تحلیل سردار منتظرالمهدی درباره شعار «پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار »


تحلیل سردار منتظرالمهدی درباره شعار «پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار »

خبرگزاری تسنیم: سردار منتظرالمهدی با اعلام شعار امسال هفته ناجا «پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار» به بسط و توضیح مضمون این شعار پرداخته و به نکاتی قابل توجه در این خصوص اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی به تحلیل شعار هفته ناجا پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: 1- در جامعه ما، همانند بسیاری از جوامع دیگر، پلیس درگیر چند ماموریت و مسئولیت پر اهمیت و حیاتی است.

از میان آن ماموریت های نه چندان کم تعداد، دو ماموریت (1) حفظ، بسط و تقویت امنیت جامعه و (2) نظم و انتظام بخشی عمومی از اهمیت فزون تری برخوردارند. چه، تنها در ظل تحقق بیشینه‌ای این دو وظیفه و تکلیف بسیط و جامع است که جامعه، به مفهوم عام و فراگیر، فرصت می‌یابد تا از فرصت‌ها و پتانسیل‌های پرشمار خود بهره گیرد و گام در طریق و مسیر توسعه و بالندگی نهد.

در تایید این ادعا شواهد پژوهشی و آماری فراوانی نیز می‌توان نشان کرد. به عنوان مثال، یافته های متقن آشکار کرده‌اند دو مولفه «تراز امنیت جامعه» و «سطح نظم عمومی» همبستگی معنی‌دار و خطی با پیشرفت و توسعه جامعه دارند. به ویژه ، این رابطه در جوامعی نیرومندتر است که پلیس توانسته است با بهره‌گیری از تدابیر و اقدامات سازمان یافته و روشمند، امنیت و نظم را در جامعه نهادینه سازد و آن ها را به پدیده های «درون زاد» تبدیل نماید.

2- گر چه بی‌نیاز به حجت بین تدابیر و اقدامات پلیس‌های کشورهای مهم جهان در ایجاد و بسط امنیت عمومی و نظم اجتماعی و نیز در انجام سایر ماموریت‌های مهم آنها، شباهت‌های فراوانی وجود دارد، اما عنصر مهمی همچون بافت و ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه و نیز موقعیت تاریخی و شرایط اجتماعی و اقتصادی و امنیتی هر یک از جوامع مختلف مدیران و فرماندهان پلیس‌های آنها را ناگزیر به اتخاذ تدابیر معین و متمایز و بهره‌گیری از راهبردها و خط مشی‌های متفاوت می‌نماید.

پلیس جمهوری اسلامی ایران نیز با اذعان به این واقعیت و در چارچوب منویات رهبر فرزانه و اندیشمند انقلاب اسلامی، هرساله از مشی نوآورانه و نوینی برای تحقق حداکثری ماموریت‌های خویش بهره می‌گیرد. بخشی از این مشی و راهبرد هر ساله در قالب شعار هفته ناجا اعلام عام می‌شود تا یگان‌های مختلف ناجا و یکایک نیروهای پلیس با نظارت مسئولانه و آگاهانه شهروندان محترم برای تحقق آن جهد و جد وقفه ناپذیر بنمایند.

3- ناجا برای هفته خود در سال جاری ( سال 1393) شعار «پلیس ؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار» را برگزیده است. همان‌گونه که پیداست این شعار واجد سه عنصر کلیدی مهم است که اولا: پیوند و ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند، ثانیا: هر یک از سه عنصر مذکور از بار مفهومی و معنایی ویژه‌ای برخوردارند و ثالثا: هر سه عنصر هم به صورت منفک و هم در پیوند با یکدیگر، تکالیف و خط مشی‌هایی را بر دوش پلیس می‌نهند.

4- مفهوم «تلاش جهادی» به عنوان نخستین عنصر مندرج در شعار به چند دلیل برگزیده شده است. نخست آن که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال 93 ( فرهنگ و اقتصاد؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی) بر مفهوم «جهادی» تاکید ورزیده اند تا همه ارگان‌ها و مردم کشور در اقدامات و تلاش های خود مجدانه و با روحیه و اعتماد به نفس بالا گام فراسو نهند. دوم آن که این عنصر ما را بر می انگیزد تا با شور و اشتیاق گام برداریم و هر نوع فرسودگی و خستگی و ملال را از میان برانیم. سوم آن که شواهد پژوهشی نشان داده است که مردم کشورمان از پلیس خود انتظار دارند تا همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس و نیز همانند لشگریان پیامبر و ائمه اطهار (ع)، هدفمند، با انگیزه، چالاکانه و با سرعت فراوان وظایف و ماموریت‌های اساسی خود را محقق سازند.

5- دومین عنصر مندرج در شعار پلیس برای هفته ناجا در سال 1393 «کارآمدی» است. منظور از کارآمدی آن است که اقدامات هدفمند تا حصول به نتیجه رضایت بخش و مورد انتظار استمرار یابند. به تعبیر روشن تر، کار آمدی از جنس «اثربخشی» است و منظور از آن این است که اقدامات بتوانند در حیطه‌های معین به پیامدهای نیکو منجر شوند. در قلمرو وظایف و اقدامات پلیس نیز زمانی می‌توان از کارآمدی سخن گفت که ایمنی و آرامش شهروندان فزونی یافته باشد، جرم و کجروی در مسیر زوال قرار گرفته باشد و نظم و انضباط بسط و توسعه یافته باشد. نیازی به گفتن نیست که پلیس با گنجاندن این عنصر در شعار هفته ناجا در واقع خود را «متعهد» به تحقق این اهداف نموده است.

6- آخرین عنصر در شعار هفته ناجا «اقتدار» است. منظور از اقتدار آن است که پلیس کنش‌های هوشمندانه و ملاطفت آمیز و عاری از خشونت خود را با صلابت، قدرت و چابکی به سامان برساند. چه، از یک سو بر اساس شواهد پرشمار، مردم ایران پلیسی را دوست دارند که ماموریت‌های خود را مقتدرانه انجام دهد. از دیگر سو، تکالیف و ماموریت هایی که با اقتدار به سامان برسند بیشتر قرین موفقیت و اثربخشی هستند. از آن گذشته، اقتدار پلیس به خودی خود ایمنی و آرامش شهروندان محترم و بهنجار جامعه را دوچندان می‌سازد و تر س و اضطراب کجروان و بزهکاران را مضاعف می نماید.

حاصل کلام:

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با انتخاب شعار «پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار» برای هفته ناجا در سال پیش رو به شهروندان محترم نوید می دهد که:

- بر سرعت و دقت تلاش‌ها و اقدامات خود در قلمرو امنیت و نظم اجتماعی و خدمت رسانی به شهروندان می افزاید.

- می کوشد تا اثربخشی و سودمندی اقدامات خود را بیش از پیش سازد.

- ماموریت‌های خود را با روحیه و انگیزه عالی و به گونه ای مقتدرانه به سامان می رساند.

ناگفته آشکار است که همراهی و همگامی مستمر شهروندان همچون محرک نیرومندی عمل می‌کند که روحیه و اراده و انگیزه ما را برای بسط امنیت و انتظام در جامعه دو چندان می‌سازد.

انتهای پیام/

اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon