روسیه به اوپک نزدیک‌تر می شود

روسیه به اوپک نزدیک‌تر می شود

خبرگزاری تسنیم: درحالی که قیمت نفت اورال روسیه ۴ دلار از قیمت مصوب در بودجه این کشور کمتر شده است مسکو ناگزیر است برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو و مقابله با تحریم های غرب از سوی دیگر همکاری و هماهنگی بیشتری با اوپک داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان عاقبت به فکر تقویت روابط خود با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) افتاده است.
سه شنبه گذشته، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در وین با عبدالله البدری، دبیر کل اوپک و سایر مسئولان این سازمان دیدار و گفت و گو کرد.
هرچند برگزاری نشست های بیشتری بین روسیه و اوپک که مجموعا کنترل حدود 40درصد بازار نفت جهان را در اختیار دارند، برنامه ریزی شده است، اما زمان برگزاری و اهمیت این نشست از دید تحلیلگران پنهان نمانده است.
روسیه همواره تمایل چندانی به علنی کردن اقدامات هماهنگ کننده خود با سایر تولید کنندگان نفت نداشته است. بنابراین هیچگاه به صورت رسمی چنین نشست هایی تایید نمی شد، اما مقامات دولت روسیه اکنون اعلام کرده اند که «مذاکرات (در داخل وزارت انرژی روسیه) در مورد هماهنگی بیشتر با اوپک بر سر قیمت ها از مدت ها قبل در جریان بوده است.»
روسیه روابط پر تنشی را با اوپک داشته است. در حقیقت مسکو در مسیر افزایش سهم خود از بازار نفت، اوپک را به عنوان یک رقیب می دید. تحولات سیاسی حول سوریه و ایران نیز به نزدیک شدن دو طرف به یکدیگر کمکی نکرده بود.
اما به دنبال وضع تحریم هایی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در قضیه اوکراین، ظاهرا تغییراتی در روابط مسکو و اوپک در حال رخ دادن است.
رشد اقتصادی روسیه به سرعت در حال کاهش است و انتظار می رود امسال در بهترین حالت به 0.4 درصد برسد. اگر غرب اقدامات بیشتری را در قبال روسیه انجام دهد، حتی بروز رکود در اقتصاد روسیه نیز دور از ذهن نخواهد بود.
در این وضعیت، وابستگی روسیه به صادرات نفت بیش از پیش افزایش می یابد. در بودجه روسیه که 50 درصد به درآمدهای نفتی وابسته است، قیمت متوسط نفت 100 دلار در هر بشکه تعیین شده است. اما نفت اورال روسیه  از اوایل هفته جاری به حدود 96 دلار رسیده است و این زنگ خطر را برای مسکو به صدا درآورده است
اگر قیمت نفت پایین تر بیاید، کسری بودجه مسکو بیشتر خواهد شد. همچنین تمام پروژه های بزرگ سرمایه گذاری شرکت های نفتی روسی بر مبنای افزایش قیمت نفت طراحی شده اند، نه کاهش آن.
با توجه به شرایط به وجود آمده، روسیه ناگزیر است برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و مقابله با تحریم های غرب، همکاری و هماهنگی بیشتری با اوپک داشته باشد.
انتهای پیام/ 84

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه