اختلاف کاخ‌سفید و پنتاگون درباره استراتژی اوباما علیه داعش بالا گرفت

اختلاف کاخ‌سفید و پنتاگون درباره استراتژی اوباما علیه داعش بالا گرفت

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی از تشدید اختلافات میان کاخ سفید و پنتاکون درباره استراتژی رئیس جمهور آمریکا علیه داعش خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" در گزارشی به اختلاف میان ارتش آمریکا و کاخ سفید درباره استراتژی مقابله با داعش اشاره کرد.

انتقاد ارتش آمریکا از رویکرد اوباما در مقابله با داعش

این روزنامه نوشت: نشانه‌های اختلاف میان "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارتش آمریکا درباره نحوه مقابله با داعش در حال افزایش است.
در حالی که کنگره نیز حمایت خود از استراتژی دولت آمریکا را اعلام کرده و سنا در رای گیری روز پنجشنبه این طرح را تایید و با آموزش و مسلح کردن مخالفان سوری موافقت کرد اما تعدادی از سران ارتش از رویکرد رئیس جمهور آمریکا در مقابله با داعش انتقاد کردند.

حملات هوایی آمریکا به تقویت داعش می‌انجامد

"جیمز ماتیس" ژنرال بازنشسته ارتش که تا سال گذشته در ارتش آمریکا حضور داشت یکی از مقامات عالی رتبه ای است که روز پنجشنبه از رویکرد اوباما در مقابله با داعش انتقاد کرد و به کمیته اطلاعاتی ارتش گفت که ممنوعیت تهی حضور نیروی زمینی ارتش آمریکا، باعث دست بسته شدن ارتش می‌شود.
وی افزود: تلاش آزمایشی یا حملات صرف هوایی می تواند نتیجه معکوسی برای ما به همراه داشته باشد و به تقویت دشمن بیانجامد. ما نباید به دشمن این اطمینان را بدهیم که آنها نیروی زمینی ارتش آمریکا را نخواهند دید.

این اظهارات دو روز پس از اظهارات "مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مطرح می‌شود که اعلام کرده بود امکان تجدیدنظر در راهبرد مقابله با داعش وجود دارد.

با وجود تاکید اوباما در این باره که نیروی زمینی به عراق اعزام نخواهد شد اما دمپسی این موضوع را شفاف ساخت که امکان اعزام نیروی زمینی را به صورت تیم ها کوچک در شرایط محدود رد نمی کند.

وی همچنین خبر داد که "لوید آستین" فرمانده خاورمیانه ارتش آمریکا پیشتر پیشنهاد داده بود که در یک مورد نیروی زمینی در عراق وارد عمل شود که این موضوع رد شده بود.

واشنگتن پست در ادامه این گزارش نوشت: طی هفته جاری کاخ سفید و پنتاگون تلاش کردند که هیچ نشانه‌ای از اختلاف وجود ندارد اما تلاش‌ها در برخی موارد باعث تشدید توجه‌ها در این زمینه شده است.

"چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در نشست کمیته نیروهای مسلح تلاش کرد که این اطمینان را ایجاد کند که رهبران نظامی ارتش آمریکا در همراستایی کامل و توافق جامع با تمامی بخش‌های استراتژی رئیس جمهور آمریکا هستند.

ابراز تردید برخی نمایندگان آمریکایی از استراتژی اوباما در جنگ با داعش

برخی از نمایندگان آمریکا نیز درباره استراتژی اوباما در جنگ با داعش ابراز شک و تردید کرده‌اند. "هاوارد مک‌کیون" رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اوباما باید بیشتر به فرماندهان خود گوش دهد.

وی گفت: فکر می کنم که این خیلی مهم است که  وی توصیه و مشورت‌هایی را که از ارتش دریافت می‌کند تبعیت کند. اینها افرادی هستند که برای انجام این کار ساخته شده‌اند.

مک‌کیون اضافه کرد: من درک می‌کنم که وی فرمانده کل قوا است و وی حرف پایانی را می زند و وی تعهد و مسئولیت نهایی را دارد. من فقط می خواهم که وی هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکند.

طرح اوباما که به آموزش و مسلح کردن 5 هزار مخالف سوری در مبارزه با داعش منتهی خواهد شد با تایید سنای آمریکا همراه شده است.
72عضو سنا در مقابل 22 عضو با این طرح موافقت کردند. یک روز پیش از آن نیز مجلس نمایندگان آمریکا موافقت خود با طرح اوباما را اعلام کرده بود.

از 8 آگوست ارتش آمریکا 176 حمله هوایی علیه داعش در عراق انجام داده است. اوباما اشاره داشته ارتش حملات خود را به سوریه نیز گسترش خواهد داد اما این نامشخص است که چه زمان مرحله جدید حملات آغاز خواهد شد.

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جلسه استماع کنگره گفت که وی ترجیح می دهد که نظامیان داعش را "دشمنان اسلام" معرفی کند.

هیگل نیز روز چهارشنبه گفت که وی و دمپسی با طرح انجام عملیات هوایی علیه داعش در سوریه موافقت کرده است و اوباما نیز گزارشی را در این باره از آستین در همان روز از مرکز فرماندهی آمریکا در تامپای فلوریدا دریافت کرده است.

واشنگتن پست در این گزارش نوشت: اختلافات میان اوباما و ژنرال‌هایش به یک ویژگی در دوران ریاست جمهوری وی تبدیل شده است. در سال 2009 و اندکی پس از آنکه اوباما وارد کاخ سفید شد، سران پنتاگون رئیس جمهور جدید را تحت فشار قرار دادند تا حجم زیادی از نظامیان را به افغانستان سرازیر کند تا ارتش آمریکا بتواند در مبارزه متزلزلی که با طالبان داشت پیروز شود این درحالی بود که اوباما در تلاش برای پایان حضور نظامی آمریکا در عراق بود.

پس از گفت‌وگوهای زیاد و طولانی داخلی، اوباما سرانجام با اعزام نیرو به افغانستان بر اساس خواسته فرماندهان ارتش، موافقت کرد. در کاخ سفید مشاوران ارشد اوباما ناامیدی خود را ابراز داشته بودند که پنتاگون در تلاش برای محدود کردن گزینه‌های اوباما بر اساس خواسته ارتش است.

پنتاگون می‌خواهد که امکان اعزام نیروی زمینی به عراق نیز وجود داشته باشد

هم اکنون پنتاگون و کاخ سفید با چارچوب اولیه استراتژی حمله به داعش موافق هستند که بر اساس آن آموزش و مسلح کردن مخالفان سوری و مبارزان کرد و ارتش عراق انجام می شود اما پنتاگون اشتیاق دارد که گزینه اعزام نیروی عملیات ویژه در خط مقدم را داشته باشد.

باید به این نکته توجه داشت که کمپین انتخابات ریاست جمهوری اوباما تعهد داده بود که جنگ در عراق را پایان ببخشد و تمامی نیروهای آمریکایی نیز تا دسامبر 2011 از عراق عقب نشینی کنند. اوباما و مشاوران وی نیز از ماه می تاکید داشتند که آمریکا نظامیان خود را به این کشور بر نمی‌گرداند.
اما با تشدید جنگ با داعش، آمریکا 1600 نظامی خود را برای انجام مشاوره و دیگر اقدامات به این کشور اعزام کرد اگر چه کاخ سفید تعهد اوباما را یادآوری کرد که هیچ نیروی زمینی آمریکایی در این جنگ حضور نخواهد یافت.

البته سران ارتش آمریکا گفته‌اند که تعهد سیاسی اوباما توانایی آنها در جنگ را محدود می‌کند. روز چهارشنبه "رابرت گیتس" وزیر دفاع سابق آمریکا که هنوز شخص موثری در پنتاگون است از رویکرد اوباما انتقاد کرد.

گیتس در مصاحبه با سی‌بی‌اس آمریکا گفت در صورتی که امیدی به موفقیت استراتژی وجود نداشته باشد آنگاه وجود نیروی زمینی آمریکا اجتناب ناپذیر است.
وی افزود که رئیس جمهور با گفتن این جمله که نیروی زمینی به این جنگ اعزام نمی‌کند خود را در تله انداخته است.
نشانه‌هایی وجود دارد که کاخ سفید در زمینه اعزام نیروی زمینی انعطاف پذیرتر شده است.

"آنتونی بلینکن" معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت که ممکن است در برخی موارد مشاوران نظامی آمریکا با نیروی زمینی برای کمک کردن به راهنمایی نیروی هوایی اعزام شوند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت