بیابان‌های ایران در حال افزایش است


بیابان‌های ایران در حال افزایش است

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه بیابان‌های ایران در حال افزایش است گفت: با توجه به خشکسالی‌های متوالی و مشکلاتی که واحدهای تولیدی گوشت بر اثر خشکسالی‌ داشته‌اند دولت باید خرید تضمینی گوشت را در دستور کار خود قرار دهد.

غلام عباس قنبریان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به اینکه بیابان‌های ایران در حال افزایش است، اظهار کرد: حدود نیمی از خشکی‌های زمین را مراتع تشکیل داده‌اند و این موضوع در ایران نیز تقریبا به همین صورت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: مراتع می‌توانند پشتیبان اصلی و حمایت کننده تولید در سایر سامانه‌ها از جمله کشاورزی باشند و از طرفی بسیاری از دام‌های بومی بین 10 تا 90 درصد وابسته به تغذیه از مراتع‌اند.

وی با اشاره به برخی گیاهان که در اوضاع کنونی در مناطق مختلف فارس و ایران رشد کرده و مناظر زیبایی را به وجود آورده‌اند، تصریح کرد: این فرآیند حاصل دو ویژگی که یکی سازگاری، یعنی گیاه در اعصار مختلف خود را به لحاظ ژنتیکی و دیگر موارد با منطقه وفق داده و دیگری قابلیت کشسانی گیاه است.

قنبریان مراتع را جز بیوم‌های مهم و عمده در دنیا دانست و با اشاره به ویژگی آنها، گفت: این بیوم‌ها تجدید شونده‌اند‌ ولی محدودیت‌های اقلیمی، خاکی دارند، از طرفی تمدن‌های بشری از همین چراگاه‌ها در دوره گذر از شکارگری به مرحله کشاورزی پدید آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این مراتع می‌توانند پشتیبان اصلی و حمایت‌کننده تولید در سایر سامانه‌ها از جمله کشاورزی باشند و از طرفی بسیاری از دام‌های بومی بین 10 تا 90 درصد وابسته به تغذیه از مراتع‌اند و 48 درصد گوشت قرمز تولیدی کشور ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به عرصه‌های مرتعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تقسیم‌بندی جنبه‌های مراتع به دو دسته کالاها و خدمات تصریح کرد: خیلی‌ها معتقدند که بحث کالایی بیشتر دیده می‌شود در حالی که جنبه کالایی حدود 25درصد ارزش‌های ذاتی و زیست‌محیطی مراتع را شامل می‌شود.

وی افزود: جنبه خدمات مراتع که بازاری نبوده و کمتر دیده می‌شود، بحث‌هایی چون حفاظت آب و خاک، کنترل سیلاب، تصفیه آب‌های آلوده و مناطق تفرجگاهی توریستی را در برمی‌گیرد.

قنبریان با اشاره به آخرین آمار IPCC بیان کرد: روند تغییرات co2 یک روند صعودی بوده و این روند نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته و در حالت خوش‌بینانه تا سال 2100 حدود دو درجه و در حالت‌های غیرخوش‌بینانه تا حدود 5 درجه سانتی‌گراد افزایش دما در سطح زمین را پیش‌بینی می‌کند.

وی با اشاره به خشکسالی اکولوژیک افزود: بنا به تعریف انجمن مرتعداری آمریکا اگر بارندگی زیر 75 درصد متوسط منطقه باشد، خشکسالی اکولوژیک پدید آمده و گیاه نمی‌تواند کارکرد درست خود را در طبیعت داشته و اثر مثبت خود را نشان دهد و از طرفی علاوه بر کاهش بارندگی گاهی بارندگی در زمان نامناسب نیز به این معضل اضافه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: یکی از اثرات خشکسالی بر پوشش گیاهی، کاهش جمعیت موجودات خاک‌زی و کاهش حاصل‌خیزی خاک است که اگر مدیریت نشود زیان‌های زمان ترسالی از خشکسالی به مراتب بیشتر می‌شود.

قنبریان با ارائه چند راهکار برای مقابله با خشکسالی بیان کرد: اقدامات قبل از وقوع بحران شامل سامانه هشدار و پیش‌آگاهی، ارزیابی شاخص‌های گیاهی، عملیات ذخیره‌سازی باران، تکثیر گونه‌های مقاوم خشکی، ایجاد تعادل در جمعیت دامی، توسعه بیمه مراتع و غیره است.

وی برای طول دوران خشکسالی راه‌حل‌هایی ارائه داد و گفت: کاهش تعداد دام باید به سرعت اتفاق بیافتد و خرید تضمینی گوشت دام از دام‌دار به صورت کشتار شده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در رابطه با دوران پس از خشکسالی گفت: پیاده کردن سیستم‌های چرایی، ایجاد مناطق حفاظتی و تداوم حمایت مالی از دام‌دار از اقدامات پس از دوران خشکسالی است که سبب عدم بازگشت به مشکلات قبلی می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon