اشعار "شیون فومنی" تحول عظیمی در ادبیات گیلان ایجاد کرد


اشعار "شیون فومنی" تحول عظیمی در ادبیات گیلان ایجاد کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس فرهنگ و ارشاد فومن شعر شیون را در دو بخش فارسی و گیلکی نام برد و گفت: در بخش گیلکی اشعار شیون تحول عظیمی در ادبیات گیلان ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از فومن، فیروز فاضلی صبح امروز در حاشیه دیدار با خانواده مرحوم  سید احمد فخری‌نژاد (شیون فومنی)، با بیان اینکه 17 سال از درگذشت شیون فومنی می‌گذرد، اظهار کرد: شعر ممکن است در یک برهه از زمان معروف شود و در برهه دیگر پاک ولی ملاک آن است که در ادوار مختلف چه شود.

وی با بیان اینکه شعر شیون به عنوان یک خوانش نمایشی می‌شناسیم و معتقدیم ذوق گیلانی شعر شیون را معنا دار کرد، افزود: زیرا این اشعار اکثرا مشخصه‌های شعرهای نمایشی را دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان شعر شیون را شعر نمایشی کوتاه گوییی خواند و گفت: امروز در جهان و در زبان شناسی اثبات شده که جمله تا هفت کلمه باشد آدم‌ها بیشتر متوجه می‌شوند.

فاضلی با اشاره به اینکه شعر وقتی وزنش کوتاه شود گویی جملات کوتاهی را شاعر کنجانده تصریح کرد: شیون از موسیقی کوتاه و پیام را به مخاطب  می‌دهد و اینجا شعر معنا دار می‌شود.

وی با بیان اینکه شعرهای شیون هم زمان و هم مکان را دارد و این توصیف قشنگ کارکترها است، خاطرنشان کرد: شیون برای معرفی افراد آنها را به داخل طبیعت برده و همیشه آثار بزرگ پایان بندی خوبی دارد، در شعر نمایشی شیون پایانش باز است و بسته نمی‌شود.

در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد فومن با اشاره به اینکه شیون (سید احمد فخری نژاد)از شاعران محبوب و مشهور خطه شمال بود، اظهار کرد: وی سال‌ها در عرصه تعلیم و تربیت برای فرزندان این مرز و بوم ایثار کرد.

حسین شهید زاده شعر شیون را در دو بخش فارسی و گیلکی نام برده و افزود:در بخش گیلکی اشعار شیون تحول عظیمی در ادبیات گیلان ایجاد کرد.

وی اشعار شیون را تاثیرگذار و صاحب سبک و توانایی خواند و گفت: شیون شعر خود را معطوف به یک منطقه کرد و با استفاده از فرهنگ و زبان مادری و محلی در عرصه زبان و فرهنگ ملی پروازهای دیدنی داشت.

رئیس فرهنگ و ارشاد فومن ، ماندگاری شعر شیون را به زبان عامیانه سرودن اشعارش داسنت و تصریح کرد: کلام خوش آهنگ‌اش بر وزن می‌نشیند و بر روح و روان اثر می‌گذارد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon