اعتراض دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم‌پزشکی به روند پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز

اعتراض دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم‌پزشکی به روند پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز

خبرگزاری تسنیم: ۱۸۰۰ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی با صدور نامه‌ای خطاب به سران قوا، وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نکاتی را درباره پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مطرح کردند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، 1800 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی با صدور نامه‌ای خطاب به سران قوا، وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نکاتی را درباره پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح کردند.

متن این نامه به شرح ذیل است:

قَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط...ِ(حدید/25)

ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب(آسمانی) و میزان(شناسایی حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

ریاست محترم قوه قضائیه

اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و تحیات

بی‌شک یکی از اساسی‌ترین اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی، اجرای عدالت، اعطای حق برابر و ایجاد فرصت‌های مساوی تا بیشترین حد ممکن برای یکایک مردمان این سرزمین بود چرا که عدالت زمینه  شکوفایی استعدادهای همه افراد جامعه – فارغ از طبقه و جایگاه اقتصادی – و پیشرفت و توسعه کوتاه‌مدت و درازمدت  جامعه را فراهم می‌کند.

یکی از مهمترین عرصه‌های تجلی عدالت، حوزه آموزش و سلامت است. ما به عنوان دانشجویان رشته‌های پزشکی که علاوه بر تحقق آرمان‌های عدالت‌جویانه، تامین سلامت جامعه را نیز جز مسئولیت‌های غیرقابل انکار خویش می‌دانیم.

باید اعلام کنیم که بعضی جهت‌گیری‌ها در سیاست‌گذاری‌های نظام آموزش عالی، نه تنها هیچ سنخیتی با آرمان‌های عدالت‌جویانه در بطن انقلاب اسلامی ما ندارد، بلکه با سرعتی شتاب‌آلود در حال طی کردن مسیری معکوس است. مسیری که اگر متوقف نشود، مقصدش ناکجا آباد خواهد بود. 

سیاست‌های اشتباه در حوزه آموزش علمی کشور مانند گسترش کمّی و بی‌رویه  پذیرش دانشجو بدون توجه به کیفیت علمی  و راه‌اندازی پردیس‌های بین‌الملل و خودگردان در سالیان اخیر - آن هم براساس رویکرد سلیقه محور و برخلاف نص صریح قوانین بالادستی که توضیحات پیرامون آنها در ادامه خواهد آمد، موجبات نگرانی عمیق جامعه علمی کشور را فراهم آورده است.

اقداماتی که نه تنها عدالت نظام اسلامی را زیر سوال برده است، بلکه زمینه‌ساز افت کیفیت آموزشی و سطح علمی دانشجویان و دانشگاه‌های ما در آینده نه چندان دور خواهد شد.

طرحی که امسال به مرحله اجرا در آمده و به عنوان پذیرش دانشجوی پولی یا شهریه‌پرداز، مطرح است ابتدا در سال 86 و تحت عنوان «پردیس بین‌الملل» کلید زده شد.

این طرح در ابتدا هدف خود را ارتقای جایگاه دانشگاه‌های کشور در سطح جهانی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و جذب دانشجویان بین‌المللی قرار داد اما متاسفانه نه تنها به بسیاری از اهداف خود نایل نیامد( تدریس به زبان انگلیسی و جذب دانشجوی خارجی هیچ‌گاه در آن میسر نشد) که باعث پذیرش بی‌قید و بند دانشجویانی با رتبه‌های بسیار پایین کنکور سراسری در شعب خود شد.

اخبار غیررسمی در باب ساز و کار پذیرش دانشجو و رتبه‌های بسیاری از این دانشجویان (مسلما نه همه آنها )، نشان از فسادی عظیم و شوک آور دارد.

فجایعی که باعث شده است تا در سال جاری شیوه پذیرش نیمه متمرکز به متمرکز تغییر پیدا کند تا شاید کنترل پذیرش دانشجو کمی بهبود یابد.

 این طرح سال به سال و در فرآیندی تدریجی، از مسیر خود بیشتر و بیشتر منحرف شد و به جایی رسید که حتی یدک کشیدن نام بین‌الملل، حتی در ظاهر امر نیز ممکن نبود.

امروز دیگر خبری از نام پردیس بین‌الملل نیست و به جای آن، رسما از پردیس‌های خودگردانی نامبرده می‌شود که با اخذ شهریه‌هایی( حداقل 18 میلیون تومان در سال ) که مسلماً جز برای معدودی از هموطنان قابل پرداخت نیست، اقدام به پذیرش دانشجو در بهترین دانشگاه‌های کشور می‌کنند.

این چنین است که فرصت تحصیل در بهترین رشته‌ها و بهترین دانشگاه‌های کشور به سان کالای لوکسی در ویترین مغازه‌ای به فروش گذاشته می‌شود.

یکی از دلایل دفاع از چنین طرحی که از زبان بعضی از مسئولین دانشگاه‌ها بیان می‌شود، کمبود بودجه در دانشگاه‌های ماست.

دانشگاه‌ها نیز طبیعتاً و به ناچار برای تامین بودجه مورد نیاز، مجبور به درآمدزایی می‌شوند، اما سوال اساسی ما از شما مسئولان محترم رده بالای کشور اینجا شکل می‌گیرد: چرا آموزش باید نخستین قربانی کاهش منابع مالی – به هر دلیلی – باشد ؟ آیا تمام تمهیدات لازم جهت جبران کسری بودجه کشور انجام شده است و آخر سر نوبت آموزش رسیده است؟ یا نهاد مظلوم دانشگاه نخستین محل تامین این کسری بودجه شده است ؟ نگاه دست چندمی به نهاد آموزش عالی، به خصوص در دانشگاه‌های علوم پزشکی چه عواقبی در پی خواهد داشت؟

به گمان ما هنوز بسیاری از حوزه‌های اقتصاد کشور وجود دارند که دولت با ضررهای هنگفت سالانه آنها را اداره می‌کند. بخش‌هایی  که بسیار کمتر از آموزش عالی نیازمند چتر حمایتی دولت و دارای اولویت بیشتر برای واگذاری به بخش خصوصی هستند.

از ذبح شدن عدالت آموزشی سخن راندیم، اما نگرانی ما بسی بیشتر از این آرمان سوزیِ عریان است. ما نگران قانون‌شکنی‌های رسمی و البته بیمناک تبعات مهلک چنین طرحی بر کیفیت آموزش و ارائه خدمات سلامتیم.

الف - ابتدا به قوانین بالادستی‌ اشاره می‌کنیم که مجریان این طرح به عنوان مستندات قانونی ارائه می‌دهند.

در برنامه  پنج ساله  پنجم توسعه  جمهوری اسلامی ایران 1390-1394 ، ماده 20، چنین آمده است:

بند "ح": دانشگاه و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجازند(و نه ملزم) از ظرفیت‌های مازاد بر سهمیه آموزش رایگان(نه ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق کنکور) و یا ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد می‌کنند براساس قیمت تمام شده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تایید هیئت‌امنا در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند».

در حالی که پردیس‌های خودگردان امروز و پردیس‌های بین‌الملل دیروز، در هنگام تشکیل خود به جای استفاده از ظرفیت جدید ایجاد شده، از کاهش ظرفیت آزاد توانستند پا به عرصه وجود بگذارند: به عنوان مثال ظرفیت پذیرش دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر علوم پزشکی کشور در رشته پزشکی از 180 نفر در سال 86، به 90 نفر در سال 93 رسیده است و این در حالیست که در همین بین پردیس بین‌الملل یا خودگردان با ظرفیت 60 نفر دانشجو تشکیل شده است. نه تنها خبری از ظرفیت‌های جدید نیست، که فی‌الواقع تشکیل چنین پردیس هایی وابسته به کاهش ظرفیت پذیرش آزاد بوده است.

روند کاهش ظرفیت آزاد و افزایش ظرفیت شهریه‌پرداز، روندی نیست که بتوان پنهانش کرد و از مغایرت آن با نص صریح قانون سخن نگفت. ما بیم آن داریم که با این روند، روزی فرا برسد که این نسبت عکس بشود و احتمالا، دیگر خبری از دانشجوی شهریه «نپرداز» نباشد.

با این چنین پیشینه‌ای و چنین سرعت تحولی، چنان دورنمایی متاسفانه چیزی بیشتر از یک کابوس هولناک بوده و شبیه واقعیتی نزدیک می‌نماید.

بند "ی": وزارتخانه‌های مربوط می‌توانند(ملزم نیستند) نسبت به تامین شعب در شهر محل استقرار خود(نه در دانشگاه محل استقرار خود) یا دیگر شهرها و مناطق آزاد داخل کشور و نیز در خارج کشور به صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند.»

در حالی که هم‌اکنون دانشجویان شهریه‌پرداز در محل استقرار دانشگاه مادر تحصیل می‌کنند و از امکانات همان دانشگاه استفاده می‌کنند.

در تبصره 6 این ماده به صراحت آمده است: «مدرک تحصیلی دانشجویان موضوع بندهای ح و ی این ماده با درج نوع پذیرش(شهریه‌ای و پردیس خودگردان) و محل تحصیل(پردیس) صادر می گردد».

این در حالی است که در دفترچه انتخاب رشته سال 93 به صراحت و تاکید قید شده است که مدرک تحصیلی این دانشجویان مشابه دانشجویان دیگر صادر خواهد شد.

ب- از موارد خلاف قانون ذکر شده که بگذریم – که بی‌شک این حجم از قانون شکنی قابل گذشت نیست - می‌توان به عواقب خطرناک این طرح نیز اشاره کرد:

1. از بین رفتن انگیزه دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد فاقد توان مالی از ورود به دانشگاه.

اگر در گذشته کنکور فرصتی بود برای شکوفایی استعدادها و کمرنگ تر شدن مرزهای اقتصادی، امروز گویی کنکور سراسری همان مرزها را دوباره غلیظ و غلیظ‌تر می‌کند.

اگر کنکور فرصتی بود برای فراموش کردن فاصله طبقاتی، امروز تهدیدی است در جهت هر چه بیشتر طبقاتی شدن و دو قطبی شدن جامعه. در درازمدت احتمالا فقط تعداد معدودی خواهند توانست جواز ورود به دانشگاه را بگیرند.

2.  از بین رفتن اعتماد عمومی جامعه به قشر پزشکی.

همه ما به اینکه سیستم ارزشیابی علمی در دانشگاه‌های ما فاقد کیفیت لازم است، واقفیم.

همان قیف معکوس معروف که فقط وارد شدن سخت است و خارج شدن آسان.

حال گویی همین قیف بر عکس، تبدیل به قیفی شده است که ورود به آن نیز با پول آسان شده است.

بی‌شک دور زدن تنها فیلتر موجود جهت ارزشیابی – که مسلما کافی نیست - بر عمق نارسایی نظام آموزشی ما خواهد افزود و کیفیت خروجی‌های آن را بیش از پیش در معرض سوالات جدی قرار خواهد داد.

در رشته‌های مرتبط با سلامت جامعه، چنین علامت سوال‌هایی در ذهن گیرندگان خدمات سلامت، لطمات جبران‌ناپذیری به رابطه پزشک و بیمار در سطوح مختلف وارد می‌کند که بی‌شک کیفیت خدمت را تا سطح زیادی کاهش خواهد داد.

3. تسهیل خروج نخبگان علمی از کشور و ورود نخبگان اقتصادی به دانشگاه های مادر کشور.

با توجه به اینکه دانشگاه‌های برتر دنیا به صورت رایگان نخبگان ایرانی را جذب می‌کنند، نخبگانی که به دلیل کاهش ظرفیت رایگان دانشگاه‌ها، توان ورود به دانشگاه‌های کشور را نخواهند داشت، بی‌شک به فکر ترک وطن خواهند افتاد.

لذا جامعه  دانشگاهی کشور:

1. از ریاست محترم جمهوری انتظار دارد به عنوان ناظر بر اجرای قانون اساسی و مجری قانون، به اصلاح رویه خلاف قانون ذکر شده در این مرقوم مبادرت ورزد.

2. از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی انتظار دارد به عنوان قوه قانون‌گذار و مسئول تفسیر قوانین عادی کشور و نیز بررسی میزان مغایرت آئین‌نامه‌های مصوب با قوانین، نسبت به اقدام خلاف قانون مذکور واکنش نشان دهد تا احترام به قوانین مصوب مجلس محفوظ بماند.

3.  از شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی انتظار دارد به عنوان هدایت‌گر مسیر علمی کشور جهت جلوگیری از انحطاط مسیر علمی کشور وارد عمل شود.

 4. از ریاست محترم قوه قضائیه انتظار دارد به عنوان قوه ناظر بر اجرای قوانین و مرجع دادرسی و برخورد با تخلف از قوانین، این قانون‌شکنی آشکار را بررسی نموده و به رویه‌ فعلی پایان دهد.

5.از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش علمی کشور به عنوان متولی نظام سلامت و آموزش پزشکی کشور انتظار دارد که به رویه خلاف قانون مذکور پایان داده و نگرانی‌های جامعه پزشکی را در مورد پولی شدن دانشگاه‌ها با رویه موجود برطرف نماید.

به عنوان اقداماتی عملیاتی، پیشنهادهای ما برای اصلاح چنین رویه‌ای:

1- اختصاص ظرفیت جدید به عنوان تکمیل ظرفیت برای دانشجویانی که به دلیل اختصاص بخشی از ظرفیت برای پردیس‌های خودگردان از ورود به دانشگاه، دانشگاه مورد علاقه و یا رشته مورد علاقه بازمانده اند

2- ابطال این رویه و منحل شدن پردیس‌های خودگردان از سال 93

3- قید نام پردیس خودگردان و شهریه‌پرداز در مدرک دانشجویان فارغ‌التحصیل

و من الله التوفیق

جمعی از دانشجویان علوم‌پزشکی دانشگاه‌های سراسر کشور

اسامی امضاکنندگان نامه:

محمدسینا رضایی

مرتضی قاصد

رضا حبیبی

محمدحسن کشاورز

امیرحسین اکبرزاده پاشا

حمیدرضا خبازنایاب

بردیا خسروی

سید امیرحسین احمدپناه

بابک اسعدپور بهزادی

مهدی حشمتی فر

صادق جهان

ملک فرهاد ملک

ایمان کمالیان

علیرضا مرادی

سیدمحمدحسین سخایی

هانا مگرونی

بهناز برزگرى

امیرحسین نوروزنژاد

محمد یزدانی مقدم

زهرا هاشمی

بهاره غلامی

یاور علیزاده

مریم احدی

زهره اجل لوییان

سارا فقیهی

محمد جلیل توتونچیان

مهدیس وکیلی

محمدرضا بیات شیرازی

حمزه خورانی

حمید انصاری

هانیه کرامتی

فاطمه گل صورت پهلویانی

سید محمد میلاد سیدطبایی

لادن حشمتی

پریا اکبری

احسان قدیمی

مهدی فرهنگیان

سیده محدثه موسوی مقدم

آریا امین الرعایا

دلنیا نامداری همتی

مجتبی رضایی

امین نخستین انصاری

سید امیر حسین صفوی

حمیدرضا فرخی

کیاندخت بشیری

پرستو صابری

گلى گلپایگانى

سامان خسروی

مریم سادات سیدرضایی

مریم رضایی فر

راحله گلرخی

مجتبی مخلصیان

نیلوفر رضایی

الناز پورقلی

محمد رضا خمیجانى فراهانى

علی عجم

سحر شاعری

افسانه نجات

شیرین شمس اردکانی

ریحانه امین الرعایا

حلیا حسینی

محمدحسین نوری

ارشیا سنگچولی

پویا براهیم باستانی

سما حیدری

ابوالفضل حکیم پور

مینا انصاری

ابوالفضل فربد

پویا علیزاده

ارمین حسن زاده

امین طاهری

مهسا کیهانیان

محمد صادق دهقان نصیری

ملیکا حنیفی ها

مهتاب درویش

مهسا زمانی سبزی

اشکان پورابهری

نرگس اخلاقی

کتایون کیارس

ندا مصطفایی پور

محمد امین برجیان

مریم سىفى

اسماعیل اسعدی

محمود یوسفی

مریم آقاجانی زاده

پروین کلهر

پوریا رجبی

شیرین نصیری

فاطمه غیاثی

الهام رایزن

بهرام مهاجر

امیرحسین فقیهی

سیده گلشن صالحی

پانیذ متقی

راضیه عبادی

عاطفه دهقانی اشکذری

فاطمه پارساییان

امین باقری

بهاره دیانتی

برنا تدین

زهرا مرادی

محمد موحدی نیا

نسرین احمدی

محمد اربابی

محسن فعله گری

سینا راشدی

معصومه عظیمی

هانیه علی زاده

هادی مصطفایی

مژده پاکباز

مهتاب ملاشاهی

فاطمه سعیدی

مریم عباسی

الهه احمدی

محمد کشوری

امیرحسین عبدالعلی‌زاده صالح

مهسا محمدپور

محمد حسین آذرآیین

آرش کریمی

امیرحسین میربلوک

مریم طاهری

سیدمسعود میرقربانی

فاطمه حجیجو

لادن ارمغان

پگاه سعادتی

کیاندخت قمری

نازنین شیبانی

مریم ولی‌تبار

مهسا یوسفی

شیوا ج

مجید ولییان بروجنی

احمد صفاپور

وحید مهرتاش

الهام سمامی

حسین قنبری

صلاح قادری

شایان قاسمی

زینب رجبی

نیما نقش تبریزی

مهدی امامی

فاطمه عسگری حسینه

مینو عطابخشى

مریم یوسفی

زهرا جلالی

مهرداد گزانچیان

امین رضا آبخو

نیلوفر کرباسیان

ندا پرنیان فرد

محدثه مرزبان

معین مرادپور

فاطمه عابدین

سینا محمدی صدر

سید امیر سینا عالم زاده

فهیمه فیاضی

مطهره حاتمی

زهرا افتخاری

سیده فاطمه عادلى

الناز صادقی

نوید زهتاب ور

فرید فرجی

الناز طبیبیان

مریم عبدالهی

بنفشه غلامی

شهرام رحیمی دهگلان

علی عزیزی

گلنوش قسوره

شبنم سادات میرفندرسکی

شهربانو فیاض منش

مینا محمدی

مزدک لامعی

وحیده حسین زاده

معین رنجبر

سمانه بوربور

سیدامید عزتی

آرین افضلیان مند

محمدعلی وطنخواه

محدثه دهقان

آرزو پوراحمد

احسان سرایی

شایان کریمی

یاسمن شریفی

فاطمه عظیمی

حمید عربی

مینا قربانی

مهدی آذری

زهره مهدیان پور

اسماعیل جبرییلی جلودار

علی طاهری

پوراندخت قربانی سپهر

طاهره درویش

عاطفه گوهری

سیدشهاب‌الدین هاشمی

فاطمه صفرپور

پویا روزدار

امیرارسلان مومنیان

مهران مقیمیان بروجنی

زینب فریمانی

ریحانه حسینی

فاطمه بیات

سینا ملکیلن

مریم مبارک ابادی

محمود لطفی نیا

حسین تمدن

نسرین رضازاده

شقایق سادات جمالی

فرزاد شیری

مهدی درزی لمراسکی

مریم صادقی

نسیبه سرگزی مقدم

محمدمهدی ملانوری

محمدرضا لاشیئی

الناز سرحدی

آرمین رجب

الهام اکبرپور

الهام زنگنه یوسف آبادی

امیرافراز فلاح نجم آبادی

صدرا معصوم‌زاده

سالار ارزیده

تارا حسنی گودرزی

رضا سلسل

احسان نجیب زاده

کیمیا کی نژاد

ملیحه فضیلتی

محمدرضا نیشابوری

احسان رنجبر

امیر حسین جدیدیان

سمیه حسینی

لیلاترکاشوند

مصطفی صفرپور

سید افشین سیدنژاد

رضا صفدری

محمد اسدی

پریسا رضازاده

نیلوفر تاری

مازیار امامی خواه

نرجس برکچیان

حمیدرضا قدسی

بهزاداخوندزاده

معصومه فرج اللهی

شهین یوسفیان

احسان طاهری

نیلوفر گالشی

فریبا الماس پور

امیررضا مزیدآبادی

احسان حکیمی

پوریا روزرخ

مهرداد گودرزی

کتایون خوشبین

فاطمه زارع بشلی

شیوا فرمانی

فاطمه دارائی

سروش آذری

زهرا ابوالحسنی

رضا عبدی

مطهره منظری نژاد

مریم صفری قله زو

مرضیه مصطفی زاده

مریم بختیاری

رضا مرواریدی

الیاس خواجه

زهرااحمدی متقی

بتول عثمانى حسن آبادى

بهاره مهدیان فر

شیوا مهدوی سرشت

الهه رمضان زاده

نازنین جان فزا

صالح آقایی

احسان نجفی

مهسا حقیقت زاده

زهرا ابراهیمی

الهام زارع

مایسا یمرلی

محدثه عبیرى

محمد پروهان

برهان حقی رودی

سیامک یوسفی خانقاه

سیده شراره دهقانی

فرشید رفاییان

محمد رضا پاینده

مچتبی وندرجب پور

پریسا فیروزنیا

فاطمه ارباب

فاطمه مظلومی پابندی

نادیا جعفرصالحی

محمد حسن خوشنویسان

الهام باقراسلامی

لیدا احمدى

حوریه سلیمانی بامی

زهره امامدادی

فرانک وکیلی

مریم آراسته

بیتا یوسفی

وحید مقدس

شیما رستگار رامشه

حمید مرادی

میلاد حسن زاده نمین

نیوشا رفیعی تهرانی

فراز صداقت

گلناز صادقیان

فریبا رضایی

نیلوفر عرفانیان

عاطفه قربان زاده

غزاله بهمن پور

بهاره مهاجر

محمد پیری

محمد بیرانوند

محیا قاضی زاده

احسان موذن زاده

فرحناز روحانی

سید عماد مهرنوش

رسول حسن زاده

شادى ایزدپناه

الهام عدل

شهاب الدین گرجی

فاطمه محبی

فاطمه استشاره

فروه رمضانزاده

فاطمه محمدپور توسرکانى

فهیمه فرجی

شیدا نبویان

ﻓﺮﻧﻮﺵ ﮔﻞ ﻣﺤﻤﺪﯼ

شادی شایان فر

حسین فرضی

پریا بامنی مقدم

مهدی صفدریان

زهرا غلامیان اقتدار

ساناز امیرذهنی

حسین رونقی

سید مرتضی حسینی جبلی

راضیه شکاری

الهام پیریایی

فاطمه منتظری

رویا همراهی

سارا داودی

فائزه عارفی نیا

شادی اسدالهی

مطهرمطهری

مریم ملکوتی

زهرا آقایی کریق

نگین سلامی

محمد على کاظمى

سعیده واسعی

نوشین دیندار

احسان حاجى پور جفرودى

فرید کامیابی

یگانه گلفر

سمیرل زنبق

مهناز حیدری سورشجانی

سامیه رحیم ابادی

مونا ایران نژاد

هاشم نشاطی

التینای سلیمانی

فوژان چیت ساز

حامد کامرانی شریف

فاطمه احمدی

سعیده جعفرى

مسعود دوست حسینی

فائزه کاظمی

سمانه فیروز

مهرزاد وفادار

الهام حیدری

فرزانه ال محمد

سهیلا رحمن زاده شاهی

سمانه بیاناتى

مهدی ارمندئی

محمدرضا سرشار

سیده راشین سید جودت

مرضیه عسکرنژاد

شیوا پرویزیان

عاطفه شریفیان

دینا تواناراد

رامتین اجتماعی

گلنوش ذوالفقارى

زهرا آقابیگلویی

زهرا سهامی

رزا رمضانی

علیرضا لطفى پور

سیما لشگری

فاطمه نوری

مهسا ممبینی

الهه سالاردینی

فرزانه ملک پور

شکیبا یوسفی

راضیه مشایخی

ایدا رضائی نژاد

میر ابوالفضل مطیعی جویباری

هوتن مهدی پور

ساناز سلمانی

محمدرضا طیاری

محمد سلیمانی

محیا ده باشیان

ملیحه سهرابی

زهرا دین محمدی

حسین سلیمانی فارسانی

سجاد محمودی

فریبا محمدی

مینا جوادی مقدم

فاطمه بهیاد

رضا صادقی

ابوالفضل خشنود

غلامرضا حیدری

فاطمه حیدری

ایفا اعتصامی

سید امیر بلادی مقدم

تهامه سادات سید مصطفوی

سیده رعنا موسوی

سارا کلانتر

آرش نکووقت تک

روژین نیک رای

بهاره عیوض نژاد

یگانه خزاعی

عبدالله پورجعفری

امید قیدری

نیلوفرصبوری یزدی

میثم یوسف زاده

سمانه محمدی

نسرین فاضلی سنگانی

پیمان فروغی

احمد خانعلی زاده

میلاد پورجعفری

مائده مقصودی آشتیانی

میثم حق مرادی

سیده معصومه بنی هاشمیان

فرحناز عبدالحسین زاده

سجاد روستا

ساناز صالح

مرتضی اتحاد

نگار میرنجفی زاده

وحید آخوندی نعمت آباد

یاسمن اعرابی

محمدی

فاطمه صالح

سولماز علی زاده

زانیار محمدزاده

علیرضا محرمی

سهیل نبئی

نسا سرگل

عاطفه نیکجو

سارا معصومی شهربابک

آرمین نهضتی

امین زکی زاده

علیرضا نهضتی

سما سمنکان

علیرضا اسماعیل زاده

یاسمن توکلی

سپیده پورصادق

سرور کلانتری

سمانه کریمی

ترانه یونس سینکی

افروز حق دوست

علیرضا فیروزفر

محمدعلی مهیجی

نیلوفر بالایی

فاطمه سعادتفر

مجید لعل دهقانی

السادات طلایى زواره

نژلا تمرزاده

احسان اصغری

مریم جعفری چمندانی

سپیده مردانی

زهراالسادات مرتضوی

سپهر یحیایی

محمد حسین جلیلی بهابادی

مهدی پناهی

مریم درفشی

فاطمه ذهبی

آذرخش بغدادی

سروش بغدادی

محسن عسکری

پیام وزوایی

آیسان رضایی

هانیه گلستانی

رحیم ابراهیمی

اسعد باپیری

رسول جبرئیل زاده

علیرضا محمودی

عمادالدین دارچینی مراغه

حدیث نجارزاده

فاطمه کارخانه

فریا عظیمی مطعیم

فرشته میردامادی

الناز حیدری

فرزانه لوکیان

مهسا احمدی شادمهری

سارا حق نکهدار

مریم کسروی

میلاد سلطانی سیف

پگاه ترابی

فاطمه بهمن یار

ژیلا صالحی

سارینا علیرضا

افرا رضاقلیزاده

عارفه ایزدی

فخرالدین کریم پور

امیر عبادپور

نگین ستاره گوران آباد

غزال فخیمی

سامان پ ر

فائزه حسینی پیرحیاتی

فهیمه مهمان نواز

اسما محمودی

میترا رستاخیز

حسین عسکرزاده

امیرحسین نیکزاد

مینا سرلک

مرتضی

حامد نعمتی

برزگر

محمد حسن ایزدیان

مریم زارع

شادی سرداری مهر

سحر افتخارزاده

پیمان گوکی زاده

مسعود گلی

الهه ارسته

طنان فلاح تفتی

مریم عابدینی پاریزی

فائزه السادات مرتضوی

فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

آنا غضنفری

مهساسادات روحانی

امیرآدینه پور

نعیمه حسن پور

اشکان مطیع

پرندوش هاشمی زاده

فروغ گلچین

مرضیه نجفی

فرشته فضلی نژاد

زهرا فاتحی

منیژه دانش

آیدین مقدسی

عبدالباسط واحدی

مهدیه خورسندی

عرفان پروانه

امیر احمد آهنی

فریدون حق دوست

مهدخت حاج رحیمی

منصوره توکلی

ونوس وطنخواه

برنا فرازمند

آذین خردمند

فریده سینی چی

آذین شفیعی ثابت

مریم شماعی زواره

علی فاریابی

محمد باقر جهانتاب

مهری کوفی

فاطمه مهاجر

آرتا اسدی

ریحانه قهرمانی

پویا امیدی

شهاب سرلک

طوبی دهداری

مهشید ذاکر

امیرحسین کلانتر

شادی شفی خدایی

مهدی خادمی

مهسا فرشیدزاده

سید امین نبوی

علی کازرونی

سحر سروری

فاطمه السادات میرابوطالبی

مریم غلامپور

نازگل معتمدگرجی

مهشید شیرانی

شادی زره پوش

سحر سروری

هیفا موسوی

فاطمه تیغ خورشید

مهتاب شیرانی

عرفان بلاغی

صدف صحراییان

سهیل علیزاده

سرور پورنظری

نسرین کریمی

ونوس هدایت

فائزه

غزل لطیفی

آرش هدایت

معصومه مهنی

سیدمحمدمهیارکازرونی زاده

مریم صفوی

هیوا شادمانی

کیانا شایسته فرد

نفیسه کریمی

سیده زکیه جوادی

فاطمه رنجبر

هانیه ابراهیمی

ابراهیم حاجی

زینب پاشازانوس

رویا امیری

سیده مریم بحرالعلون

فائزه خواجوی نیا

پویا میرمحمدصادقی

بهناز مهدویانی

سینا پورسلیمی

محمد میرحسینی

زینب باقری

امیرحسین صادقیان

بهاره سادات یوسف ثانی

فرشته احمدزاده

نداجوشن

امیر تموزانلو

لیلا کلاهی

سید معین موسوی

حمید بدریان

نسیم باقری

الهام مظفری

زهرا شفیعی زرگر

زهرا رحیم لو

نازگل آقازاده تبریزی

مهران عبدالهی

نرگس

سروش میر

زهرا توسلی کفرانی

نفیسه رحمانی

نیما مجردی

علی جوادپور

سید مرسل مسلمی عقیلی

حمیده موسوی

مهدیه محبی

انسیه حاج فتحعلیان

بهروز رحیمی

فرشته اسمعیلیان

بهاره جلالیان

حسام محیطی

مریم محمدی نوده

عیار احمدی

سحر مالکی

شیوا اسکندری

الناز کاریزنوی

محمد نوروزعلی زاده بیرنگ

هدی قدرتی

مرتضی نخعی

فروزان حیدریان

نازنین بهشتیان

امیر محمد تاجیک

فرنام محبی

امیررضا شکرانی

محبوبه روزساز

سیاوش خاکی

یوحنا سیدالحسینی

علی مجاهدی

آزاده ابراهیمی تیرتاشی

سعید توفیقی

سیدامیرحسین صیادی

امیرحسین مرتاضی

گلنار کشانی

اتابک متقی

علی پورمحمد

ندا شیخی نیا

مهدیه عزتی

زهرا باقری

سلامه تقی پور تمیجانی

محسن ذوالقدر

حسین عبدی

حمید باباحسینی

سعیده شیردل

شکرانه سعید

مهدی جنتی یزدان آباد

سید بابک میرمیناچی

سپیده علی مرادی

مینا محمدی

محدثه شمشیری

شیوا صبور روح اقدم

احسان مشتاقی

سید علیرضا خادم باشی

نگار نیکنام

بهزاد خدایی

محسن نجفی

محبوبه دشتی

ساناز بیگ زالی

کیمیا قادری

شهرزاد رضایی جوزدانی

علی نادری ورندی

مریم ابراهیمی

سمانه آبیاری

سونا ماه رخی خوشه مهر

شیما حسن زاده دلویی

فلورا غیورکاظمی

سعیده رستاخیز

فاطمه رفیعی

یاسمن متین

سمیه سلمانی چمن آباد

فاطمه معصومه منوچهر

سجاد ثاقب دوست

عرفان عبدلی

سهیل فرمانی کرمانی

سولماز جباری

سید بهنام فرمان ارا

پریسا کرمی

احسان مختاری

ارمغان رمضانی

شیما کاف

رعنا یزدان مهر

گیتی زارع عین الدین

علیرضا دقیقی

نیلوفر اصفهانیان

علیرضا زری باف

ساناز کارگزار

سید امیررضا موسوی

فرشاد صادق مغانلو

حسین محمدى

محمد مظفری هشجین

نوشین عباسی

زهرا باقریان

رقیه کریمی

مریم راشدی

پریسا مداحیان

سعیده دلپذیر

هانیه رضاقلى زاده شیروان

مهدی عطائی پور

حمید ندری

سیما زرنگ نصرآباد

مصطفی قارداشی

سامان شیخی

صفیه پولایی

مرتضی صفرنژاد

زهرا نبیی

پرهام هوشنگی

وحید بلوری

مرسده سپهرنیا

آزاده اعیان

مجیدعبدلی

مژده مهدی فر

سیما ثاقبی

تارا خادملو
علی شریعتی کیا

 

شکوفه کرباسی زاده

بهزاد بهمنی

علیرضا شمسیان

سعیده طالبی

معین خاکی

عبدالخالق بومه امیرحاجلو

کارگذار

مهتاب اکبری

ناهید ملکیان

امیررضا فامیل دردشتی

لیلا شیرمحمدی

محسن مینوتن

احسان عبیری

امین دهقانی

کمال مرتضایی

النازسادات شمسا

یاسمن سیدیوسفی

حسین محبی

پیام محمدی نژاد

حسین فولادی وندا

سجاد حسینی

پگاه شهبازیان

زهرا هاشمی

محمد جعفری

مایده شهدی علیزاده

شیرین عظیمی

محسن تدین

عاطفه کیلان

سید احسان صالحی

نیما جلالی

زهرا عظیمی

فرناز حاجی فتاحی

محمدجواد یزدی پور

عاطفه جلالی

صبا ریاضی

نجمه باقری کاکلکی

علی زیرک

حمیده رحمانی سراجی

ساره شهرامیفر

شهریار مؤذنی

فهیمه محب محمدی

محمد هادوى

نگار یوسف زاده

نیما امامی

گلنوش کلاهدوز

امیر بهادر برومند جزی

امیرحسین اژیه

رعناالمعى

محسن عسگری

ویدا یوسفیان

دیبا منجزى

حمزه رفیعی

فائزه اقاجانی

فاطمه صالحی

راحله حقایق زواره

ملیکا محقق

نازگل آذر

مصطفی شفیعی

سیده مریم کرامتی

مهتاب هاشمی نصر

نیلوفر حاج غفوری

محمد مرادی

فاطمه طالب‌زاده

مهدیه افضلی

ایمان ایزدی

فرهاد عبدی

فرشته هادیان قهدریجانی

بهناز دانشمند

مرضیه آقاباباییان

احمدرضا خوش رو

محبوبه صادقی

نیلوفر علیمحمدی

مهسا شفیعی اردستانی

صابر اکبری

حمیدرضا جهانگیری

امیر رحمانی

درین مقصودلو

رویا ذوالفقاری

شیرین زرین جویی

ماجده نبی پور

صادق یزدان خواه

مریم تاجیک

مریم اکبری مقدم

سمیرا کاظمی پور

شهین کشت کار رجبی

شقایق کیخسروی

هلیا مجتبوی

هدا بختیاری

فاطمه شفیع زاده

سیناکوشا

سونیا عنایتی

پریچهر سادات سجادی

سحر سرابندی

خشایار افشاری

سهند گلستانیان

زهرا احمدیان

میترا سلیمانی

زهرا شفیعی مقدم

محمد طیب

فائزه ابراهیمی

سمیرا دلاوری

لادن نصیری

محبوبه آب شیرینی

شیرین میجانی

بهناز داداش زاده مهربانی

زهرا قاسمی

ندا رئیسی

نجمه زارع

تارا اعتمادی

عماد توکلی

سارا طاقی

محمدکمال روغنی

زهره خاکی نژاد

نگین السادات ولیعهدی

محدثه حقگو چروده

احسان کاظمی خالدی

علیرضا مومنی

کاملیا کلانتری

مینا امیرمحمدی

سحر جارللهی

سید سعید موذنی

شبنور عبداللطیف

علی فتوره چی

مریم حیدرپناه

فهیمه فرهانیان

شیما ممشلی

پریناز مقیمی نجف آبادی فراهانی

علیرضا مرحمتی

رضا حق وردی

حامد دهستانی اردکانی

نازنین مدبر

بهاره مهدی خانی

کوشا مینوخرد

محمدصالح رجبی

یاسمن محمدی

امیرحسین نصرت ابادی

آزاده زایرزاده

مینا بهزادی

امین غلامحسینی

نرگس خدری

مریم وکیل اسداللهی

مسعود درکه

مهرداد عصاریان

زهره روزبهانی

کیانوش اکبرنژاد

محمدرضا معصومی اردکانی

امیر فرمحمدی

محبوبه کرمانیان

سهیلا مشیری راد

امید محمدی

مجتبی فایزی فلاح

امین خانمحمدی

سحرچنگیزی

زهرا فقیهی

امیرسینا شریفی

آرش آقاجانی نرگسی

جواد علی عسگرزاده

زهرا باقری

حسن عباچی

سمانه خاتون آبادی

محسن گودرزی

سهیلامسعودی

منا بهشتی

مینارضایت

مهرنوش رهنما

رضا یزدانی احمد آبادی

سبا محمدیان

زهرا غلامحسین زاده

شمیسا معصومی

زهراعطایى جعفرى

ریحانه ناصحی

رایکا شریفیان

سینا افضلان

علی شکیبا

نازیلا حسنیانی

مهسا مدقالچی

محمدتقی فاضل

استادابراهیمی

کسری زرشکی

صغری واحد

مهراوه صادقی ایورقی

مجید صادقی ایورقی

زکیه سعادت

زهرا اخوان

محمدجواد امینی زاده

سیمین جهان تیغی

زینب رفیعی پور

غزاله حسن پور

فرىما تاکى زاد

نیما بهروان فر

زینب قلی بیگیان

ندا احمدزاده

مینا شفیعی

زهرا شکفته

گلاره جلالوند

سمیه حیدری

علی آیت

فاروق زارعی

الهام بدری

سیمین پیرمرادی

یاسمن رحمانى

زهرامشهدی زاده

ساسان شیدایی

مریم خیراندیش

فاطمه محمد عالی پور

زهرا صالحی

میثم شهریاری

زهرا معیری

سینا طالبی

مهتاب صالحی

مرجانه جنانی

علی سررشته داری

امیر توتزاری

نداپیامی

محمدرضا مهتری

مارال مقبلی

مسعود زارع

مرضیه ارومیه

حمید جلیلوند

سیده راحیل حسینی

محمدرضا جعفری

سمانه سادات مسجدی

ویدا جمشیدنویری

فرشید فتحی

حانیه یزدانی

صبازمانی

غزل حایرى

سیمین شفیعی

محمد رضا شقاقی

سید علیرضا حسینی

فاطمه مهرابی

معصومه قلیزاده

فاطمه عمادى

شیوا

محمد احمدی

مهشید بهادری

مهشید صمدانی

سپهرزین العابدین نظری

فاطمه کاوسی قهفرخی

مرجان حسینی

زهرا قطبی

مژگان سعیدی

محمد حسین ایمانی پور

آزیتا

نجمه شریفی

هوشنگ قاسمی

فاطمه کاظمی

ونوس شاهرخی

مجمد مهدی رضوانی فر

محمد جواد شیخ ابولی

هادی وکیلی

نازنین گیلری

زهرا صادقی

فرخنده السادات حسینی بافقی

نیلوفر حقیقت سیر

زهرا نجفی

یزدان شفی خانی

سالار صالحی

مجتبی اسلام دوست

سمانه عاقلی نژاد

آیلر کر

شیرین ابراهیمی

فریناز عالی داعی

نوشین جهان شاهی

شمیمه هاشم زاده

سوگند ارزاقی

نسترن مقدم

سمیه شمسایی

حامد چراغعلی

سیده سارا موسوی

محنا علیزاده

الهام ابدالی

پگاه موسوی

شاهین برادرانی

زهرا شریفی زیارتی

صدیقه باطنی

پرستو توسلی فراز

فائزه باستان

معظمه آقامحمدی

یکتا رحیمی اشتیانی

مجتبی نیک افکار

مسعود حمیدی

پیمان ظفردوست

سیدمحمد رضی سفیدگر

مرجان روستازاده شیخ یوسفی

سارا همتیان اشرفیان

میثم دهقان

پریسا معینی اقطاعی

مهدی کریمی

شمسی قادری

محیا صبوری

حامد زارعی

مهرنوش صولتی

زهره روزبهانى

درسا دانش

سیده زینب حسینى

شیوا مهدی پور

مهدیه شفیعی

امیر معتمدی

رونا نیکزاد

علی صادقی

رضا ستوده

طلیعه پروانه

امین اشرفی

روح اله امانی تاتار

شهریار صفاری

علی دهقانی

اشکان عطری

سیدمهدی مرتضوی

نرگس مستجابی

زینب منصوری

کیمیا سیدی

یاسمن فرهادیان عزیزی

فرزانه شبیریان

زهرا سادات رضایی

مهدی سلیمانزاده

سحر ابراهیمی

سعیدنقش

غزال دری

احسان کشاورز

سیده شهرزاد عزیزالدینی

مسعود کاشفی زاده

نغمه کوچک زاده

سیده زهرا تارا

میترا کمالی

حمید عالمی

مریم رضوی

الهه بهاروند احمدی

الهام اعلمی

هاشم شادمان

مهشید ملکوتی سمنانی

حسین زادی

حامد ذوقی

سمانه حسامی شهرضایی

سیدعلی میرشاه ولد

مریم محققی

امیرحسین وجدانی

رقیه حسینی رفیع

الهه میرشکارپور

علی محمودیان

امیرحسین نظری

علیرضا آل یاسین

مریم حسینی

سیده مرضیه احمدی

مهسا عسگری

یسرا احمدپور

سعید بهرامی والا

محمد رحمانی سرجمعی

محمد نژادحسینیان

هادی سلیمانی

علی خداویسی

محسن هراتی

الهه پهلوان فلاحی

نجمه مهدى نیا

الهام محمودی

آرمان ایزدپناه

صبا دنگ پیایی

سارا پوری

محمدمهدی قائم پناه

مریم مجرد ثانی اوغاز

محمد ناصر اکبری

فؤاد طائی

آرزو شفیعیون

امیر حسین سید حسین پور

یسرا تاب

علی امینی

هادی فردیس

رضا حاجى جعفرى

کامران محمدی

طاهره کریمی

حجت الله فروتنی

حسین دستورى

فاطمه جعفری

سعید رضایی

پرنیا فرشادی

آذین اعتمادی منش

یاسرملانوری

فائزه آقاجانی

ﺑﻬﻨﺎﻡ ﻋﺒﺎﺳﻲ

سیما سامانی

افسانه

پریسا محمدی دارابی

مهسا نیکو

زهرا بیژن نژاد

هدی فرج پور

علی ژالهارا

کوثر اثنی عشری

فائزه فرهنگ

پریوش احمدوند

فرشید شهنازی

میترا رمضانی

سهراب محتاط

مرضیه جزایری

بهناز کارخیران

یاسمن محمدحسینی

زهرا جلیلیان

احسان جوادی راد

فروزان بیات نژاد

زهره حیدری

فرشاد خدامرادی شالی

فرهاد علایی اردلان

تکین طلوعیان

آذین صالحی نژاد

علیرضا عاصمی اصفهانی

محمد شیرزادی

شهین سامانیان

هانی بهزادرضایی

الهه سلطان محمدی

سارا خوش آمد

علیرضا سالم

راحله شامی

هادی اخوت پور

سمیه کریمی

زهرا محمدی

محمد صادق صباغ

سیدمجید آقامیری شعرباف

خشایار صاحب اختیاری

حسانه ایزدیار

نیلوفر کارامد

امیر پویان قهرمانی

مسعود شعبانی

الهام بدوی

اعظم نکویی

راضیه شیوعی

زهرا لکپور

سمیرا راهب

زینب سادات روح الامینی

آرزو کریمی

معصومه رضازاده

علی مجدی

نگین شاهین

سیدعلی هاشمی کیاپی

پدرام دولابی

لیلا خورابه

زینب صالحی زنجانی

پردیس ابطحیان

ستاره ساعی

محمد محسنی

بهزاد گروسی

احسان راستگو

احسان قره زاده

میثم ابوالمعالی

محمد کریمی

سارا شیروانی

شیما مهرابی

پریا ابراهیمى

تینا نظری

آناهیتا فرح دل

مریم لطیفی پور

کیوان رمضانی

آرمین حسین حسین پور نادر
آرش مهدی زاده

الهام فاطمی

هومن نقاشیان یزدی

شیدا گودرزی

محمد یوسفی سوته

سپیده بهلولی

ارشیا شاهواروقی فراهانی

پریسا ایلون

امیر مسعود معصوم نیا

محسن رجبی

مهدیه حقیری

عطیه السادات تجلی بخش

سهیلا بخشی

عصمت یزدی

لیلا چهاردولی

مرتضی نعمت اللهی

مهسامحمدی

میترا داودی

علیرضا یحیایی

حسن عباسی

فرزانه احمدی

صدف ولی نژاد

فاطمه قویدل

محسن کیخایی

نگار عباسی سرمدی

حامد بدخشان

ندا گل محمدی

سارا عامری

مهسا گراوندی

ناهید منصوریان

مسعود فروغی

الهام رسایی

عاطفه شریفی

نگین خوارزمی

راضیه محبی

میثم حمزه نیسیانی

سحر احمدى

محمد مهدی محمدی

سبحان فراشی کهنوج

ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ پاریزی

آرش هوایی

بتول صفری

طاهره رییسی

احسان هاشمی

نایله رییسی

طاهره شهرکی

لاله هاشمی

ملیحه کیانی

نادیا واعظی

آمنه ابطحیان

منصوراصفهانى

ستاره انصارى

فرنوش خدادادکاشی

آمنه ذاکرى حکمى

سینا دل آذر

سید محمد حاج سید نصراله

امیر مرام

سیدعلی محمدی

سیدمحسن سیدی وسطی کلایی

علی سلامی

روژین شریف

حسنا ویسی

سیما عزیزی

شیرین می ابادی

شبیر می ابادی

مینا اوجانی

دکتر فرناز همتی

مهشید حداد

شقایق ربیعی

علیرضا غلامزاده

فروغ جمیل

ایمان سیوندی

لیلا محمودی

زهرا ابوطالبی

ایمان سیوندی پور

لیدا غفوری

سوسن عبدالهی

علی گنجی زاده

رحیمه گنجی اناری

فرشته کریمی

سهیل شکری شکیب

سعید عباسی

فرناز یاقوتی

زهراکوهی زاده

مریم احسانی

سجاد بیگلری

عطیه السادات موسویان

محمدرضا پورانی

سمیه شهرکی قدیمی

لعیا رنجبرنژاد

حسین رهاوی

نادیا ثمره افسری

مریم بالی بگلو

محمد خدابنده لو

سعید چناری

شادی انصاری

محمدصدیقی

دلارام شکیبا

فروغ السادات ابصار

آوا فرخى

کوثر پاک سرشت

خاتون حصاری

محمد قدرتی

دانیال ملکی

فاطمه زهرا قناعت

راحله صفایی

محدثه بیدشکی

سلمی محمودیان فرد

نگار جعفری

ندا حقشناس

سینا کاظمی

مهسا اردشیرزاده

پیمان فعله گری

زینت سلیمان پور

کسری هندی

حسام کاکاوند

ع. حبیبی

محمد حیدری

سویل قاسمی

هادی بختیارزاده

سعید فخرائی

فریده رنجبر

پریناز طیبی خامنه

حسین خدادادی

المیرا جعفری

بتول گرامی مطلق

فائزه زمردیان

زهرا محمدشیرازی

دکتر علی مومنی

سحر عامل شهباز

محمد هادی بحری

هلن شاه خواه

نیلوفر هورشاد

امیر حسین سلیمانی

شاهین عبدالملکی

سمیرا علی نژاد

فائزه یحیائى

محمدحسین احسانی

مرضیه کفایتی

میثم محمدی خواه

محسن سلطانی

فرزانه دانش

امین اعلمی

مریم جعفری

امیر ساسان بیانی ارشادی

سپهر کاشانی

رامتین غفاری

سید ناصر سید اسماعیلی

محمدرضا مرادی

محمد مهدی احمدی

توحید رزمی

سیده مهسا دشتی

محمود روانشادنیا

بهفر تازیکی

وحید دیوان پور

امیرحسین لاریجانئ

نسرین رضوانیان

دکتر افشین سیفی خانی

زینب خورشیدی

مهران رحیمی پور

پریا امانی لری

هنگامه مهرفر

دستجردیزهرا شهبازی

الهام اشرفی

نرگس آذری

علی حاجی زاده

مهرناز شهسواری پور

مهرسا هادی زاده شیرازی

زهرا امینی خضراباد

زهره سادات رستگار رامشه

مریم السادات حسینی زاده

شهرزاد آریا

مهشید جمالزاده

مهدیس مروتی

شیدا یزدانی

احسان بهرام پور

حمیده پدوار

سید محمود غفوری یزدی

سیده سمانه برهانی

نسرین

آرمین شیرزادیان

محمود شریعت

عطیه محمدزاده وطنچی

آرمان خزاعی

ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺑﻲ‌ﭘﺮﻭا

پگاه روانفر

سحر عباسی

نسترن ثابت کیش

راضیه شاه منصوری

خاطره امینیان دهکردی

مهناز حسینی

مهدیه شایگان مهر

اعظم ملازاده

مهدی ظهوری

معصومه شرفی نژاد

نرگس نجاتی

مهدی یعقوب نژاد

نویدرضا صالحی

سهراب دهقان

علی راعی عزابادی

عادل نوری

سارا ساعتی

سنا اتباعی

نیلوفر خطائی داینی

بهار پورمنتی

زهرا دانشیار

قاسم محمدى نعمت آباد

محمد قاسمی

محمد دره شیری

راضیه آرمان

افسانه واحدی فر

ماجد غفاری

هژیر عزیزی

زینب شهابی

سهیلا شمس

الهه اسماعیلی زاده

الهام شیخ طاهری

پرهام وطنی

رعناخداوردی

رضا قاسمیان امیری

آزالیا کردی

زهرا چوپان نژاد

پرهام منتظری

شیدا محیط قیری

شادی طالبی

عیسی نظری

نازآفرین یزدان پناه

الهه احمدی

الهام قشقایی سعدی

نیاب الدین هاشمی

کیوان قاسمی

مهدی کمالی

بهاره صفیخانی

فاطمه رستمی نسب

مصطفی فتاحی

وحید توانا

احسان دهبزرگی

آرزو قاسمی

مروارید بنی اسدی

زکیه یاراحمدی

سیامک ساعدموچشی

زینب عادل پور

فاطمه عسگرى

مریم راشدی

احسان محمدحسینی

هدیه احمدیان

حسین آهنگری آهنگرکلایی

فاطمه تذروی

فرزانه یاوری

پروین نیک آیین

حسین محمودی

زهره دادگر

سعید نیکنام

زینب شفیعیان

ساناز نیکنام

سید احمدرضا حسینی

علی درینی

شاپورپورعلی

فرخنده حسینی

سجاد جلیلی

محمدحسین باستانی

پوریا رحیمی

پریسا غریبی

فاطمه سفری

شقایق خدامی

پریسا کریم زاده

معصومه کریمی دوانی

مژگان جوهرزاده

راضیه اعتمادان

فرخنده بختیاری

فاطمه عبداله‌زاده

سحر ش.

حامد زین الدین

مریم کوشش

نیلوفرمعصومنیا

طاهره جان احمدی

شیدا

سجاد عابدی

سها آهنگریان

فرنوش یاوری

فاروق نعمانی

دکتر حسین پورجعفری

علی اصغر برزو

حجت ذوالفقاری

سیدمرتضی پیشنمازی

غزاله دارایی

سیده نیلوفر باقی

محمد حسن افکار

تلکا حاجی سالم

ناهید زارع محمدی

الهام دفتری فرد

الهام دفتری فرد

سپیده دهقانی

طوبی عباسی

بهمن اینانلو

سارا پاکباز

دکتر ماکان رضایی چیانه

رضا واقع بین

اشکان اسماعیلیان

سپیده کاشفی

الهه کهن

سمانه خضرائی

الهه تقدیریان

فاطمه سلیمانی

عباس رحیمی

حمید حسین نژاد ندایی

بابک حسین دوست

مریم برنگی

مژده فروزان

خدیجه ابراهیم پور

مهدیه شکریزاده

مهدی زینالی

آیدین مجتهدزاده

علیرضا قجر

احسان حسینی

مهناز شریفیان

منوچهر ابراهیمیان

آمنه فیجان

مهدی تهمتن

رضا خدادادی اسکی

اسما خاکی پور

حسین کیموسی

صدف مهاجرانی

مهدی آسایی میاب

قیصر مولایی

کتایون صالحی

مونا مرسلی

محسن جهاندیده

زینب فاضل

مریم سرکرده

پرنیا طرفه نژاد

فاطمه رضاپور

نسترن آزرمان

مینا زواره

محمد پاپی

مهسا اکبری عریانی

محمد رضا کریمی راد

مرتضی عبدلی

سیدامیر ابراهیم‌زاده

مریم پورقربان

سجاد کاکایی

امین پرون

محمدرضا زارعی

مینو پورقربان

علیرضا نبی زاده

ایرج کشاورز

عفت عموزاده

نرجس جلالی

زهره نادری

سارا زند

سیروس سرادار

مهدی یوسف زیی

مسعود صادقی تفتی

اردشیر پاپی

سمانه سالاروند

مینا عبدی

محمد فرامرزی

ساسان انارى

حمیدرضاسعادت

بهاره سپهریان

نیلوفر سلیمانی فرد

خجسته احمدی

مرضیه سلیمانی

افسانه میرشاهولایتی

فاطمه شجاع صفت

شیما شلیمى

عاطفه محمدجعفری

سمیرا صارمی

امیر مومنی زاذه

فاطمه داداشی

نجمه صادقی

احمدرضا حجتی مروست

شیرین شجاعی

زهرا مالى

محمدامیر کرانی

مهرداد صدری

ایمان زند

محمد سعید قزلباش

تکتم فخریان

نازنین نجاری

علیرضا پایانی فر

مهدی معینی

الهام شاهرخی راد

ندا امینی

صغری صحیفی ثابت

سعید بشارتی

محمد جواد فلاح یخدانی

مویدپور

مریم شعبانی

زینب دهقان

شهریار کلاهی

محمدرضا طاهری نژاد

حامدرضا احمدی زاده

فضل اله عسکری

احسان صالح

حمید معارف وند

یاسمن مطلق زاده

مهناز مروی

مژگان دیلمانی

محمد متین راد

مرضیه زیلایی

میترا امامی مقدم

صدیقه سنان زاده

حسین آزادی طلب داوود ابادی

سعید حاجی‌پور

عباس محمدی

سجاد بشارتی

سجاد شهروئی

سلاله امیرپور هره دشت

فروغ حاتمی

احمد عربی

مهدی سلیمانی

ارغوان ف

نسرین میلانی

سروش صادقى

الهام ملک احمدی

الهام حیدری

ساره معادی راد

مژگان سادات قوامی

مینو مالمیر

مریم ذوالفقاری سبزه خانی

نیکو حاتمی

شهرزاد فیاضى

سپهر شیرویی

علی رحمانی

میلاد مفاهری

نینا حاذق

مهناز گل رضایی خوزانی

الهام آسیایی

پریسا ناجی وش

شیوا فقیه

محبوبه رضاپور

فائزه اسدی کرم

الهام دیبا

سولماز هاشمی

سارا سلیم پور

فرنوش اکبری

مسیح تاج دینی

عطیه خرم

شهرزاد حکیم الهی

پویا رستم زاده

منصوره سادات مدنی

بهار صابرزاده

فاطمه ابوطالبیان

زهرا گل محمدی

فرنوش خدادادکاشی

سید علی سجادی طهرانی

زهرا حسن زاده

هادی کریمی مبین


ناهید ایزدپناه

سمیرا خلیلی

اورانوس منصوری

پوریا نمایی قاسمی

مینا نواب زاده

سمیه صفایی

فرزانه رضایی

‏‎‎فاطمه زارع

عطیه لعل وظیفه

مجتبی الهام فر

نامبهرخ نام خانوادگیشمس

فرناز پورسیدی

فاطمه فریدونی

بنیامین موسوی اصل

رضوان منصوری

فائقه سادات ناجی

الهه هاوشکى

سرور عزیزیان

آیت جاتن

مهدیه کریمی

سمیرا شیخی

نیکا کیانفر

نگین یاورى شماره دانشجویى

رویا یاوری

زهرا اسلامی

پیمان میرکی


شادى عبدالرحیمى

بیتا نجاری

آرزو مبهوت

محمد محرمی

فریما دهقانی سامانی

محمد علی عبدالله زاده

مرصی السادات هاشمی جزی

نیلوفر افشاری پور

داود قنبری

هدی جعفری محمد آبادی

نسیم السادات نژاد سجادی

رامین رمضانپور

آریا رحمانی

سمیرا رفیعی

محمد اقبالی

نیاز موسویان فتحی

صبا حمیدپور

سلاله ذوالقدریها

مینا فرح نژاد

فرناز دلاوری

نسرین حسینی

میترا ابول زاده

مریم آزاددهقان

زهرا لاریان

سارا رامهرمزیان

مریم نصری

نفیسه رفیعی وردنجانی

مائده عابدیان

زهره محمدی نصراباد

عادل طاهرخانی

عطا میار

مرجان خدادادی

مهتاب پاینده

زینب طالبی

فاطمه ایجادی

شهرزاد صاحبداد خبیصی

متین روحی گیلوان

خلیل سلیمانى

فریاد فاتحی

ھیوا مصالحی

عطا سرجازی پور

غزاله مجدی

فریبا حق ویردی لو

پیام اسمعیل پور

هومن احمدزاده

مژگان داوودی

خدیجه عبسی

مهسا حیران

فائزه جلایر

فاطمه راست

سیاوش جوهری پزشکی مشهد

ملیکاخدایى

الهه سلطانیه

مهدی کمیجانی

شادى احمدى شماره دانشجویى

یاسمن صادقی

شیرین فتحی

حسان جلوداری

فهیمه امانی

زهراجمشیدی

سعید قدسی

دکتر الهام امیرلطیفی

مسعود فولادگر

الهه رحمانی خواه

مریم صالح پور

نیلوفرسالاری

لیلا ذاکر اثناعشری اصل

راضیه محمدخانی

فاطمه مقبلی هنزا

لادن پاشاپور

علی امینی زاده

فائقه رفیعی

زینب علی محمدی

زهرا ولی پور

سوگند گودرزی

پریسا اسحقی

زهرا دستمردی

شایان کاشفی نژاد

سباهوبه فکر

ایراندخت قربانی سپهر

مسعود هادی نجف آبادی

اکبر عبداله زاده

مهسا راکعی

مریم متضرع

مریم هوپناه

محمد پاکراه

الهام کمالی حکیم

محمد جمشیداف

حوریه طوسیان

پریسا فرزادنیا

مایده شریفیان

ساناز ورشوچى

آیدین شاهیلوی

طراوت واحدی

نازنین مشکوری

سعید اسمعیل صوفیان

زهره فیلی

عطیه مجیدی

سحر فریدونی

سیدمحمود عطری

امیر رضا فاضلی

زهرا لطفی

محمد حسینی

ندا روفیگری

میثم حسین یزدی

ساناز روح بخش حلوایی

زهراسادات هاشمی

زینب احمدی

شیوا شیرزایی

شیده شهابی

الهه فرهاد

آذین تیمورزاده

حسن ابکار

علی‌ محمدی‌اصل

زهرا دارابى

آرزو اصغرزاده

هانی صابرمقدم

مصطفی رضایی فر

زهرا سادات علوی

حمید صادقی

امید حبیبی

مهشید حسینی

مهتاب مهری کاکاوند

مریم غریب دوست

شکیبا جوادی

لیلا طوماری

پروا جعفری

زینب حاجی حسنی

محمدامین میرزایی

معصومه پورقیومی

فرزین واحدی

سعید شکیبا

الهام بهرامی

آفرین نیشابوری

پریسا هاجرى

مهسا قضاتلو

زهرا جبل عاملی

شهرزاد ذوالفقاری

مریم چاکری یزدی

پوریا یاراحمدی

ناهید راعی دهقی

فاطمه چیچگی

زهرا کوهی

مریم مسعودی

سعید محمدرحیمی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon