نگرانی عراقی‌ها از تبعات شکل‌گیری ائتلاف بین‌المللی ضدداعش

نگرانی عراقی‌ها از تبعات شکل‌گیری ائتلاف بین‌المللی ضدداعش

خبرگزاری تسنیم: عراقی‌ها در واکنش به شکل گیری ائتلاف بین‌المللی با رهبری آمریکا علیه گروه‌های تکفیری با دیده تردید به اهداف واشنگتن علیه داعش می‌نگرند و این گروهک را زاییده خود آمریکایی‌ها دانسته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه ایلاف، عراقی‌ها نگرانی خود را درباره تبعات حوادث در کشورشان و تشکیل ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش ابراز داشتند و تاکید کردند که به سیاست های آمریکا در کشورهای عربی اطمینان ندارند و هدف از این ائتلاف را کشاندن درگیری و تنش به مناطق آرام تر می‌دانند.

عبدالجبار العتابی از بغداد گفت: شهروندان عراقی درباره نتایج ائتلاف بین المللی از سوی آمریکا نگران هستند و داعش را ساخته آمریکا می دانند و به اعتقاد آنها آمریکا این گروهک را آموزش داده و مجهز کرده است و با تشکیل ائتلاف جدید در واقع داعش جدید ایجاد می کند.

وی افزود: اقدام آمریکا در ایجاد ائتلاف بین المللی با حضور بیش از 30 کشور که در میان آنها کشورهای عربی نیز وجود دارد  برای عملیات گسترده علیه داعش در عراق و سوریه، نفاق بین المللی آشکار است.

حمدی طالب دانشجوی عراقی بیان کرد: ائتلاف بین المللی هدفی جز ایجاد نسخه جدید داعش نیست.به نظر من آمریکا در مقابله با داعش با وجود همه نشست ها و شکل دهی ائتلاف ضد داعش جدی نیست و در واقع این آمریکاست که داعش را ایجاد کرده و به آن قدرت ظهور و ویرانی و قتل داده است.طرح های آمریکا معروف است و هیچگاه به نفع اعراب یا عراقی ها نبوده است.آمریکا هم اکنون پس از این دستش رو شده است می کوشد که خود را از داعش تبرئه کند.

وی افزود: به نظر من کشورهای غربی پس از بی نیازی از داعش آن را از عراق خارج خواهند کرد و آن را در مناطق مشخصی از سوریه برای بازتولید نسخه جدید آن محدود می کنند.

حمدی طالب بیان کرد: به نظر من این اقدامات آمریکا اگر حمایت سریع روسیه از عراق هنگام ورود داعش به موصل نبود، رخ نمی داد.آمریکا به عراق کمکی نکرده است و نشست ها و سفرهای دوره ای مقامات واشنگتن و تلاش برای ایجاد ائتلاف بین المللی علیه داعش با هدف ممانعت روسیه از ایجاد روابط استراتژیک در منطقه و به ویژه با عراق، سوریه و ایران است.

نوری شهاب العبدلی کارمند دولتی گفت: ما به اقدامات آمریکا شک داریم.این که دنیا در مبارزه با داعش در کنار عراق بایستد مرا خرسند می کند اما عجیب این است که آمریکایی که دستگاه های اطلاعاتی و دوربین های آن زمین و آسمان را پر کرده است از داعش چیزی نمی داند و این که در عراق و سوریه چه می کند.

وی افزود: نکته جالب تر این که دلیل این همه تعلل چیست؟داعش هزاران عراقی را موصل قربانی کرده است.من تردید دارم که آمریکا با داعش ارتباط نداشته باشد.خطری که ما نگران آن هستیم انجام اقدامات پلیدانه در عراق از سوی آمریکا در هدف قرار دادن مناطق امن به این بهانه که شبه نظامیان مخالف هستند و ادامه دایره جنگ است.

عبدالسلام حسن از اعضای عصائب اهل الحق عراق می گوید: من از شکل گیری ائتلاف بین المللی علیه داعش نگرانم و به اعتمادی به آن ندارم.من به این نشست و ائتلاف بندی ها اطمینانی ندارم زیرا در ورای آن اهداف بزرگی می بینم و می توانم بگویم که نتایج این کنگره بر محاصره، تعقیب و احتمالا حمله به مراکز مقاومت اسلامی شیعی است به ویژه که قدرت این مقاومت موجبات نگرانی آمریکا و مزدوران آن را در منطقه فراهم کرده است.

وی افزود: پیروزی مقاومت در عراق و سوریه به مفهوم خنثی کردن طرح ها و سناریوهای غربی ها و اسباب نگرانی رژیم اسرائیل،غرب، حکام خلیج فارس است.آنها از اتحاد مقاومت در عراق،لبنان، و آنچه هلال شیعی می نامند و تشکیل ارتش اعتقادی مقاوم نگرانند زیرا آن را به مفهوم شکست طرح خاورمیانه بزرگ می دانند و مقاومت نگرانی رژیم های دیکتاتوری در منطقه را به دنبال دارد.

عبدالسلام حسن اعلام کرد: ائتلاف بین المللی به دنبال بازسازی ساختار ارتش عراق با همکاری افسران خائن است تا به کشورهای حوزه خلیج فارس اطمینان داده شود.آمریکا از فتوای مرجعیت ناخرسند است و انتظار آن را نداشت.آمریکا به دنبال دامن زدن به مشکلات طایفه ای در عراق برای حفظ منافع خود و‌ اسرائیلی هاست.آمریکا خواب های زیاد برای عراق دیده است اما ما در کمین آنها خواهیم بود و به یاری خداوند آن را شکست خواهیم داد.

حیدر الربیعی از تحلیلگران عراقی گفت: آمریکا شیطان بزرگ است و مبارزه آن با داعش بیشتر مصرف رسانه ای دارد و این پس از فاش شدن همکاری آنها با داعش است.هدف آمریکا حذف مقاومت مردمی است.

سعید مجید استاد علوم سیاسی در دانشگاه المستنصریه تاکید کرد: ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا وعده های توخالی است.این نفاق بین المللی است.آمریکا می گوید که خواستار نابودی داعش نیست بلکه به دنبال تضعیف آن است.با وجود کثرت حملات شناسایی در شمال عراق حملات محدودی انجام داده است.شهر آمرلی و سد موصل را آمریکایی ها آزاد نکرده اند.نظامیان آمریکایی اقدامی موثر در عراق انجام نداده اند و این حقیقتی آشکار است و به نظر من داعش و النصره گنج استراتژیک آمریکا برای ایجاد آشوب سازمان یافته هستند و داعش و النصره در واقع ادوات و ابزار این آشوب در منطقه برای آمریکا هستند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم با داعش مبارزه کنیم این از فتوای شخصیت های دینی که جوانان را در تونس، لیبی، عربستان،مغرب و حتی انگلیس و فرانسه شروع می شود و تروریست ها به ترکیه به صورت حمایت شده ای می روند تا در مناطق معروف و با سرکرده های معروف آموزش ببینند و به عراق و سوریه بروند.حمایت لجستیکی کاملی وجود دارد. از همین رو ائتلاف بین المللی جز وعده ای توخالی نیست.

وی تاکید کرد: آمریکا بیش از 52 میلیارد دلار برای سلاح دریافت کرده است اما سلاحی به ما نداده است درحالی که روسیه بدون هیچ جنجالی مخازن سلاح خود را به سوی عراق گشوده است و به عراق اعلام کرده است که هر چه نیاز دارید درخواست دهید.تفاوت زمانی مشخص می شود که ملاحظه کنیم که عراق و آمریکا توافقنامه استراتژیک دارند در حالی که میان روسیه و عراق توافقنامه استراتژیک وجود ندارد.سلاحی که در حال حاضر علیه داعش به کار می رود سلاح روسی است نه آمریکایی.این مشکل باید مورد توجه قرار گیرد که سیاست آمریکایی ها تبلیغ نشود.خطرناکترین موضوع برای عراق در حال حاضر سیاست آمریکایی هاست.

شیخ جمال البطیخ از نمایندگان پارلمان عراق گفت: تلاش ها علیه داعش در واقع داعش جدید را به وجود می آورد.آمریکا و همپیمانان آنها به این درک رسیده اند که داعشی ها سرپیچی کرده اند و از طرح و مسیری که برای آنها برنامه ریزی شده بود خارج شده اند.داعش از کنترل خارج شده است وبه درنده ای تبدیل شده است که هرچه در مقابلش قرار گیرد را می بلعد.داعش به سوی اربیل و اقلیم کردستان حرکت کرد تا آن را طعمه خود کند.داعش هر چه در سر راهش باشد نابود می کند.اینجا برای آمریکایی ها معلوم شد سحر ساحر به خودش بازگشته است.

البطیخ بیان کرد: حوادث دیگری که از داعشی ها سر زد مانند بریدن سر روزنامه نگاران آمریکایی سبب شد که دولت آمریکا داعش را خطری برای دنیا معرفی کند و اینکه با این گروهک باید با همه ابزار مبارزه شود.ائتلاف بین المللی به سرپرستی آمریکایی-اروپایی علیه داعش شکل گرفته است و این با استقبال ضعیف عربی و خودداری قطر، اردن و ترکیه از پیوستن به آن است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان