اعتبار کافی برای خرید و توزیع علوفه یارانه‌دار بین عشایر کرمان تخصیص یابد


اعتبار کافی برای خرید و توزیع علوفه یارانه‌دار بین عشایر کرمان تخصیص یابد

خبرگزاری تسنیم: معاون اداره امور عشایر شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه با بیان اینکه بزرگترین مشکل عشایر استان کرمان کمبود علوفه دامی است، گفت: باید اعتبار لازم برای خرید و توزیع علوفه یارانه‌دار بین عشایر استان تخصیص یابد.

محمد شمسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بافت، اظهار کرد: اداره امور عشایر شهرستان بافت بیش از 5 هزار خانوار عشایری با جمعیت 30 هزار نفر را تحت پوشش دارد که شامل 7 ایل و 37 طایفه مستقل است.

وی با بیان اینکه شغل اصلی عشایر دامداری است، اما در کنار آن به کارهایی از قبیل کشاورزی و بافت صنایع دستی نیز مشغول هستند، اظهار کرد: کرک رایینی بافت از جمله صنایع دستی این منطقه است که شهرت جهانی دارد.

معاون اداره امور عشایر شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه افزود: عشایر در شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه به طور پراکنده زندگی می کنند و این شهرستان به جهت جمعیت بالای عشایر و تعداد بیش از یک میلیون راس دام، به عنوان نخستین شهر عشایری استان و دومین شهر عشایری کشور محسوب می‌شود.

شمسی گفت: برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره گردو علاوه بر معرفی محصولات باغی و زراعی شهرستان، کمک بزرگی به ترویج فرهنگ عشایری و بومی و جذب توریست و توسعه شهرستان می‌کند.

وی با بیان اینکه گردو محصول عمده و شناخته شده شهرستان‌های بافت است، تصریح کرد: امسال برای دومین بار پذیرای میهمانان زیادی از سراسر کشوردر جشنواره گردو بودیم و گروه‌ها و اصناف مختلف در این جشنواره‌ها به معرفی و فروش محصولات و تولیدات خود پرداختند.

معاون اداره امور عشایر شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه نقش عشایر را در جشنواره گردو پررنگ دانست و گفت: عشایر همیشه در برنامه‌های جشنواره پیشتاز بوده‌ و با برپایی سیاه چادرهای زیبای عشایری و تزئین آن با صنایع دستباف خود، اقدام به عرضه و توزیع محصولات عشایری و اجرای برنامه‌های شاد محلی، موسیقی سنتی، چوب بازی و غیره می‌کنند.

شمسی، مشکل اصلی عشایر را کمبود علوفه دامی عنوان و اظهار کرد: به سبب خشکسالی‌های متمادی، خیلی از مراتع از بین رفته و عشایر با مشکل کمبود علوفه مواجه شده‌اند.

وی خواستار اختصاص اعتبار لازم جهت خرید و توزیع علوفه یارانه‌دار و همچنین آبرسانی سیار  به عشایر شد و گفت: از مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست استان درخواست می‌شود برای حل مشکلات عشایر منطقه تدبیری اندیشیده و با خرید دام حذفی عشایر و راه‌اندازی بازار خرید فروش دام، عشایر استان را یاری رسانند.

معاون اداره امور عشایر شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه با اشاره به اینکه هرساله جشنواره کوچ عشایر در فصل بهار در این شهرستان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: امید می‌رود با تلاش و مساعدت مسئولان و دست اندرکاران، جشنواره کوچ عشایر در فصل بهار به عنوان بهترین و برترین  جشنواره استان معرفی شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon