. درنظر داشته باشید که برخلاف انتظار بسیاری از فعالان بازار،‌ فدرال رزرو آمریکا در این جلسه هم هیچ صحبتی از زمان افزایش نرخ بهره به میان نیاورد و باری دیگر تاریخ رشد این نرخ را وابسته به شرایط اقتصادی دانست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه