قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) موفق به ساخت کیسون‌های ۵هزار تنی برای ساخت بندر و موج‌شکن شد

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) موفق به ساخت کیسون‌های 5هزار تنی برای ساخت بندر و موج‌شکن شد

خبرگزاری تسنیم: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای نخستین بار در خاورمیانه موفق به ساخت کیسون‌های فوق‌سنگین برای ساخت بندر و موج‌شکن شد.

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) مؤسسه عمران‌ ساحل قرب نوح(ع) برای اولین بار در خاورمیانه موفق به ساخت کیسون‌های پنج‌هزار تنی برای استفاده در ساخت اسکله بندر خدماتی صادراتی تنبک گردید.

از مجموع 36 کیسون مورد نیاز برای ساخت دیواره اسکله بندر خدماتی صادراتی تنبک تاکنون 30 قطعه تولید شده که به‌زودی پس از آماده‌سازی 6 قطعه دیگر، عملیات آب‌گیری حوضچه و انتقال کیسون‌ها به دریا اجرا خواهد شد.

هرکدام از این کیسون‌ها در خشکی پنج‌هزار تن وزن دارند، که پس از شناور شدن و حمل به دریا و نصب در محل مورد نظر، این وزن تا دو برابر افزایش می‌یابد.

استفاده از کیسون برای ساخت بندر و موج‌شکن در دنیا در نقاطی از دریا که دارای عمق زیاد است دارای صرفه اقتصادی بالایی می‌باشد و بندر خدماتی صادراتی تنبک در استان بوشهر نیز از جمله بنادری است که عمق زیاد آب در این منطقه استفاده از روش کیسون برای ساخت اسکله را دارای امتیاز ویژه نموده است.

پیشنهاد استفاده از این روش بندرسازی برای پروژه بندر خدماتی صادراتی تنبک توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به شرکت نفت داده شد و مورد موافقت کارفرما قرار گرفت و هم‌اکنون به‌عنوان نخستین بار در خاورمیانه به‌صورت جهادی توسط مؤسسه عمران ساحل قرب نوح(ع)در حال اجراست.

غیر از کیسون‌های مذکور 30 قطعه کیسون کوچک‌تر نیز ساخته شده است که در بخش‌های مختلف بندر تنبک استفاده خواهد شد.

کیسون مکعبی درون‌تهی از جنس بتن مسلح است که در حوضچه‌ای خشک کنار دریا ساخته می‌شود و پس از شناور شدن در درون حوضچه، به‌وسیله یدک‌کش به دریا حمل و از طریق سنگ‌ریزی، در محل مورد نظر در دریا غرق و بدین ترتیب نصب می‌گردد.

روش کیسون‌سازی از پیشرفته‌ترین روش‌های اسکله‌سازی در دنیاست که در سرعت عمل، دقت و استحکام از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است.

کیسون‌سازی و استفاده از کیسون‌های بتنی با وزن‌ فوق‌سنگین برای ساخت بندر و اسکله، به‌دلیل پیچیدگی و حجم عظیم کار، در دنیا تنها در انحصار چند شرکت معدود بین‌المللی است و اجرای چنین پروژه‌ای با این پیچیدگی و صعوبت توسط جهادگران عرصه سازندگی در مؤسسه عمران ساحل قرب نوح(ع) در حال انجام است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon