قزاقستان لایه محافظتی ایران در برابر تحریم/ ایران مسیر ترانزیت کالاهای قزاق

قزاقستان لایه محافظتی ایران در برابر تحریم/ ایران مسیر ترانزیت کالاهای قزاق

خبرگزاری تسنیم: درحالی که ایران و قزاقستان در مسیر توسعه روابط پیش می روند قزاقستان برای ایران یک لایه دیپلماتیک محافظتی بیشتر در مقابل تحریم های غرب به شمار می رود و ایران نیز یک مسیر ترانزیتی عالی برای کالاهای قزاقستان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری سیلک رود ریپورتس، یکی از عناصر کلیدی سیاست خارجی قزاقستان خط مشی چند جهته در روابط خارجی این کشور است. قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای ساحلی دریای خزر، اهمیت فراوانی برای برقراری روابط خوب با همسایگان دریایی خود از جمله ایران قائل است.
در سال 2013، حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان به 620 میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم در سال 2012 678 میلیون دلار بود. بر اساس گزارش گمرک ایران، قزاقستان هجدهمین شریک تجاری ایران بوده است.
تهران علاقمند به توسعه روابط با قزاقستان است. در ماه می گذشته، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران در نشستی با کریم ماسیموف، نخست وزیر قزاقستان اعلام کرد که ایران و قزاقستان پتانسیل لازم برای رساندن حجم مبادلات تجاری سالانه خود به 5 میلیارد دلار را دارا هستند.  حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز گفته است که ایران و قزاقستان باید همکاری های خود در بخش هایی نظیر تجارت، کشتیرانی، حفاظت از محیط زیست و گردشگری را در حوزه خزر توسعه بخشند.
روند همکاری های تجاری ایران و قزاقستان در حال سریع تر شدن است. روحانی اولین سفر خود به قزاقستان را در روزهای 8 تا 10 سپتامبر انجام داد. در نشست تجار ایران و قزاقستان که در جریان سفر روحانی در آستانه برگزار شد، نورسلطان نظربایف،  رئیس جمهوری قزاقستان گفت: «ایران یکی از مهمترین شرکای تجاری قزاقستان در خاورمیانه است. اما حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال های اخیر به دلیل وضعیت اقتصاد جهانی و اروپا کاهش یافته است. اما در نیمه اول سال 2014، مبادلات تجاری افزایش یافته است و ما انتظار داریم که حجم مبادلات به یک میلیارد دلار برسد. ما انتظار داریم سال آینده بخش جدیدی از خط آهن برکت-گرگان در خاک قزاقستان و ترکمنستان که آسیای میانه را به خلیج فارس متصل می کند به اتمام برسد و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به 2 میلیارد دلار بالغ شود.»
بر اساس این گزارش سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از حوزه های دارای پتانسیل رشد است. از سال 2005 تا سه ماهه نخست سال 2014، حجم سرمایه گذاری های مستقیم ایران  در قزاقستان 123 میلیون دلار  بوده است، در حالی که قزاقستان در همین بازه زمانی تنها 10.4 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری مستقیم انجام داده است.
روحانی زمینه بیشتری برای افزایش تجارت بین دو کشور می بیند. وی در آستانه به خبرنگاران گفت: «ما قصد داریم به تدریج حجم مبادلات تجاری تهران- آستانه را به 5 برابر افزایش دهیم. دو کشور همکاری ها در حوزه های مختلف شامل انرژی و حمل و نقل را توسعه خواهند داد. بدون شک توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل، دریای خزر، سرمایه گذاری مشترک، صنعت و محیط زیست بسیار اهمیت دارد و من امیدوارم همکاری های مشترک در زمینه های فرهنگی، علمی و فن آوری نیز گسترش یابد...پس از گشایش خط آهن قزاقستان-ترکمنستان- ایران، قزاقستان می تواند سالانه حدود 5 میلیون تن کالا به بنادر جنوبی ایران صادر کند.» این خط ریلی در اوایل نوامبر افتتاح خواهد شد. 
همچنین نظربایف پیشنهاد ایجاد یک مرکز تجاری ایران و قزاقستان را به منظور توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور مطرح کرده است.
بدون شک تعمیق روابط دوجانبه ایران و قزاقستان به سود هر دو کشور خواهد بود. قزاقستان برای ایران یک لایه دیپلماتیک محافظتی بیشتر در مقابل تحریم های غرب و مسیر دسترسی این کشور به کشورهای آسیای میانه به شمار می رود.
ایران نیز یک مسیر ترانزیتی عالی برای کالاهای قزاقستان است. قزاقستان کشوری محصور در خشکی است و به آبهای آزاد دسترسی ندارد.
انتهای پیام/ 86
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه