شهید صلح افغانستان در آیینه تصویر

شهید صلح افغانستان در آیینه تصویر

خبرگزاری تسنیم: امروز ۲۹ شهریور ۱۳۹۳در سومین سالگرد شهادت «برهان الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق این کشور و رئیس شورای عالی صلح و مذاکره کننده ارشد دولت این کشور با گروه طالبان قرار داریم.

به گزارش گروه بین‌المللی خبرگزاری تسنیم، امروز 29 شهریور 1393در سومین سالگرد شهادت «برهان الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق این کشور و رئیس شورای عالی صلح و مذاکره کننده ارشد دولت این کشور با گروه طالبان قرار داریم.

در ادامه بخشی از زندگینامه وی به سمع و نظر شما می‌رسد:

برهان الدین ربانی در 29 شهریور 1319 (20 سپتامبر 1940) در شهر «فیض‌آباد» مرکز ولایت بدخشان افغانستان متولد شد.

او در سال 1342 از دانشکده «الهیات» کابل فارغ‌التحصیل شد و در سال 1347 برای ادامه تحصیل به مصر رفت و در دانشگاه «الازهر» به تحصیل پرداخت.

وی پس از پیروزی مجاهدین و شکست دولت «نجیب‌الله احمدزی» در 1 تیر 1371 (28 ژوئن 1992)، طبق توافق‌نامه گروه‌های مجاهد افغانستان در کنفرانس «اسلام‌آباد»، به عنوان دومین رئیس‌جمهور موقت افغانستان بعد از دوره 2ماهه «صبغت‌الله» مجددی برگزیده شد.

ربانی از سال 1389 هجری شمسی تا پایان عمر خود، ریاست شورای عالی صلح افغانستان که با دستور حامد کرزی رئیس‌جمهوری فعلی این کشور تشکیل شده بود را برعهده داشت.

برهان‌الدین ربانی در 29 شهریور1390 درست در سالروز تولد خود در آستانه 71 سالگی بر اثر انفجار یک عامل انتحاری در منزل شخصی‌اش به شهادت رسید.

 

 

 

 

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان