مبادلات تجاری ایران و ارمنستان باید ۳ برابر شود

مبادلات تجاری ایران و ارمنستان باید 3 برابر شود

خبرگزاری تسنیم: سفیر ایران در ارمنستان با اشار ه به پایین بودن سطح مبادلات تجاری ایران و ارمنستان گفت تجارت بین دو کشور باید ۳ برابر شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری آرمنیا نیوز، حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به دلیل تحریم های اعمال شده توسط غرب علیه تهران کاهش یافته است.
آرسن غازایان، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و تجار ارمنستان گفت، تلاش ها ادامه خواهد داشت تا ارمنستان به بخشی از مسیر اتصال بین ایران و کشورهای شرقی تبدیل شود.
بر اساس آمارهای اداره ملی خدمات آماری ارمنستان، حجم مبادلات تجاری بین ایران و ارمنستان در سال 2012، 340 میلیون دلار بود که این رقم در سال 2013 به 300 میلیون دلار رسید.
لوون آهارونیان، رئیس خانه تجارت ایران و ارمنستان گفت، این مرکز قصد دارد یک مرکز ایرانی در ارمنستان ایجاد کند که به عنوان یک منطقه عبور تجاری عمل خواهد کرد و از آنجا کالاها به دیگر کشورها صادر خواهد شد.
آهارونیان افزود: «این مرکز، محلی خواهد بود که کالاهای ایرانی نیمه ساخته را در ارمنستان دریافت خواهد کرد و فرآیند ساخت این کالاها در اینجا نهایی خواهد شد و به عنوان ساخت ارمنستان صادر خواهد گردید. این برای ما مهم است که از طریق ارمنستان وارد بازار روسیه و کشورهای مشترک المنافع مستقل شویم.
آهارونیان در ادامه افزود: «یک تاجر کالاهای خود را وارد می کند. بر اساس اسناد قیمت کالا 10 دلار است، اما در گمرک به وی گفته می شود که قیمت 20 دلار است. این نوع رفتارها در گمرک  از بالا بودن میزان فساد ناشی می شود. تاجر اسنادی را ارائه می کند که نشان می دهد هزینه هر کالا چقدر است و در گمرک آنها قیمت ها را نادیده می گیرند و قیمت های دیگری را پیشنهاد می دهند و هزینه گمرکی افزایش می یابد. این یک نوع فساد قانونی شده است.»
آهارونیان خاطرنشان کرد، روابط ایران و ارمنستان از قدمت طولانی ای برخوردار است و پتانسیل بالایی برای توسعه دارد. وی ابراز امیدواری کرد که عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانع از روابط اقتصادی آینده ایران و ارمنستان نشود.
محمد رئیسی، سفیر ایران در ارمنستان نیز در مورد روابط اقتصادی دو کشور گفت از شاخص تجاری فعلی راضی نیست و این رقم باید حداقل 3 برابر بالاتر از این باشد.
رئیسی افزود، ایران دارای یک بازار 75 میلیون نفری است. از سوی دیگر در صورت عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یک بازار 200 میلیون نفری ایجاد خواهد شد که می تواند تاثیر مثبتی بر گردش کالا و تجارت داشته باشد.
سفیر ایران در ارمنستان در ادامه گفت: «پس از عضویت ارمنستان در اتحادیه گمرکات فرصت های جدیدی ایجاد شده است، اما قبل از امضای برخی موافقتنامه ها ما باید به مشکلات نیز توجه کنیم. ما باید موانع موجود در زمینه تجارت را برطرف کنیم. به طور مثال، ما مجموعه ای از تعرفه های قابل قبول را داریم و باید موافقتنامه ای در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری به امضا برسانیم. ما هنوز موافقتنامه ای در این زمینه ها نداریم.»
رئیسی ادامه داد: «پس از رفع این موانع و عضویت ارمنستان در اتحادیه گمرکات، روابط ما ممکن است توسعه پیدا کند. این موانع موجب می شود که تجار ایرانی به سرمایه گذاری یا صدور کالا به ارمنستان تشویق نشوند.»
انتهای پیام/ 78

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه