همکاری‌های انرژی با روسیه ما را محدود نمی‌کند/ آماده صادرات گاز به اروپاییم

همکاری‌های انرژی با روسیه ما را محدود نمی‌کند/ آماده صادرات گاز به اروپاییم

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: همکاری‌های انرژی ما با روسیه محدود کننده همکاری‌های انرژی ما با دیگر نقاط جهان نیست و تبادل انرژی با اروپا در تضاد با همکاری‌های اقتصادی با روسیه نیست.

علیرضا غریبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: صادرات گاز به اروپا مستلزم این است که بین ایران و اروپا در این زمینه توافقات لازم صورت بگیرد.

وی افزود: مسلماً اگر این توافقات انجام شود، مسیرهای متعددی برای صادرات گاز به اروپا خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه بخشی از خطوط انتقال گاز ایران به اروپا در خاک ایران احداث شده، گفت: بستر صادرات گاز به اروپا؛ احداث خطوط انتقال گاز در مسیری است که مورد توافق قرار خواهد گرفت، با این وجود در مسیرهای احتمالی صدور گاز به اروپا، طراحی‌ها انجام شده و بخشهایی از برخی از این مسیرها که به‌موازات خطوط لوله موجود بوده و یا بخشی از آن در مسیر توسعه داخلی خطوط لوله سراسری کشور واقع شده، اجرایی شده است و یا اجرای آن را از قبل پیش‌بینی کرده‌ایم.

غریبی از امتداد خط لوله ششم سراسری که به شمال و شمال غرب کشور می‌رسد به‌عنوان یکی از مسیرهایی نام برد که می‌تواند صادرات گاز به اروپا از طریق آن اجرایی شود و اظهار داشت: مسیرهای متعددی برای صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله وجود دارد که باید ببینیم کدام مسیر مورد توافق نهایی بین ایران و کشورهای خواهان گاز ایران در اروپا قرار می‌گیرد.

*مذاکرات رسمی برای صادرات گاز به اروپا نداشته‌ایم

غریبی ادامه داد: تاکنون هیچ مذاکره رسمی برای صادرات گاز ایران به اروپا که برای امضای تفاهم‌نامه یا قرارداد باشد، انجام نشده و ذکر مسیرهایی که به دریای مدیترانه و یونان می‌رسد و یا از مسیر ترکیه به اروپا وارد می‌شود تنها در حد طرح مسئله و پیشنهاد از سوی کارشناسان است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پاسخ به "آیا همکاری با اروپا برای صادرات گاز به قاره سبز به مذاق روسیه خوش خواهد آمد؟" گفت: ایران ظرفیت‌های بسیاری از نظر دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز دارد و به‌طور همزمان هم می‌تواند با روسیه تعامل داشته باشد و هم با اروپا وارد تبادل انرژی شود.

وی افزود: همکاری‌های انرژی ما با روسیه، محدود کننده همکاری‌های انرژی ما با دیگر نقاط جهان نیست و تبادل انرژی با اروپا در تضاد با همکاری‌های اقتصادی با روسیه نیست.

* تنوع تأمین انرژی رو به افزایش است اما گاز داستان دیگری دارد

غریبی با بیان اینکه مطمئناً اروپا به‌دنبال متنوع کردن سبد تأمین انرژی خود است، اظهار داشت: متنوع شدن سبد تأمین انرژی در تمام نقاط جهان با سرعت رو به توسعه است، نه تنها تنوع و رقابت در کشورهای تأمین کننده انرژی وجود دارد بلکه تنوع در نوع انرژی مورد استفاده نیز به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند به‌طوری که به نظر می‌رسد در سالهای آینده بخش اعظمی از سهم تأمین انرژی از سوی سوخت‌های فسیلی جای خود را به انرژی‌های تجدیدپذیر بدهد اما گاز داستان دیگری دارد.

وی افزود: سهم گاز در سبد تأمین انرژی جهان در دهه‌های آینده همچنان به‌عنوان سوختی با ارزش افزوده بالا و آلایندگی کمتر نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی، سهمی قابل توجه خواهد بود.

این مقام مسئول، ایران را یکی از محورهای تأمین انرژی جهان در دهه‌های آتی برشمرد و گفت:‌ هیچ کشوی نمی‌تواند ظرفیت‌های بالای ایران در تأمین انرژی را انحصار خود بداند و عملاً چنین ظرفیتی در هیچ کشوری وجود ندارد، بلکه ایران ظرفیت تبدیل شدن به یکی از هاب‌های اصلی تأمین انرژی منطقه و همچنین جهان را دارد.

وی ادامه داد: همکاری با روسیه به‌معنای آن نیست که ایران نمی‌تواند با اروپا برای صادرات گاز وارد مذاکره شود.

* آمادگی ایران برای اجرایی کردن صادرات گاز به اروپا

غریبی در تکمیل صحبت‌های خود در مورد صادرات گاز ایران به اروپا تصریح کرد: تا امروز اگر صحبتی بین سران کشورهای اروپایی با مسئولان کشور ما در مورد صادرات گاز به قاره سبز شده یا رسمی نبوده، یا اگر بوده چیزی به ما منتقل نشده و من اطلاعی از آن ندارم.

وی افزود:‌ با توجه به اینکه این‌گونه مباحث کلان در حوزه تجارت از مرحله طرح تا رسیدن به قرارداد رسمی زمان‌بر است، ممکن است مواردی به‌صورت مذاکرات شفاهی بیان شده باشد که در این صورت در زمان رسیدن به قراردادهای رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خاطرنشان کرد: با توجه به بسترهای گازرسانی در ایران و خطوط لوله موجود و همچنین توانمندی فنی متخصصان ایران در توسعه خطوط انتقال گاز، هر زمان که قراردادی رسمی برای فروش گاز ایران به اروپا نهایی شود ما آمادگی داریم که در مدت مشخصی، پروژه را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه