۱۰۰ ساعت آموزش ویژه دانش‌آموزان عشایر برای ورود به کلاس اول/آمادگی مدارس عشایر برای اول مهر

100 ساعت آموزش ویژه دانش‌آموزان عشایر برای ورود به کلاس اول/آمادگی مدارس عشایر برای اول مهر

خبرگزاری تسنیم:مدیر کل دفتر عشایری وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ویژه نوآموزان عشایر که از مهر امسال وارد کلاس اول ابتدایی می‌شوند برگزار شد تا این دانش‌آموزان با زبان و ادبیات فارسی آشنا شوند.

علی نقی یزدان پناه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش " برای آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان عشایر به ویژه در مناطق محروم چه تدابیری را اتخاذ کرده‌اید؟" اظهار داشت:‌ آماده سازی مدارس عشایری مانند سایر مدارس عادی تحت پوشش ستاد پروژه مهر است و همان برنامه‌هایی که برای سایر مدارس پیش بینی شده است برای مدارس عشایری نیز لحاظ می‌شود.

وی افزود: امسال برنامه خاصی را برای دانش آموزان مناطق عشایری لحاظ کردیم و بر این اساس طرح آموزش یک ماهه ویژه نوآموزان دوزبانه اجرا شد. هم‌اکنون اغلب دانش‌آموزان مدارس عشایری برای صحبت کردن به زبان فارسی دارای مشکل هستند بنابراین در 21 استان کشور 100 ساعت آموزش برای نوآموزانی که امسال وارد کلاس اول دبستان می‌شوند در نظر گرفتیم تا با زبان و ادبیات فارسی آشنا شوند.

مدیر کل دفتر عشایری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در 4 استان کشور که عشایر آنجا کوچ رو هستند 100 ساعت آموزش زبان فارسی ویژه نوآموزان در مهر ماه اجرا می‌شود، گفت: آموزش زبان فارسی برای نوآموزان دوزبانه جهت ورود آنها به کلاس اول ابتدایی بسیار مفید و تقویت کننده است.

یزدان پناه عنوان کرد:‌در سال‌های گذشته مسائل پرورشی و آموزشی دانش‌آموزان عشایر کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. در کلاس‌های درس عشایر که عمدتا به صورت چند پایه است معلم هم حکم معلم را دارد هم حکم مدیر، مربی پرورشی و تربیت بدنی و گاه یک معلم از پایه اول تا ششم دبستان را به صورت چندپایه در یک کلاس تدریس می‌کند اگر این معلم تحت بازآموزی قرار نگیرد به تدریج به لحاظ وضعیت آموزشی دچار افت می‌شود.

** 8 ساعت آموزش ویژه معلمان عشایر

وی افزود: تابستان امسال در تمام استان‌ها 8 ساعت آموزشی مسائل پرورشی تحت عنوان طرح آموزش مهارت‌های پرورشی معلمان کلاس‌های چند پایه و 4 ساعت مشاوره معلمان را برگزار کردیم تا بر این اساس معلمان عشایر اختلال یادگیری دانش‌آموزان و دیرآموزی آنها را تشخیص دهند همچنین دو ساعت آموزش بازی‌های پرورشی را ویژه معلمان عشایر برگزار کردیم تا معلم در فرصت‌های مختلف با ارائه بازی‌های گروهی و پرورشی اوقات فراغت دانش‌آموزان را غنی کرده و محیط مدرسه را بانشاط کند.

مدیر کل دفتر عشایری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری دو ساعت آموزش چگونگی برخود با دانش‌آموزان ویژه معلمان عشایر گفت: دانش‌آموزان عشایر عمدتا دوره پیش دبستانی را طی نکرده‌اند و به دلیل کوچ رو بودن و عدم دسترسی به آموزش‌ها نیازمند برخورد خاصی از سوی معلم هستند این دانش‌آموزان ممکن است کم رو و خجالتی باشند که این مشکل باید توسط معلمان رفع شود تا دانش‌آموز با شوق و علاقه وارد مدرسه شود.

یزدان پناه بیان کرد: در کنار این موضوعات به بحث آماده سازی مدارس عشایری و توزیع نیروی انسانی نیز توجه داشتیم. در بازدید‌هایی که از 6 استان کشور داشتم بحث نیروی انسانی و مشکلات مربوط به آن را بررسی کردیم. تاکنون در بحث نیروی انسانی در مدارس عشایری مشکلی نداریم البته خط قرمز ما این است که هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نشود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 170 هزار دانش‌آموز عشایری داشتیم و احتمالا این آمار امسال افزایش یابد،‌گفت:‌ در کل کشور در پایه اول ابتدایی با افزایش حدود 100 هزار نفری تعداد دانش آموزان مواجه هستیم. در مدارس عشایری به دلیل انعطاف سیستم ثبت‌نام و کوچ‌رو بودن عشایر، برخی از دانش‌آموزان اوایل مهر وارد استان‌ها می‌شوند بنابراین هم‌اکنون نمی‌توانیم به طور دقیق اعلام کنیم که در مقایسه با سال گذشته تعداد دانش‌آموزان عشایری چه میزان افزایش یا کاهش یافته است.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon