سردرگمی مسئولان در تصمیم‌گیری زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران بعد بین‌المللی پیدا کرد

سردرگمی مسئولان در تصمیم‌گیری زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران بعد بین‌المللی پیدا کرد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که تنها ۱۷ روز دیگر تا توزیع کاتالوگ‌ ثبت نام ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تهران در بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا باقی است،‌ هنوز زمان و مکان برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه که باید در این کاتالوگ‌ها درج شود‌، مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ این روزها بحث مکان برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اگر چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داغ و در دست بررسی است، اما به نظر می‌رسد، تبدیل به کلافی سر درگم شده است که باید هر چه سریعتر فکری به حال باز کردن این کلاف سردرگم کرد.

در بعد بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران طی سال‌های اخیر از فرصت برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای تبلیغات و ثبت نام کشورهای خارجی استفاده کرده است،‌ امسال نیز برنامه‌ریزی‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از 16 مهر تا 21 مصادف با 8 تا 13 اکتبر در آلمان برگزار می‌شود،‌ انجام شده است،‌ هم‌چنین فرم‌های اولیه ثبت نام در نمایشگاه کتاب تهران طراحی شده و مسئولان تنها منتظر مشخص شدن زمان و مکان برگزاری نمایشگاه بیست و هشتم هستند، تا با درج  تاریخ‌ در این کاتالوگ‌ها، توزیع آن‌ها در نمایشگاه فرانکفورت را انجام دهند.

موضوع یافتن مکانی مناسب برای نمایشگاه کتاب تهران، مسئله امروز و دیروز وزارت ارشاد و ناشران نیست،‌ از همان 8 سال پیش که مسئولان دولت نهم به دلیل مشکلات ترافیکی شدید،‌ نمایشگاه کتاب تهران را از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به مصلی تهران کوچ دادند‌، یافتن مکانی دائمی برای این نمایشگاه بیست و چند ساله دغدغه‌ای شد که تاکنون به آن جامه عمل پوشانده نشده است.

در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران نیز بحث‌های تغییر مکان نمایشگاه دوباره داغ شد و گزینه‌های هم‌چون شهر آفتاب،‌ باغ کتاب و ... مطرح شد که هر یک دارای نواقص و مشکلاتی بودند‌، این موضوع زمانی اهمیت بیشتری به خود گرفت که مسئولان نمایشگاه بیست و هفتم به شیوه‌های مختلف نارضایتی خود را از افزایش هزینه‌های اجاره مصلی ابراز کرده و بر لزوم یافتن مکانی مناسب برای نمایشگاه تأکید چند باره داشتند‌، تا اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سال جاری و پس از اتمام نمایشگاه بیست و هفتم، تلاش کرد تا فکری به حال خانه‌ به دوشی نمایشگاه کتاب تهران کند،‌ او تأکید داشت، نمایشگاه باید به محل پیشین خود یعنی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌‌المللی تهران باز گردد‌، گروه‌های کارشناسی تشکیل و کار بررسی مکان آغاز شد.

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی که در رأس این گروه کارشناسی قرار داشت،‌ در مصاحبه‌های مختلفی که با رسانه‌ها از جمله تسنیم داشت،‌ مهمترین مشکل برگزاری نمایشگاه در محل دائمی را مشکلات ترافیکی دانست،‌ که باید برای آن تدبیری اندیشید‌، اما هر چه گروه کارشناسی بیشتر به ماجرا وارد می‌شد،‌ مشکلات دیگری که مهمتر از مشکلات ترافیکی بود،‌ خودنمایی می‌کرد.

امروز پس از گذشت چند ماه از تأکید وزیر و آغاز بررسی‌های کارشناسان، مانعی بسیار جدی پیش روی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی قرار دارد،‌ موضوعی که موجب شده مسئولان معاونت فرهنگی ارشاد هنوز نتوانند درباره زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران تصمیم‌گیری کنند.

نمایشگاه بین‌المللی نفت که هر ساله در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌‌شود،‌ آغاز فعالیت خود را برای 16 اردیبهشت ماه بسته است،‌ بنابراین برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی یا باید پیش از این تاریخ یعنی از 27 فروردین ماه آغاز شود که پس از اتمام آن،‌ مقدمات برگزاری نمایشگاه نفت اجرایی شود،‌ و یا باید پس از اتمام نمایشگاه نفت یعنی اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه برگزار شود.

هیچ یک از این تاریخ‌ها از دید مسئولان وزارت ارشاد مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیست‌، اواخر فروردین ماه که پس از تعطیلات عید نوروز است و مقدمات برگزاری نمایشگاه به سهولت اجرایی نخواهد شد و اواخر اردیبهشت ماه و یا اوایل خرداد ماه نیز با شروع فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها مقارن است.

به نظر می‌رسد‌، مصلی تهران هم‌چنان بهترین گزینه برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است، حداقل تا زمانی که پروژه شهر آفتاب به اتمام برسد یا گزینه بهتری برای مکان دائمی نمایشگاه در نظر گرفته شود. مسئولان وزارت ارشاد نیز باید تصمیم خود را هر چه سریعتر بگیرند،‌ تا حداقل بتوان زمان و مکان برگزاری نمایشگاه را در کاتالوگ معرفی نمایشگاه کتاب تهران که قرار است در نمایشگاه فرانکفورت میان ناشران بین‌المللی توزیع شود،‌ درج کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران