درسی برای همه‌ مسئولان

درسی برای همه‌ مسئولان

خبرگزاری تسنیم: به لطف خدای متعال و درایت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب و عواطف سرشار ملت ایران، همه‌چیز به‌قدری خوب و با درایت انجام شد که با همه تلخی و نگران‌کنندگی موضوع، از بار تلخی ماجرا کاسته شد و حتی جلوه‌هایی شیرین و به یاد ماندنی نیز ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  عمل جراحی رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از بیمارستان‌های تهران از‌جمله خبرسازترین مسائل کشور در هفته گذشته بود. این حادثه در اصل یک حادثه تلخ و ناراحت‌کننده بود و دلهای مؤمنان در ایران و بسیاری از نقاط جهان به این واسطه نگران شد و دست‌های امتی به دعا بلند گردید. اما به لطف خدای متعال و درایت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب و عواطف سرشار ملت ایران، همه‌چیز به‌قدری خوب و با درایت انجام شد که با همه تلخی و نگران‌کنندگی موضوع، از بار تلخی ماجرا کاسته شد و حتی جلوه‌هایی شیرین و به یاد ماندنی نیز ایجاد کرد. ازجمله مسائلی که در این واقعه قابل توجه بود، این بود که مسؤول تیم پزشکی معالج رهبر معظم انقلاب بیان داشت که ایشان اصرار داشته‌اند که در یک بیمارستان دولتی تحت عمل جراحی قرار گیرند. این در حالی است که اگر رهبر معظم انقلاب می‌خواستند در بهترین و مجهزترین بیمارستان‌های کشور نیز تحت معالجه قرار گیرند کسی ناراحت نمی‌شد و حتی خوشحال نیز می‌شدند. اما رهبر انقلاب به تأسی از مولی الموحدین حضرت علی(ع) معتقدند که حاکم اسلامی باید در بهره بردن از امکانات جامعه مطابق طبقه ضعیف جامعه عمل نماید و با معیارها و ملاک‌های آن‌ها زندگی کند و مطابق روش و منش این طبقه ضعیف از امکانات مادی جامعه بهره ببرد. این درسی است که رهبر معظم انقلاب از حضرت علی(ع) آموخته است و شایسته است که دیگر مسؤولان نیز از ایشان بیاموزند. از سوی دیگر اوج علاقه گروه‌های مختلف مردم به رهبر معظم انقلاب در این ماجرا به‌صورت کاملاً طبیعی به نمایش درآمد. مردم از اقشار و جریان‌های مختلف فرهنگی و سیاسی در این ماجرا نشان دادند که چه ارادت و اخلاص و علاقه‌ای نسبت به رهبری جامعه خود دارند و حقیقتاً رابطه امام و امت، رابطه‌ای قلبی و محبت‌آمیز است. دلهای این مردم برای رهبرشان نگران بود و عیادت‌های مختلف آن‌ها از رهبری، صحنه‌هایی زیبا از رابطه میان امام و مأموم را به نمایش درآورد.

  
تدبیر رسانه‌ای‌
   این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بازیافتن سلامتی کامل خود نیازمند یک عمل جراحی هستند از مدتی قبل مشخص شده بود، اما این‌که این عمل چگونه و در چه زمان صورت گیرد و چگونه به اطلاع ملت ایران و مسلمانانی که دل در گرو این انقلاب دارند رسانده شود، مسأله مهمی بود. با تدبیر حکیمانه‌ای که صورت گرفته بود قرار بر این شد که معظم له در یک بیمارستان دولتی و در یک ساعت خلوت اول صبح مورد عمل جراحی قرار گیرند و پیش از عمل نیز با یک مصاحبه تصویری که نشان از سلامتی جدی ایشان دارد و به بیان خودشان، خبر عمل جراحی ثبت گردد. اما این خبر بعد از انجام موفقیت‌آمیز عمل جراحی به اطلاع عموم رسانده شود. علاوه بر این چنین تصمیم گرفته شد که خبررسانی در این زمینه کاملاً با ابتکار داخلی و با برنامه‌ریزی کامل و منظم صورت گیرد و زمینه برای هرگونه شایعه و خبر دروغ و یا التهاب‌آفرینی بسته شود.
   به این ترتیب به‌گونه‌ای عمل شد که وقتی مردم خبر اولیه را می‌شنوند در همان زمان خبر مسرت‌بخش سلامتی رهبری و موفقیت‌آمیز‌بودن عمل را نیز بشنوند و با خبرهای تفصیلی منظمی که در ادامه منتشر می‌شود و با تصاویر و فیلم‌ها و عکس‌های بعدی، زمینه هرگونه نگرانی عمومی و یا التهاب و شایعه از میان برود.
   این امر که کاملاً فراتر از یک تدبیر رسانه‌ای بود، نه تنها به یک عملیات رسانه‌ای موفق تبدیل شد بلکه باعث شد که مسأله تلخ عمل جراحی رهبر معظم انقلاب و نگرانی‌های طبیعی‌ای که چنین امر مهمی دارد، به یک موفقیت در افکار عمومی کشور تبدیل شود.
   
درسی برای همه‌
   ازجمله مسائلی که در این واقعه قابل توجه بود این بود که مسؤول تیم پزشکی معالج رهبر معظم انقلاب بیان داشت که ایشان اصرار داشته‌اند که در یک بیمارستان دولتی تحت عمل جراحی قرار گیرند. این در حالی است که اگر رهبر معظم انقلاب می‌خواستند در بهترین و مجهزترین بیمارستان‌های کشور نیز تحت معالجه قرار گیرند کسی ناراحت نمی‌شد و حتی خوشحال نیز می‌شدند. اما رهبر انقلاب به تأسی از مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) معتقدند که حاکم اسلامی باید در بهره‌بردن از امکانات جامعه مطابق طبقه ضعیف جامعه عمل نماید و با معیارها و ملاک‌های آن‌ها زندگی کند و مطابق روش و منش این طبقه ضعیف از امکانات مادی جامعه بهره ببرد. این درسی است که رهبر معظم انقلاب از حضرت علی(ع) آموخته است و شایسته است که دیگر مسؤولان نیز از ایشان بیاموزند.
   شایان ذکر است که در احادیث ائمه اطهار علیهم السلام این مسأله که حاکم اسلامی باید مطابق زندگی طبقه ضعیف عمل نماید مورد توجه بوده است و در کتاب شریف اصول کافی بابی با عنوان (بَابُ سِیرَةِ الْإِمَامِ فِی نَفْسِهِ وَ فِی ‌المَطْعَمِ وَ الْمَلْبَسِ إِذَا وَلِیَ الْأَمْرَ) (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌1، ص:411-410) ذکر شده است که در ادامه احادیثی از این باب را برای توجه بیشتر به معارف اهل بیت عصمت و طهارت ذکر می‌کنیم:
   در یکی از این احادیث، حضرت علی(ع) به نقش الگو‌دهی حاکم اسلامی اشاره می‌کند و بیان می‌دارد: إِنَّ اللهَ جَعَلَنِی إِمَاماً لِخَلْقِهِ فَفَرَضَ عَلَیَّ التَّقْدِیرَ فِی نَفْسِی وَ مَطْعَمِی وَ مَشْرَبِی وَ مَلْبَسِی کَضُعَفَاءِ النَّاسِ کَیْ یَقْتَدِیَ الْفَقِیرُ بِفَقْرِی وَ لَا یُطْغِیَ الْغَنِیَّ غِنَاهُ.
   مطابق این روایت شریف اگر حاکم در زندگی خود ریخت‌و‌پاش نکند، فقر به فقرا کمتر فشار می‌آورد و اغنیا نیز کمتر به طغیان می‌افتند.
   در روایت دیگری امام صادق(ع) به مُعَلَّی‌بْنِ خُنَیْسٍ خاطر‌نشان می‌کنند که حاکم اسلامی باید شب و روزش به خدمت مردم بگذرد و از نعمات مادی حکومت مانند مترفان برخوردار نشود بلکه به کمترین میزان‌ها اکتفا نماید: عَنِ الْمُعَلَّی‌بْنِ خُنَیْسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ‌اللهِ(ع) یَوْماً جُعِلْتُ فِدَاکَ ذَکَرْتُ آلَ فُلَانٍ وَ مَا هُمْ فِیهِ مِنَ النَّعِیمِ فَقُلْتُ لَوْ کَانَ هَذَا إِلَیْکُمْ لَعِشْنَا مَعَکُمْ فَقَالَ هَیْهَاتَ یَا مُعَلَّی أَمَا وَ اللهِ أَنْ لَوْ کَانَ ذَاکَ مَا کَانَ إِلَّا سِیَاسَةَ اللَّیْلِ وَ سِیَاحَةَ النَّهَارِ وَ لُبْسَ الْخَشِنِ وَ أَکْلَ الْجَشِبِ فَزُوِیَ ذَلِکَ عَنَّا فَهَلْ رَأَیْتَ ظُلَامَةً قَطُّ صَیَّرَهَا اللهُ تَعَالَی نِعْمَةً إِلَّا هَذِهِ.
   مطابق این بیان شریف، حاکمان اسلامی باید مبنای کار خود را بر سیاست‌گذاری‌کردن بر جامعه و تلاش شبانه‌روزی برای حل مشکلات مردم بگذارند.
   از مجموع این روایات مشخص می‌شود که در حکومت اسلامی بنا بر این نیست که همگان بیچاره و ناتوان و فقیر باشند، بلکه بهره‌مندی از مواهب مادی جامعه امر بدی نیست اما رهبران و حاکمان جامعه باید در بهره بردن مادی از نعمات اجتماع اندازه نگه دارند و از طبقه فقیر و مستضعف جامعه دور نشوند و خود را مانند اغنیاء و مترفین جامعه درنیاورند.
   
یک رهبر، یک ملت‌
   ماجرای عمل جراحی رهبر معظم انقلاب اسلامی و بستری‌شدن چند‌روزه ایشان در بیمارستان از جهت دیگری نیز قابل توجه است. این مسأله که در اصل امری ناراحت‌کننده و نگران‌کننده بود، به‌واسطه لطف خدای متعال به جوانبی شیرین و جالب توجه تزیین شد. اوج علاقه گروه‌های مختلف مردم به رهبر معظم انقلاب در این ماجرا به‌صورت کاملاً طبیعی به نمایش درآمد. مردم از اقشار و جریان‌های مختلف فرهنگی و سیاسی در این ماجرا نشان دادند که چه ارادت و اخلاص و علاقه‌ای نسبت به رهبری جامعه خود دارند و حقیقتاً رابطه امام و امت، رابطه‌ای قلبی و محبت‌آمیز است. دلهای این مردم برای رهبرشان نگران بود و عیادت‌های مختلف آن‌ها از رهبری، صحنه‌هایی زیبا از رابطه میان امام و مأموم را به نمایش درآورد.
   در عمل امکان این‌که هر کسی علاقه داشت به ملاقات رهبر معظم انقلاب برود وجود نداشت اما حضور اقشار مختلف در عیادت از رهبری حاکی از آن بود که حقیقتاً رهبر معظم انقلاب اسلامی رهبری برای ملت ایران هستند و مردم از اقشار مختلف و گروه‌های متفاوت با ایشان رابطه‌ای قلبی و محبت‌آمیز دارند.
   علما و مراجع عظام، سیاسیون، اصحاب دین و علم و فرهنگ، اصحاب رسانه و منبر، اصحاب هنر و شعر و کتاب و سینما، اهل ورزش و سایر اقشار مختلف مردم در میان عیادت‌کنندگانی که فرصت دیدار با رهبری را پیدا کردند، وجود داشتند و در این عیادت‌ها مشخص شد که محبت میان این دلها تا چه حد جدی و عمیق است و رابطه میان این جریان‌ها و رهبرشان تا چه حد زیبا و وصف‌ناپذیر است.
   از سوی دیگر حواشی برخی از این دیدارها و سخنان رهبر معظم انقلاب با عیادت‌کنندگان، نشان از آن داشت که این رهبر نیز تا چه حد به فرزندان و مأمومان خویش توجه دارد. آن‌ها را با همه تفاوت‌ها و اختلاف سلیقه‌ها و ظواهرشان دوست دارد و به آن‌ها فکر می‌کند، برای آن‌ها دعا می‌کند، به آن‌ها امید می‌دهد و حتی از روی تخت بیمارستان با آن‌ها مطایبه می‌کند و به آن‌ها انگیزه تلاش می‌دهد. آن‌ها نیز رهبرشان را دوست می‌دارند و به او عشق می‌ورزند و برای سلامتی‌اش دعا می‌کنند و از دیدار او انگیزه و انرژی می‌گیرند و حتی وقتی به عیادت او به بیمارستان رفته‌اند و طبیعتاً از بیماری رهبرشان ناراحتند، از شدت امید و روحیه‌ای که او دارد با دلی امیدوار و شاد و لبی مترنم به دعا برای طول عمر و سلامتی او باز می‌گردند.
   
آمن بقومه‌
   از جنبه‌ای دیگر، مسأله عمل جراحی رهبر معظم انقلاب درس‌آموز است. در حالی‌که در میان سیاستمداران منطقه ما مرسوم است که برای کوچک‌ترین بیماری‌های خود به کشورهای اروپایی و آمریکا بروند و به پزشکان معالج داخلی خود هیچ اعتمادی نداشته باشند و در حالی‌که در تاریخ معاصر ما نیز حاکمان بی‌لیاقت گذشته دائماً این وابستگی به خارج و خارجی را ترویج می‌کرده‌اند، این اقدام رهبر معظم انقلاب که در داخل کشور و توسط پزشکان داخلی مورد عمل جراحی قرار گرفتند، معنایی خاص دارد.
   این حرف بدان‌معنی نیست که هیچ‌کس حق ندارد به پزشک خارجی و یا به بیمارستان‌های خارج کشور مراجعه کند چراکه شاید گاهی چنین امری برای هر فردی لازم باشد، زیرا ممکن است امکان درمان برخی از بیماری‌ها در کشور نباشد. در واقع آنچه در پی بیان آن هستیم این است که اعتماد به داخل نباید از بین برود. رهبران و تأثیرگذاران جامعه باید به قوم خود و جامعه خود ایمان داشته باشند. لازمه این حرف این است که در جایی که امکان واگذار‌کردن یک کار به عناصر داخلی هست آن‌را به خارجی واگذار نکنند. وقتی می‌شود کاری را به متخصصان داخلی داد آن‌را به بیگانه ندهند. وقتی می‌شود به کارشناسان داخلی مراجعه کرد، به خارجی مراجعه نکنند. وقتی می‌شود کالای داخلی خرید، مشابه خارجی را اولویت ندهند. این‌ها به معنی آن نیست که لجبازی کنیم و در جای لازم نیز از تخصص دیگران بهره نبریم بلکه به این معنی است که به خود ایمان بیاوریم و تلاش کنیم.
   این نکته از درس‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست و از همین‌روست که کشور ما که در ابتدای انقلاب برای پزشکی عمومی خود نیز نیازمند پزشکان هندی و پاکستانی بود اکنون در پزشکی در جهان صاحب حرف و ایده است و البته راه تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل باید تداوم یابد. از این‌روست که وضع رهبر ما با سران بی‌لیاقت برخی کشورهای اطراف قابل مقایسه نیست که هم به داخل کشور خود اعتماد ندارند، هم به مردم خود اعتماد ندارند و اخبار بیماری و جراحی و... را از مردم خویش پنهان می‌کنند و هم به محبت و رابطه قلبی با مردم خویش نپرداخته‌اند و از این‌رو اگر بیماری آن‌ها علنی شود نیز دلهای مردمشان برایشان نمی‌تپد و نگران نمی‌شود.
   
خاری در چشم دشمن‌
   از سوی دیگر عمل جراحی رهبر معظم انقلاب در حالی‌که تبدیل به یک عامل برای تلطیف فضای عمومی کشور که نشان‌دهنده قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران شده بود، به خاری در چشم دشمنان نظام نیز مبدل شد. دشمنان نظام که از ابتدا از حربه شایعه‌سازی و دروغ‌گویی که حربه همیشگی آن‌هاست خلع سلاح شدند، در حالی شاهد این ماجرا بودند که از عکس‌العمل‌های آن‌ها معلوم بود که از این همه عشق و علاقه مردم به رهبرشان ناراحتند و به‌دنبال شایعه‌سازی در مسائل حاشیه‌ای هستند و سعی می‌کنند که به بهانه‌های مختلف در این مسأله که به عامل همدلی میان ملت ایران مبدل شده بود نشانی از اختلاف و نزاع پیدا کنند.
   از سوی دیگر حضور اقشار مختلف مردم و عیادت‌های صمیمانه و دلگرم‌کننده و تدبیر عالی رسانه‌ای در این زمینه خود خاری دیگر در چشم دشمن بود.
   امید است که خدای متعال به رهبر معظم انقلاب اسلامی طول عمر با عزت و سلامتی کامل عنایت کند و ایشان بتوانند پرچم این انقلاب را به ید صاحب اصلی آن حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف برساند. اللهم احفظ قائدنا الخامنه‌ای و عجل لولیک الفرج.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon