پیشنهاداتی در خصوص واقعی شدن قیمت نان شده است/اصلاح قیمت گندم ضروری است

پیشنهاداتی در خصوص واقعی شدن قیمت نان شده است/اصلاح قیمت گندم ضروری است

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه اصلاح قیمت گندم ضروری است، گفت: پیشنهاداتی در خصوص واقعی شدن قیمت نان شده است ولی نحوه برخورد دولت با نان حفظ منافع مردم و رعایت حال مصرف کننده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی قنبری در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنعت نان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل روز درحوزه گندم آرد ونان، بحث قیمت نان است که در رابطه با این موضوع با توجه به اینکه  نان مصرف عامه مردم است، دولت با احتیاط برخورد کرده و اگرچه پیشنهاداتی در خصوص واقعی شدن قیمت نان شده است، اما دولت برای اینکه به مردم فشار نیاید، تصمیمی در این خصوص نگرفته است. 

قنبری با تاکید بر اینکه باید تصدیگری دولت در رابطه با آرد و نان کاهش یابد، گفت: در راستای مردمی کردن امور ، باید مسئولیت این بخش  را به انجمن‌ها و بخش خصوصی بسپاریم و بخش دولتی تنها نظارت فعال داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید فرهنگ مصرف نان و صنعتی کردن آن در جامعه تقویت شود، تاکید کرد: انجام این کار نیاز به فرهنگسازی دارد و بایستی مردم توجیه شده و از مزایای طرح مطلع شوند،در این صورت است که ما می‌توانیم با همراهی و همگامی مردم به اهداف مورد نظر در زمینه بهبود کیفیت وکاهش ضایعات وارتقای سلامت جامعه دست پیدا کنیم.

قنبری در رابطه با اهداف کلی طرح صنعتی کردن تولید نان گفت: این طرح در راستای کاهش ضایعات، کاهش هزینه‌های تولید، بالا بردن کیفیت نان، رعایت اصول بهداشتی و تامین سلامت مردم اجرایی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در راستای اجرای طرح نان صنعتی تا کنون 226 طرح نان صنعتی تولید انبوه به بانک‌های عامل معرفی و از بین آنها 77 طرح مورد موافقت بانک قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: از بین طرح‌های مصوب در مجموع 28 طرح به ظرفیت 1355 تن در روز موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که از بین آنها 21 طرح به ظرفیت 835 تن در روز به اتمام رسیده و پروانه بهره‌برداری گرفته اندو هفت طرح به ظرفیت 520 تن در روز نیز در حال اجراست.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در رابطه با تهاتر گندم با کشور روسیه و اینکه آیا شرکت بازرگانی دولتی در این زمینه برنامه‌ای دارد یا خیر؟ تصریح کرد: بخش قابل توجهی از گندم را از روسیه وارد می‌کنیم که البته می‌توانیم در این زمینه تهاتر کنیم.چراکه با توجه به تحریم‌هایی که علیه ما وجود دارد و در روسیه نیز این تحریم‌ها اعمال می‌شود، می‌توانیم با کشور روسیه بخشی از مشکلات را حل کنیم.

قنبری در ادامه از خرید 6.7 میلیون تن گندم در سال جاری از کشاورزان خبر داد و گفت: احتمال اینکه این میزان به هفت میلیون تن برسد وجود دارد، چون هنوز عملیات خرید در برخی استانها تمام نشده است.

وی افزود: در رابطه با خرید گندم داخلی  حدود 7000 میلیارد تومان به کشاورزان پول پرداخت کردیم و امسال در مقایسه با سال گذشته حدود دو میلیون تن گندم بیشتری خریداری شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه روزانه حدود 25 هزار تن نان در کل کشور مصرف می شود،اظهار کرد: در صورتی که واحدهای نان صنعتی فعلی با حداکثر ظرفیت یعنی 1355 تن در روز تولید کنند، درحال حاضر حدود 5.5 درصد نان کشور به طریق صنعتی تامین می‌شود والبته به غیر از واحدهای فوق، واحدهای کارگاهی و نیمه صنعتی دیگری در کشور در حال فعالیت هستند که جزو واحدهای صنعتی انبوه نیستند و در صورت اضافه شدن آنها به این لیست، درصد تولید و مصرف نان صنعتی افزایش پیدا می‌کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دو گانگی قیمت خرید وفروش گندم دولتی را مهمترین مشکل فعلی این حوزه برشمرد و تاکید کرد: از آنجاکه گندم از کشاورزان به قیمت 1050 تومان خریداری و با احتساب 100 تومان هزینه های تبعی خرید، 1150 تومان برای دولت تمام می‌شود و ما آن را 465 تومان به فروش می‌رسانیم ، این اختلاف قیمت حدود 700 تومانی، فساد و رانت را افزایش می دهد لذا ضرورت دارد تا قیمت گندم اصلاح شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه