امید مردم همچنان به طرح مسکن ارزان قیمت است/ وام ۸۰ میلیونی کاتالیزور گرانی

امید مردم همچنان به طرح مسکن ارزان قیمت است/ وام 80 میلیونی کاتالیزور گرانی

خبرگزاری تسنیم: در حالی وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن است که مردم این اقدام را نه در راستای خانه‌دار کردن بلکه آنرا کاتالیزور افزایش تورم و به تبع آن افزایش قیمت‌ها می دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در روزهای پایانی شهریور که بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد "پای حرف مردم" به سراغ موضوع پرداخت وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن رفت که وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی به شدت به‌دنبال اجرای آن هستند.

مصاحبه شونده‌ها به برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی در قالب صندوق‌های پس‌انداز مسکن خوشبین نیستند و معتقدند با این کار نه تنها قدرت خرید مردم افزایش نمی یابد، بلکه به دلیل تورم ناشی از آن خیلی‌ها تا آخر عمر باید قید خانه‌دار شدن را بزنند.  عده‌ای تنها را خانه‌دار شدن را گام نهادن در مسیری می‌دانند که دولت نهم پایه‌گذار آن بود، یعنی اجرای طرح مسکن مهر یا چیزی شبیه آن که متقاضیان از محل پس‌اندازهای آتی صاحبخانه خواهند شد.

*داغ خانه‌دار شدن تا آخر عمر بر دلم می‌ماند

فردی که خود را شریف 35 ساله معرفی می‌کند در رابطه با وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این وام قطعا کارایی نخواهد داشت چراکه بازپرداخت آن از عهده هر کسی بر نمی‌آید و فقط اقشار مرفه جامعه می‌توانند از راهکار وزیر راه و شهرسازی برای خانه‌دار شدن استفاده کنند.

وی با بیان این که قشر مرفه هم هیچ نیازی به وام 80 میلیون تومانی برای خرید خانه ندارند، بیان کرد:‌با وضعیت کنونی هیچ وقت خانه‌دار نمی‌شوم، با توجه به این‌که پس اندازی ندارم یعنی نمی‌توانم با وضعیت کنونی پس‌اندازی داشته باشم عملا تا آخر عمر داغ صاحبخانه شدن بر دلم خواهد ماند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون قیمت یک آپارتمان 80 متری 15 سال ساخت در محله‌ای که در آن مستاجر هستم‌(نارمک) حدود 300 میلیون تومان است، تصریح کرد:‌ به فرض این‌که وام 80 میلیون تومانی صندوق‌های پس‌انداز را با پس‌انداز نداشته‌ام دریافت کنم، 220 میلیون تومان دیگر را چگونه باید تامین کنم. بنده تک فرزندم و نه خواهری دارم و نه برداری که بتوانم از آنها پول قرض بگیرم، پدرم هم بازنشسته است و اگر بتواند زندگی خود را بچرخاند هنر کرده است.

وی بر این باور است که باید مانند خیلی از کشورها صنعت اجاره‌داری را در کشور راه‌اندازی کنیم، بیان کرد: دولت باید در این زمینه برنامه‌ریزی ‌کند البته نباید اجرا کننده باشد و بلکه باید محوریت این برنامه با بخش خصوصی و مردم باشد.

*امیدم فقط به خدا و طرح احمدی‌نژاد است

رضا فعال بازار موبایل می‌گوید اصلا پس‌اندازی ندارد که بتواند با سپرده‌گذاری آن بتواند 80 میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کند، بنابراین بحث دریافت وام مذکور برای بنده منتفی است.

وی با بیان این‌که برای خانه‌دار شدن امیدم اول به خدا و بعد به طرح احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق است، اظهار کرد:‌ به خدا توکل کرده‌ام و به مسکن مهر امیدوارم. البته خبرهای نامیدکننده‌ای از مسکن مهر می‌شنوم.

وی ادامه داد:‌ با وجود آن‌که تمام آورده خود را برای مسکن مهر پرداخت کرده‌ام اما پیشرفت فیزیکی آنچنانی ندارد و هیچکس در شرکت عمران نیز پاسخگو نیست.

وی با بیان این‌که برای پیگیری وضعیت مسکن مهر  حتما باید به شهر پرند مراجعه کند خطاب به مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: چرا نباید سامانه‌ای وجود داشته باشد تا بتوانیم بدون صرف هزینه و وقت زیاد پروژه خود را رصد کنیم.

رضا تاکید کرد: به نظرم برنامه وزارت راه و شهرسازی برای پرداخت وام 80 میلیون تومانی فقط مانند یک کاتالیزور موجب رشد تورم، افزایش قیمت‌های مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در بازار می‌شود.

*20 سال پس‌انداز برای خانه‌دار شدن

محسن نیز جزو افرادی است که امیدی به‌خانه دار شدن با پس‌انداز و دریافت وام 80 میلیون تومانی ندارد. وی درباره طرح وزارت راه و شهرسازی برای پرداخت وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن به تسنیم، گفت: به نظرم با این قبیل برنامه‌ها کسی در ایران خانه‌دار نمی‌شود، حداقل جامعه هدف این برنامه یعنی قشر متوسط نمی‌توانند با تکیه بر آن صاحبخانه شوند.

وی تصریح کرد: گزارشی را در جایی می‌خواندم که در آن تاکید شده بود یک ایرانی با درآمد متوسط ماهانه یک میلیون تومان پس از 20 سال پس‌انداز قدرت خرید مسکن متوسط را پیدا می‌کند، البته اگر در این مدت (20) سال هیچ چیزی نخورد و فقط و فقط درآمدهایش را پس‌انداز کند و از همه مهم‌تر قیمت مسکن نیز تا سال 1413 شمسی ثابت بماند.

وی با بیان این‌که صاحبخانه است، تصریح کرد: صاحبخانه بودنم را مدیون پدرم هستم، اگر وی دور اندیشی نمی‌کرد با درآمدی که دارم (ماهانه 3 میلیون تومان) نیز هیچوقت نمی‌توانستم به فکر خرید یک واحد مسکونی بیفتم.

*دردی که درمان نمی‌شود

گرچه هم‌اکنون بازار مسکن در رکود به سر می‌برد اما بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی "آینده نزدیک" خوبی را برای این بخش پیش‌بینی نمی‌کنند. آنها بر این باورند افزایش احتمالی وام خرید مسکن اثرات تورمی بالایی را به‌دنبال دارد که در گریبان مصرف‌کنندگان را گرفته و قدرت خرید قشرهای مختلف جامعه را کاهش می‌دهد.

در این بین برخی بر این باورند که دولت بدون هیچ کار کارشناسی و مطالعه‌ای در صدد اجرایی کردن پرداخت وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن است.

عباسی کارمند یکی از ادارات دولتی می‌گوید:‌ برای استفاده از وام 80 میلیون تومانی متقاضی باید 30 تا 40 میلیون تومان سپرده‌گذاری کند، حال این سئوال را باید از دولت پسید که چند نفر می‌توانند آورده اولیه را تامین کنند.

وی با بیان این‌ مردم در همان ابتدای کار به مشکل برمی‌خورند، بیان کرد:‌ مشخص نیست منابع مالی مورد نیاز 80 میلیون تومانی که قرار است به‌عنوان وام خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شود از کجا تامین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به انتقاد مسئولان دولت یازدهم به تورم‌زا بودن وام‌های پرداخت شده در قالب طرح مسکن مهر، تصریح کرد:‌ دولتی‌ها در یکسال اخیر همواره به طرح مسکن مهر انتقاد داشته و دارند و می‌گویند پرداخت وام‌های 25میلیون تومانی تورم‌زا بوده است، حالا باید از آنها (دولت یازدهم) پرسیده شود که وام 80 میلیون تومانی که سه برابر تسهیلات پرداختی مسکن مهر است، تورم‌زا نیست.

وی با اشاره به این‌که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده یارانه سود تسهیلات 80 میلیون تومانی حدود 132 هزار میلیارد تومان است، گفت: به فرض این‌که دولت توانست منباع پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی را تامین کند، یارانه سود این تسهیلات که باید به بانک‌ها پرداخت شود چگونه تامین می‌شود.

عباسی اقساط بالای وام 80 میلیون تومانی را نیز یکی از نکات منفی برنامه دولت دانست و افزود: گفته می شود اقساط وام 80 میلیون تومانی حدود 2.5 میلیون تومان است اگر این‌گونه باشد کل افراد خانواده باید شبانه‌روز کار کنند، چیزی نخورند تا بتوانند اقساط این وام را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: در مجموع وام 80 میلیون تومانی هیچ کارایی در بازار ندارد به هیچ وجه نمی‌توانند مردم را صاحبخانه کند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید...
بیشتر بخوانید...
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه