گلایه‌مندی مردم از قیمت‌ بالا و کیفیت پایین کالاها در بازار فصل مدارس

گلایه‌مندی مردم از قیمت‌ بالا و کیفیت پایین کالاها در بازار فصل مدارس

خبرگزاری تسنیم: در هفته‌های اخیر حجم خرید‌و‌فروش محصولات مرتبط با فصل مدارس افزایش یافته و این در حالی است که برخی از خانواده‌ها از قیمت های بالا گلایه‌مند بوده و معتقدند هر سال قیمت محصولات افزایش و کیفیت آن‌ها کاهش می‌یابد.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در راستای سلسله گزارشات «پای حرف مردم» این بار با توجه به تغییر فصل و شروع سال تحصیلی که خرید خانواده ها بیشتر به پوشاک، لوازم التحریر، و کیف و کفش معطوف می شود به سراغ بازار فصل مدارس رفته است.

در حال حاضر پوشاک مورد نیاز خانواده‌ها به پوشاک مدارس و پوشاک عادی خانواده‌ها تقسیم شده که پوشاک مدارس و مقداری از پوشاک عادی خانواده در داخل تهیه و تولید می‌شود و در کنار آن حجم اعظم لوازم التحریر و کیف وارداتی بوده اما کفش در داخل تولید شده و کیفیت مناسبی به نظر رییس اتحادیه کفاشان دست دوز دارد.

گشت‌و‌گذار در بازار و مراکز خرید در کنار گفت‌و‌گو با مردم، نشان می‌دهد  مردم از قیمت ها و کیفیت کالاها ناراضی هستند.

خانمی که با فرزند دانش آموز خود در مقطع ابتدایی به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد شده بود گفت: سالیانه کیفیت کاهش و قیمت افزایش می‌یابد که این موضوع در کیف‌ مدارس به وضوح قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در این فروشگاه، نمونه‌های بسیاری کیف وجود دارد اما هیچ کدام نمی‌تواند نیاز فرزند من را رفع کند و به گونه‌ای تولید شده‌اند که به زور می‌توان در یک سال تحصیلی از آن استفاده کرد.

این خانم یادآور شد: مدارس با الصاق برچسب خود فرد را مجبور به خرید لباس فرم از مدرسه می‌کنند که یک دست شلوار دوخته مدرسه 35 هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که با خرید پارچه مناسب، دوخت دو دست شلوار در منزل کمتر از 15 هزار تومان هزینه در بردارد.

در سویی دیگر از این فروشگاه زنجیره‌ای مردی میان سال با تاکید بر این که هرساله شکل و شمایل لوازم التحریر شیک‌تر می شود، گفت: قیمت محصولات مورد نیاز خانواده‌ها هرسال به شدت افزایش می‌یابد اما کیفیت آن به همان نسبت افزایش نمی‌یابد.

وی افزود: هزینه خرید مانتو و مقنعه برای فرزند دبیرستانی من 75 هزار تومان بوده که قیمت اعلام شده از سوی اتحادیه 40 هزار تومان است.

در یکی از مراکز اصلی عرضه کالا در تهران خانمی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر این که آیا کالای مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اید گفت: قیمت‌ها گران است و با وجود آن‌که واحدها فروش فوق العاده اعلام کرده اند برخی محصولات از قیمت واقعی خود گران‌تر عرضه می‌شود.

خانمی دیگر یادآور شد: یک محصول بنابر موقعیت جغرافیایی عرضه، قیمت متفاوت دارد و کالا متناسب با شأن و شخصیت فرد پیدا نمی‌شود.

پسری جوان که برای خرید پوشاک به بازار وارد شده بود بیان کرد: نمی‌توان به راحتی کالایی که خواسته فرد در ظاهر، کیفیت و قیمت را برآورده کند، پیدا و خرید کرد.

مردی که برای رفع نیاز فصل مدارس فزرند خود رو به خرید آورده بود گفت: متاسفانه فرزندان در سنی هستند که با دیدن لوازم التحریر مختلف خواهان خرید آن هستند و اگر خانواده‌ای توان خرید نداشته باشد پدر و مادر خانواده بسیار ناراحت خواهند شد از این رو اگر مدارس با مدیریت صحیح و بدون در نظر گرفتن هزینه‌ای جداگانه برای خود لوازم التحریر را تامین کنند بسیار خوب است.

وی تاکید کرد: این هزینه باید با توان میانگین خانواده ها هم خوانی داشته باشد و خانواده‌ها را مجبور به پرداخت هزینه خارج عرف نکنند. اما متاسفانه در کشور هیچ وقت برنامه‌ای با مدیریت صورت نمی‌گیرد و همیشه نارضایتی برخی افراد را به دنبال دارد.

اما این‌ها، همه ماجرا نیست کمی که به سمت مناطق جنوبی شهر سفر کنیم مردم با اشاره به این که به برخی محصولات و کالاها نیاز دارند معتقدند به دلیل اقتصاد خانواده نمی‌توانند تمام نیاز‌های خود را رفع کنند از این رو با همان کالاهای گذشته که عمری از آن‌ها گذشته نیاز خود را دست‌وپا شکسته رفع می‌کنند.

خانمی 20 ساله گفت: در حال حاضر که فصل دانشگاه آغاز خواهد شد به کیف‌و‌کفش نیاز است اما قیمت این محصولات برای خانواده‌ای که درآمد آن با هزینه‌ها هم‌خوانی ندارند، بسیار بالا است از این رو  تمام نیاز به بهترین نحو رفع نخواهد شد.

نکته قابل توجه در عرضه لوازم التحریر مدارس وجود کالاهای دولتی است که با وجود قیمت پایین از استقبال برخوردار نیست و خریداران دلیل اصلی آن را کیفیت بسیار پایین نسبت به محصولات آزاد دانستند و گفت: محصولات دیگر با رنگ و لعابی خاص عرضه شده که فرزندان و خانواده‌ها را به سمت خود می‌کشند و قیمت پایین محصولات دولتی نمی‌توانند با کیفیت دیگر محصولات رقابت کنند و کیفیت پایین محصولات دولتی عاملی دافعه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین