کاتالونیا خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال شد


کاتالونیا خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال شد

خبرگزاری تسنیم: رهبر منطقه کاتالونیای اسپانیا امروز جمعه تأکید کرد که مردم کاتالونیا حق مشابهی را برای تعیین سرنوشت آینده خود دارند همان‌طور که اسکاتلندی‌ها به باقی ماندن در پادشاهی رأی دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، کاتالونیا با زبان و فرهنگ و جنبش استقلال طلبانه که طی سالهای اخیر به‌واسطه مشکلات و بحران‌های اقتصادی گسترش یافته به‌دنبال برگزاری همه‌پرسی استقلال مشابه همه‌پرسی‌ای است که روز گذشته در اسکاتلند برگزار شده است.

بر اساس این گزارش به‌خلاف لندن که اجازه برگزاری همه‌پرسی را به اسکاتلندی‌ها داد مادرید بر این باور است که حتی برگزاری همه‌پرسی غیرالزام‌آور نیز نقض قانون اساسی اسپانیا به شمار می‌رود و مقام‌های دولت اسپانیا متعهد شده‌اند که اجازه برگزاری این همه‌پرسی را از طریق دادگاه نخواهند داد.

ماریانو راخوی نخست وزیر راستگرا و پدرو سانچز رهبر مخالف سوسیالیست اسپانیا از رأی منفی مردم اسکاتلند برای استقلال از پادشاهی متحد استقبال کرده و گفته‌اند که نتیجه این همه‌پرسی نشانگر ارزش اتحاد برای اسپانیا است.

دولت اسپانیا روز جمعه آمادگی خود را برای بازنگری در نحوه تأمین مالی مناطق مختلف کشور اعلام کرده ولی بر این مسئله نیز تأکید داشته که این اقدام ارتباطی با جنبش استقلال کاتالونیا ندارد.

آرتورو ماس رهبر کاتالونیا این مسئله را رد کرده است که مخالفت اسکاتلندی‌ها با استقلال به جنبش جدایی طلبی کاتالونیا لطمه می‌زند. وی در این باره گفت: آنچه در اسکاتلند اتفاق افتاده عقب‌گردی برای ما به شمار نمی‌رود زیرا چیزی که واقعاً در کاتالونیا می‌خواهیم این است که شانس برگزاری همه‌پرسی وجود داشته باشد.

کاتالونیا یک منطقه ثروتمند در شمال شرق اسپانیا است که زبان و فرهنگ خاص خود را دارد. بحران اقتصادی اسپانیا موجب تشدید تحرکات مردم این منطقه برای استقلال از این کشور در ده سال گذشته شده است.

دولت محلی کاتالونیا خواستار برگزاری همه‌پرسی سراسری در 9 نوامبر برای تعیین وضعیت استقلال این منطقه از اسپانیا شده است، ولی دولت مرکزی اسپانیا اعلام کرده است که این همه‌پرسی غیرقانونی بوده و امکان برگزاری آن وجود ندارد.

تازه‌ترین نظرسنجی رسمی انجام شده در کاتالونیا نشان می‌دهد که حمایت مردم از استقلال این منطقه از اسپانیا در ماه مارس به بیش از 45.2 درصد رسیده که این رقم نسبت به 13.9 درصد در مارس 2006 میلادی سه برابر شده است.

این نظرسنجی حاکی از آن است که 45 درصد مردم از استقلال کامل کاتالونیا حمایت کرده و 20 درصد نیز از تشکیل دولت فدرال و 23 درصد نیز از ایجاد منطقه خودمختار حمایت کرده‌اند.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان