پایان تابستان سرد بورس

پایان تابستان سرد بورس

خبرگزاری تسنیم: به عقیده کارشناسان به نظر می‌رسد به دلیل نبود محرک‌های تقویت‌کننده در بازار و عدم تمایل بورس برای رشد، ریزش‌های بازار سهام با یک شیب ملایم ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در جریان معاملات اولین روز هفته گذشته شاخص بورس 349 واحد کاهش یافت و این نزول در روز یکشنبه با افت 99 واحدی ادامه داشت. اما در روز دوشنبه با ایست نماد خودرویی روند کاهشی دماسنج بورس با رشد 15 واحدی به طور موقت قطع شد و در روز سه شنبه هم تالار شیشه ای شاهد افزایش 6 واحدی شاخص بود تا این رشد اندک، در روز چهارشنبه به کمک امواج سهام شرکتهای مخابراتی و بالا رفتن 35 واحدی ادامه داشته باشد.
بر این اساس در هفته گذشته با دادوستد 2 میلیارد و 58 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 6313 میلیارد ریال شاخص بورس در مجموع افت 482 واحدی داشت و کاهش دماسنج بورس برای هفتمین هفته پیاپی به ثبت رسید.
اما در هفته گذشته تداوم سریال نزولی بورس، باز هم مدیران بازار سرمایه را دور هم جمع کرد تا گفتار درمانی های تصمیم گیران بورسی بدون دستاورد و نتیجه خاص و اثرگذار بر معاملات ادامه داشته باشد. در این جلسه که مدیران بورسی و مدیران عامل شرکت های کارگزاری حضور داشتند به بررسی موضوعاتی از جمله مذاکرات سازمان بورس با وزارت نفت در مورد نرخ های نفت خام و گاز مایع، ارایه لایحه دولت و طرح های مجلس در مورد نرخ های خوراک گاز مجتمع های پتروشیمی و بهره مالکانه و ثبات آنها، آزاد سازی قیمت پتروشیمی ها در بورس کالا، بنگاه داری بانک ها، سهام عدالت، کارگزار ناظر، دامنه نوسان و حجم مبنا، انتشار شاخص های جدید و فرهنگ سازی در رسانه ها پرداخته شد.
اما ابلاغ بخشنامه مالیاتی اعتبارات کارگزاری ها نیز از دیگر اتفاقات بازار سرمایه در هفته گذشته بود که به عقیده کارشناسان این بخشنامه ذاتا نمی تواند در رونق و افزایش معاملات بازار در شرایط نزولی تاثیر داشته باشد و این دستورالعمل در بازار مثبت و روبه رشد کارایی مناسبی خواهد داشت. همچنین بازار سرمایه باید پتانسیل قوی داشته باشد تا در روند مثبت و روبه رشد، فعالین بازار با استفاده از این اهرم کسب سود کنند.
در مجموع به عقیده کارشناسان بورسی وضعیت رکود اقتصادی از جمله مواردی است که این روزها بر بازار سرمایه کشور نیز سایه انداخته است، بعلاوه این که پایان سال مالی شرکتهای سرمایه گذاری هم یکی از علتهای ریزش شاخص بورس در این روزهاست. همچنین در حال حاضر حمایتی از سوی دولت، مجلس و مدیران بازار سرمایه از بورس نمی شود و بازاری که نتواند خود را بالا ببرد، راهی جز پایین آمدن ندارد.
افزون بر این، کاهش نرخ سود بانکی یکی از مواردی است که مدتهاست توسط دولت تنها در مورد آن صحبت می شود و اقدام عملی در این خصوص به سرانجام نرسیده که با اجرای آن می توان شاهد روانه شدن نقدینگی پارک شده در بانکها به سوی بازار سهام بود.
برخی نیز بر این باورند با توجه به قیمتهای مناسب سهام در شرایط کنونی بورس، کسانی که زیر ارزش ذاتی سهام می فروشند در آینده افسوس می خورند؛ چرا که در حال حاضر سهامدارانی که سال گذشته هیجانی وارد بورس شدند از بازار سرمایه خارج شده اند و سرمایه گذاران فعلی بازار سهام باید صبر و حوصله داشته باشند. بعلاوه این که اصلاح قیمت‌ها در بورس رو به اتمام است و بنظر می رسد کف ریزش های شاخص بورس کانال 70 هزار باشد؛ چرا که دماسنج بازار سهام تاکنون سه بار تا این عدد سقوط کرده و دوباره روند صعودی در پیش گرفته است.
همچنین بازار سرمایه در حال حاضر در شرایط انتظار بسر می برد و بررسی موضوعات هسته ای و نیز سفر احتمالی رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل از بعد روانی برای بازار سرمایه اهمیت دارد؛ چرا که بحث توافقات هسته‌ای به‌عنوان یک ریسک سیاسی وضعیت شرکت‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
با این حال به عقیده کارشناسان به نظر می‌رسد به دلیل نبود محرک‌های تقویت‌کننده در بازار و عدم تمایل بورس برای رشد، ریزش‌های بازار سهام با یک شیب ملایم ادامه‌دار خواهد بود.

مهدی حاجی وند
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه